Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB minne som ej dyker upp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er! Jag kör 10.2.6 har 2st USB minnen en 64 och en 512mb.
Plötsligt har 512:an slutat dyka upp på mitt skrivbord, den syns ej som enhet om man väljer nytt fönster, men när jag rycker ut den så får jag felmeddelande att jag ej matade ut det på rätt sätt! 512:an fungerar utmärkt på en annan dator och det 64:an fungerar på min dator.... /P
Någon som har en idé varför?

Trasigt filsystem?
Kan du se den med skivverktyget.

Tack för det! Efter en formatering så fungerar det igen. Men något skumt var det efter som minnet fungerade på en annan dator. /P:)

Hur formatterade du om den? Skivverktyg kan väl inte formattera FAT16? Själv brukar jag få använda Virtual PC för att formattera om den (och är bra trött på att de slutar funka på Macen allt som oftast). Minnet funkar alltid utmärkt under Win, även när Macen vägrar montera den. Har för övrigt för mig att det ska gå att formattera FAT16 mha Terminalen. Någon som vet hur?

Jag använder minnet bara på macar så jag formaterade minnet i skivverktyg som Extended /P

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter74:
Tack för det! Efter en formatering så fungerar det igen. Men något skumt var det efter som minnet fungerade på en annan dator. /P:)

Liknande sak har hänt mig. Efter att mitt minne hade legat oanvänt nån vecka så gick det inte att läsas av min Tibook med 10.1.5. Jag fick också formatera om med skivverktyget.

Mitt "Disc Utility" klarar av att formatera till DOS (är det FAT16?) eftersom jag använder den ofta mellan en Windows-burk och min Mac.

Jag kunde formatera min MP3-spelare till DOS-format (troligtvis FAT16) med Skivverktyget men bara om den var Mac OS Extended innan. Jag hade provat att formatera till Mac OS Standard. Då var man tvungen att gå till Extended och sedan till DOS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson:
Jag kunde formatera min MP3-spelare till DOS-format (troligtvis FAT16) med Skivverktyget men bara om den var Mac OS Extended innan. Jag hade provat att formatera till Mac OS Standard. Då var man tvungen att gå till Extended och sedan till DOS.

Skumt... Tur att du kom på hur man gjorde då.

1
Bevaka tråden