- Måns97
- Medlem ●
- Nässjö
- 2015-03-27 13:14
Jag och min syster har under veckan upplevt problem med vår internetuppkoppling här hemma.
Det började i tisdags då jag upptäckte att jag inte kunde ladda in någon webbsida och att Podcaster inte kunde ladda in nya avsnitt.
Jag kollade då med syrran hur hon upplevde internetuppkopplingen, och det visade sig att hennes Skype-samtal hade brutits och att "internet är långsamt".
En Bredbandskoll visade att hastigheterna låg på normal nivå (runt 15mbit/s ner, och 1 mbit/ upp, eller så). Jag startade om routern vilket resulterade i att hastigheten blev normal för en stund, men senare skönj den drastiskt igen. Jag kikade på Telias lista på saker att testa och körde trådar och återställde routerinställningar. Jag vill minnas att det funkade bättre trådar.
Att hastigheten sjunker ibland är väll egentligen inget märkligt, men det brukar inte hända och absolut inte till den grad att Safari ger upp försöken att ladda in webbsidor.
Sedan har problemen fortsatt. I onsdags kunde jag inte ansluta min iPad till nätverket, den stod bara och snurrade. Men efter omstart av routern anslöt den som den ska. Samma sak hände igår.
Jag har varit i kontakt med Telia och frågat om råd, och de kör ju igenom sin vanliga felsökningslista (samma som jag gjorde i tisdags).
Det svåra är att det egentligen bara är jag och syrran som har upplevt problem. Vi är 6 personer som bor i huset, men det är väl vi två som använder internet mest. Men jag tog upp en tanke med Telia och det är om routern helt enkelt inte klarar det antalet enheter som vi har. Jag räknade på det och kom fram till att det är säkert runt 18 enheter som är inkopplade ( en ny kopplades in i måndags/tisdags Apple TV). Den första killen på Telia sa i tisdags att det ska den absolut klara av, medan den andra sa igår att det kunde vara roten till problemet. Vad säger ni? Vi använder den standard-router vi fått från Telia. Technicolor TG799vn v2
Jag har en Time Capsule (4 gen) som jag använder för lagring, men jag tänkte att den kanske kan hjälpa. Killen på Telia sa igår att aat ha den i bryggläge troligen skulle kunna lösa problemet. Jag gjorde inte riktigt så, jag kopplade en TP-kabel ifrån routern till min Time Capsule och skapade ett nytt nätverk som jag kopplade in mina enheter på. Det funkar ganska bra, MEN jag var ännu en gång tvungen att starta om routern för att koppla in min iPad på mitt Time Capsule-nätverk...
Kan min "lösning" fungera, eller är det bättre att skaffa en ny 24/5GHz router som ersätter Technicolorn? Eller något annat?
EDIT:
Han felsökte på Telia och kunde se att uppkopplingen var bra, men att "routern krånglar", vadet innebär vet jag inte riktigt.