Jag poängterar inget alls som negativt. Vad jag har skrivit är att jag tycker att den kinesiska VDn har gjort en kass jämförelse och att det säkert finns bättre saker att jämföra med om han ville att hans poäng skulle gå fram. Nu framstår han istället bara som oseriös.
Håller med. Känns inte som något företag man kan ta på riktigt allvar.
Tydligen förstod du inte vad jag menade med mitt inlägg så vi lämnar det därhän.
Personligen så ser jag det på många sätt (men inte riktigt 100%) som en fördel att Apple har bra styrning och kontroll på sina system. Inte mist ur ett perspektiv med säkerhet (men det är som sagt en annan debatt). Men mest inlåst är det helt klart jämfört med övriga altetnativ på marknaden (oavsett om det är positivt/negativt), och det kan nog inte någon normal seriös person förneka (religöst troende och fanboyz undtantagna).
Men som sagt, om du inte förstår vad som åsyftas med inlåsning, och speciellt i sammanhang med Apples system, så läs tråden som flera hänvisat till för konkreta exempel på varför (och även +/- med det).
Själva sitter de i en kommunistdiktatur där man blir skjuten om man tittar på youtube.
Ja, det första jag tänkte på var just ironin att komma ifrån ett företag som allra högst troligtvis (oavsett om frivilligt, eller under tvång) samarbetar med värdens största diktatur där man verkligen inte uppmanas till att tycka olika.
Personligen så ser jag ett klart samband mellan att de historiskt sätt varit väldigt innovativa, men att de sista hundra åren mest ängnat sig åt spionage, kopiering och halvt om halvt tvångsarbete med låga tillverkningskostnader istället för att komma med egna nya saker.
Censur och diktatur som stävjar öppenhet, frihet och kommunikation brukar i längden aldrig vara så gynnsamt för kreativitet och innovation.