Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft fyller 40 år

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu fyller mjukvarujätten Microsoft 40 år. Bill Gates var med och startade allt och firar den stora dagen med ett brev till de anställda.

Läs hela artikeln här

Grattis MS.

Det var där det började för mig på allvar med DOS 2.11 nångång i forntiden

  • Medlem
  • 2015-04-07 18:20

MS-DOS 3.0 var det för mig.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-04-08 01:14

Windows 3.11 var ju rena skämtet som svar på Macintosh!

Min första kontakt med Windows var Windows 95.
Började sent att intressera mig för datorer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-08 07:59
Ursprungligen av jas:

Windows 3.11 var ju rena skämtet som svar på Macintosh!

Windows 3.11 var den första riktigt användbara versionen av Windows.
1.0 och 2.0 var inget att ha, men 3.11 var ett lyft!
Någon som kommer ihåg GEM?

Ursprungligen av kenjon:

Windows 3.11 var den första riktigt användbara versionen av Windows.
1.0 och 2.0 var inget att ha, men 3.11 var ett lyft!
Någon som kommer ihåg GEM?

Den första riktigt bra Windowsversionen tyckte jag var Windows 98SE sedan XP och 7/8.1, väntar med spänning på Win10 nu.

Japp, kommer ihåg GEM, men jag hade det inte själv men en kompis tyckte det var överlägset.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-04-08 10:17
Ursprungligen av kenjon:

Windows 3.11 var den första riktigt användbara versionen av Windows.
1.0 och 2.0 var inget att ha, men 3.11 var ett lyft!
Någon som kommer ihåg GEM?

Wisst användbart, men fortfarande så fult. Först tio år senare började MS på allvar plocka kunder från Apple med Win 95.

Kompis var så förtjust över sin Amiga han var tvungen demonstrera på jobbet. Själva GEM:et var ju inte så värst snajdigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-08 11:39

Jag hade ingen Amiga, utan körde GEM på vanlig PC innan Windows. Missade att det hette samma på Amiga....

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-04-18 12:54
Ursprungligen av CekariYH:

Grattis MS.

Det var där det började för mig på allvar med DOS 2.11 nångång i forntiden

För mig var det först lite trevande med ZX81, och sedan min första "riktiga" dator som var en Apple ][+ med Apple DOS 3.1 (systemet som Apple hade före de satsade på ProDOS, som alrig blev riktigt lika framgångsrikt som Apple DOS).

Ursprungligen av jas:

Windows 3.11 var ju rena skämtet som svar på Macintosh!

Det var praktiskt mer stabilt och användbart än MacOS på den tiden. MacOS hade då betydligt större problem med både multitasking och minneshantering. Inte för att det på något sätt var bra eller riktigt i DOS/Win3.x, men ljusår för MacOS på den tiden.

Det var inte heller något skämt när Win 3.11 formligen höll på att ta över hela marknaden, inklusive Apple som höll på att gå under. Så lite svårt och lätt ironiskt att du kan se det som ett "skämt" hur man än vrider och vänder på det...

Ursprungligen av CekariYH:

Den första riktigt bra Windowsversionen tyckte jag var Windows 98SE sedan XP och 7/8.1, väntar med spänning på Win10 nu.

Japp, kommer ihåg GEM, men jag hade det inte själv men en kompis tyckte det var överlägset.

Den första riktiga versionen av Windows var Windows NT 3.1 (1993).

Den hade inte alls de tekniska begränsningar som MS-DOS/Win3 hade, och är det första riktiga operativsystem som Microsoft släppte (om man inte räknar in deras UNIX i form av XENIX som de släppte 1980). Detta har sedan varit grunden för Windows Server, Windows 2000, XP, Vista, 7, 8, Windows Phone 8, etc.

Detta på precis samma sätt som MacOS X var Apples första riktiga versionen av MacOS (om man inte, precis som med XENIX, räknar in Apples UNIX i form av A/UX 1988).

Ursprungligen av kenjon:

Jag hade ingen Amiga, utan körde GEM på vanlig PC innan Windows. Missade att det hette samma på Amiga....

Stämmer. Digital Research hade GEM som fönsterhanterare/GUI till först deras eget CP/M; och sedan även till MS-DOS (som alternativ till Microsofts Windows).

Däremot så användes det aldrig av Amiga (som vissa felaktigt hävdar här i tråden).

Systemet för Amiga var AmigaOS (AmigaDOS som filsystem, Intuition som fönsterhanterare/GUI och WorkBench som filhanterare/desktop).

Däremot så använde Atari GEM som sitt GUI/fönsterhanterare i deras Atari ST-serie av datorer, vilket kanske är det som förvirrar vissa.

1
Bevaka tråden