Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Se veckonummer i Mac och Iphone

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här i Sverige gillar vi veckonummer och det går faktiskt att få både Mac och Iphone att visa dessa i din kalender. 99mac guidar till rätt inställningar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-03 12:31

Hmmm, fast jag kan inte få det att funka på min Mac med iCloud kalender.

Ursprungligen av Gnulia:

Hmmm, fast jag kan inte få det att funka på min Mac med iCloud kalender.

Vad menar du med icloud kalender? Det är en inställning du gör i programmet kalender.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-03 13:04
Ursprungligen av Mikael E:

Vad menar du med icloud kalender? Det är en inställning du gör i programmet kalender.

Jag använder iCloud som har kalender, mail m.m

Ursprungligen av Gnulia:

Jag använder iCloud som har kalender, mail m.m

Ja, men har du i programmet kalender aktiverat att visa veckonummer. Icloud är något annat än och aktivera visning av veckonummer i kalender på din mac och kalendern på en ios 8 enhet. Använder du kalendern på iclud.com finns än så länge inget stöd för veckonummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-03 15:31
Ursprungligen av Mikael E:

Ja, men har du i programmet kalender aktiverat att visa veckonummer. Icloud är något annat än och aktivera visning av veckonummer i kalender på din mac och kalendern på en ios 8 enhet. Använder du kalendern på iclud.com finns än så länge inget stöd för veckonummer.

Jag förstår inte vitsen att använda programmet kalendern då jag vill synka kalendern med iPad och iPhone och det fungerar utmärkt med icloud. Jag vill ju inte behöva lägga in mina händelser i 2 kalendrar.

Ursprungligen av Gnulia:

Jag förstår inte vitsen att använda programmet kalendern då jag vill synka kalendern med iPad och iPhone och det fungerar utmärkt med icloud. Jag vill ju inte behöva lägga in mina händelser i 2 kalendrar.

Om du aktiverar icloud på din dator kommer den att synkronisera dina kalendrar mellan alla dina enheter. Du behöver inte lägga in det på mer än en enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-03 19:07
Ursprungligen av Mikael E:

Om du aktiverar icloud på din dator kommer den att synkronisera dina kalendrar mellan alla dina enheter. Du behöver inte lägga in det på mer än en enhet.

Så du menar att jag istället för att lägga in händelserna i kalendern i icloud ska göra det i Macens Kalender?

Ursprungligen av Gnulia:

Så du menar att jag istället för att lägga in händelserna i kalendern i icloud ska göra det i Macens Kalender?

Ja, det kan du och har du ställt in icloud på alla enheter kommer händelserna att synkas och finnas på alla enheter.
http://www.apple.com/se/icloud/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-03 22:18
Ursprungligen av Mikael E:

Ja, det kan du och har du ställt in icloud på alla enheter kommer händelserna att synkas och finnas på alla enheter.
http://www.apple.com/se/icloud/

Då ska jag absolut testa det! Tack för din uppmärksamhet.

Jag kör m alternativa kalenderappar istället. På iPhone använder jag Week Agenda som utseendemässig påminner om de gamla fickkalendrarna som jag brukade använda förr

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-04-04 17:04
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag kör m alternativa kalenderappar istället. På iPhone använder jag Week Agenda som utseendemässig påminner om de gamla fickkalendrarna som jag brukade använda förr

Och den syncar med datorns Kalender? Väldigt lite info finns på utvecklarens 1-sidiga hemsida.

Ursprungligen av Le:

Och den syncar med datorns Kalender? Väldigt lite info finns på utvecklarens 1-sidiga hemsida.

Nja det vet jag faktiskt inte e-som jag primärt använder telefonkalendern på samma vis som 90-talets fickkalender.

Dock hämtar den snarare uppgifter från den inbyggda iPhone kalendern(kräver godkännande) som i sin tur om möjligt synkas m datorn. Därmed funkar WA mer som ett gui för den vanliga kalendern

Senast redigerat 2015-04-04 18:56
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-04-04 22:02
Ursprungligen av Mymac4ever:

Dock hämtar den snarare uppgifter från den inbyggda iPhone kalendern(kräver godkännande) som i sin tur om möjligt synkas m datorn. Därmed funkar WA mer som ett gui för den vanliga kalendern

Får du till Fast browsing with 2 fingers for a month and 3 fingers for a year. I s f hur gör du?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-04-04 22:42

Få lite tydligare veckonummer, och även helgdagar om så önskas:
http://ical.oops.se

Ursprungligen av Le:

Får du till Fast browsing with 2 fingers for a month and 3 fingers for a year. I s f hur gör du?

Inget jag använder, men jag testade nyss o det funkar

2 fingrar: drar från övre hörnet o diagonalt nedåt

3 fingrar(lite trångt): drar rakt vågrätt åt höger/vänster

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-06 09:35

Veckonummer kan få vissa program som använder datum för t. ex. sortering, att bete sig konstigt.
Speciellt om en lägger veckonummer först

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-07 12:31
Ursprungligen av ne100:

Veckonummer kan få vissa program som använder datum för t. ex. sortering, att bete sig konstigt.
Speciellt om en lägger veckonummer först

Ja och det är inte konstigt, det funkar även dåligt för en människas hjärna att planera uppgifter per veckonummer. Alla uppgifter hamnar ju då på samma vecka och, man vet ju inte vilken man bör göra under dagen.

Veckonummer är enbart ett gyckel.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-04-07 20:12
Ursprungligen av juanito:

Veckonummer är enbart ett gyckel.

Smidigt för hjärnan när man ska räkna på hur många dagar/veckor det är mellan olika händelser!

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-07 20:54
Ursprungligen av jas:

Smidigt för hjärnan när man ska räkna på hur många dagar/veckor det är mellan olika händelser!

Vilket är något jag aldrig haft nytta av. Men ok, har man nytta av det så är det faktiskt det första logiska användnings ändamålet jag hört till schablakets försvar.

1
Bevaka tråden