Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt liv med Apple Watch, del 2

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jakobs liv med sin nya Apple Watch fortsätter, och efter en helg med klockan börjar de två bli riktigt goda vänner. Men hur fungerar den som klocka betraktat, och hur snabba är egentligen apparna?

Läs hela artikeln här

En tanke som har slagit mig... Hur blir det på en biograf? Jag blir störd över folk som fånar sig med sina telefoner men hur mycket lyser klockan upp i mörker om du tittar på den (för att se vad tiden är)

Och, jag önskade att jag hade ett jobb som hade skickat mig till New York så att jag kunde plocka upp en Apple Watch

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-04-28 19:40
Ursprungligen av BlackSmp:

En tanke som har slagit mig... Hur blir det på en biograf? Jag blir störd över folk som fånar sig med sina telefoner men hur mycket lyser klockan upp i mörker om du tittar på den (för att se vad tiden är)

Och, jag önskade att jag hade ett jobb som hade skickat mig till New York så att jag kunde plocka upp en Apple Watch

Borde inte ljusstyrkan gå att ändra? Anpassas den efter ljuset i rummet, likt iPhones, eller kräver det kamera?

  • Medlem
  • 2015-04-28 20:49

Kör du både med WiFi och Bluetooth mellan iPhone och Watch. Kanske batteritiden blir bättre med endast BT?

  • Medlem
  • 2015-04-28 20:51
Ursprungligen av BlackSmp:

En tanke som har slagit mig... Hur blir det på en biograf? Jag blir störd över folk som fånar sig med sina telefoner men hur mycket lyser klockan upp i mörker om du tittar på den (för att se vad tiden är)

Och, jag önskade att jag hade ett jobb som hade skickat mig till New York så att jag kunde plocka upp en Apple Watch

Får ställa in den mörkaste urtavlan med minst komplikationer när man är på bio

Ursprungligen av BlackSmp:

En tanke som har slagit mig... Hur blir det på en biograf? Jag blir störd över folk som fånar sig med sina telefoner men hur mycket lyser klockan upp i mörker om du tittar på den (för att se vad tiden är)

Och, jag önskade att jag hade ett jobb som hade skickat mig till New York så att jag kunde plocka upp en Apple Watch

Kollar du på klockan på bio när du ser en film?

Lite avis är man allt på dom som redan fått en

"Väder, inkommande meddelanden och kalenderpåminnelser gör sig alldeles utmärkt på vristen."

Vristen? Ett konstigt ställe att ha klockan på...

Ursprungligen av Sir N.:

"Väder, inkommande meddelanden och kalenderpåminnelser gör sig alldeles utmärkt på vristen."

Vristen? Ett konstigt ställe att ha klockan på...

Apples nya koncept. iShackle. En elektronisk fotboja som läser bärarens tankar och larmar polisen om man planerar nya brott.

Ursprungligen av Sir N.:

"Väder, inkommande meddelanden och kalenderpåminnelser gör sig alldeles utmärkt på vristen."

Vristen? Ett konstigt ställe att ha klockan på...

Haha, bildbevis kommer! Nädå, detta är korrigerat i texten

Ursprungligen av BlackSmp:

En tanke som har slagit mig... Hur blir det på en biograf? Jag blir störd över folk som fånar sig med sina telefoner men hur mycket lyser klockan upp i mörker om du tittar på den (för att se vad tiden är)

Och, jag önskade att jag hade ett jobb som hade skickat mig till New York så att jag kunde plocka upp en Apple Watch

Jepp mitt jobb är trevligt ibland!

Testade precis klockan inne i ett mörkt rum. Den lyser upp lite, men inte alls lika mycket som en Iphone. Kommer garanterat inte störa på bio.

Dessutom går det att ändra ljusstyrkan på skärmen, och enligt uppgift finns en inbyggd sensor som reglerar ljusstyrkan automatiskt.

Ursprungligen av PaO:

Kör du både med WiFi och Bluetooth mellan iPhone och Watch. Kanske batteritiden blir bättre med endast BT?

Detta går inte att ställa in (vad jag lyckats hitta) så den kör både WiFi och Bluetooth. Jag skulle så klart kunna stänga av WiFi på telefonen, men då tappar man lite av idén med en Iphone tycker jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-28 23:49

Bra spännande användare upplevelse av klockan Jakob. Fint upplägg av er

Tyvärr besannades mina tankar angående dräneringen av iphones batteriet när Apple watch ständigt ska kommunicera med iphonen även om vissa olyckskorpar kraxade här på forumet och var snabba med att tracka ner på mig när jag tog upp problemet i en tidigare tråd långt tillbaka i tiden.
Bara tanken irriterar mig till max att tänka på laddning av enheter till höger och vänster titt som tätt. Där försvinner själva poängen med hela klock konceptet för mig i alla fall.
Visst kan det vara hippt att svida på sig en Apple watch och visa upp på någon tillställning för att impa på någon mindre vetandes, men någon gång vill man kanske som individ här på jorden ha lite lugn och ro i tillvaron eller är jag fel ute

  • Medlem
  • 2015-04-29 05:51
Ursprungligen av cubeis:

Bra spännande användare upplevelse av klockan Jakob. Fint upplägg av er

Tyvärr besannades mina tankar angående dräneringen av iphones batteriet när Apple watch ständigt ska kommunicera med iphonen även om vissa olyckskorpar kraxade här på forumet och var snabba med att tracka ner på mig när jag tog upp problemet i en tidigare tråd långt tillbaka i tiden.
Bara tanken irriterar mig till max att tänka på laddning av enheter till höger och vänster titt som tätt. Där försvinner själva poängen med hela klock konceptet för mig i alla fall.
Visst kan det vara hippt att svida på sig en Apple watch och visa upp på någon tillställning för att impa på någon mindre vetandes, men någon gång vill man kanske som individ här på jorden ha lite lugn och ro i tillvaron eller är jag fel ute

Håller med dig om detta. Telefonen och klockan bör ju ha minst lika batteritid. Så att man inte måste små ladda den ena eller andra hela tiden. 1998 tog jag av mig armbandsur och tog 2013 på mig en smartklocka (inte lika avancerad eller stilfull som Apple Watch dock) och har sedan dess haft den dagligen. Har valt ett minimum av notifiering som kommer till klockan för annars blir man galen privat mail, jobb mail, samtal och SMS. Det lustiga är att det primära den gör nu är att visa tid och datum och kalendern

  • Medlem
  • 2015-04-29 05:56

En fråga: Som alarm och nattklocka kan man vifta eller lyfta eller trycka för att se tiden mitt i natten? Om den laddas visar den tiden konstant då?

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om detta. Telefonen och klockan bör ju ha minst lika batteritid. Så att man inte måste små ladda den ena eller andra hela tiden.

Vad betyder "minst lika batteritid"? Antingen har de samma batteritid, eller så har de olika.

Jag gissar att de flesta laddar sin iPhone över natten, och kommer att göra likadant med en Apple Watch. Så länge laddningen på båda räcker hela dagen borde det väl vara ok, oavsett om de har samma batteritid eller inte.

Vi får väl se. Det är, precis som vid nya os-versioner, olika uppfattning om effekten på batteritiden.

Klockan verkar ha den batteritid som är det minst accepterbara - den klarar sig över en dag. Om den inte gjorde det så skulle det vara ett problem men nu verkar det klara sig och det gör att användningsmönstret blir samma som för telefonen. Ladda på natten då jag sover.

Fast jag vill nu ha min klocka för att bilda mig en egen uppfattning.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om detta. Telefonen och klockan bör ju ha minst lika batteritid. Så att man inte måste små ladda den ena eller andra hela tiden....

Det är väl det scenariot som de flesta säger att de har? Dvs: ladda på natten när du sover. Om du inte laddar på natten så tar strömmen slut under nästa dag - både för telefonen och klockan - men laddningen räcker för en dag.

Edit: Jag tolkar ditt "minst lika batteritid" som att klockan får inte ha kortare batteritid än telefonen eftersom vi inte vill introducera en ny begränsande faktor.

Senast redigerat 2015-04-29 08:29

Personligen känner jag att Apple borde introducera qi standard för iPhone. De kommer nog inte göra det eftersom de vill kunna tjäna på att "ha sin egna teknik." Men då skulle det underlätta att bara lägga telefonen på vi säger en ikea möbel som sedan i April har introducerat QI i deras lampor vissa bord osv. På så sätt skulle man lätt kunna hålla bateritiden "uppe" - Men i långa loppet som alla tillverkare dras med, hur ska de lösa batteriproblemet?

Citat:

Microarray batteries could charge 1,000 times quicker -- Scientists may have finally made the massive breakthrough in battery technology we've all been waiting for. Miniaturisation is the key here; essentially researchers have created ranks of microbatteries, producing many, many 3D electrodes combining intertwined anodes and cathodes at the microscale. That creates a much higher surface area to volume ratio, and means that electrons don't have far to flow to complete the circuit and therefore output power quicker to where it's needed.

Ursprungligen av j0hanSE:

Personligen känner jag att Apple borde introducera qi standard för iPhone. De kommer nog inte göra det eftersom de vill kunna tjäna på att "ha sin egna teknik." Men då skulle det underlätta att bara lägga telefonen på vi säger en ikea möbel som sedan i April har introducerat QI i deras lampor vissa bord osv. På så sätt skulle man lätt kunna hålla bateritiden "uppe" - Men i långa loppet som alla tillverkare dras med, hur ska de lösa batteriproblemet?

Jag håller med dig men de verkar ha gjort något mitt emellan... Så vitt som jag förstår från länkar på nätet så går Moto 360 (som använder QI) att ladda med en Apple Watch laddare men det verkar inte gå att ladda en Apple Watch med en QI-kompatibel laddare.

Om du tar handen över klockan och sätter på stör ej. Vad händer om du tar upp armen och vill titta på klockan och du vill titta på vad tiden är? Ser du då notiserna som du missat eller ser du bara klockan? (jag skulle föredra det senare)

  • Medlem
  • 2015-04-29 15:57
Ursprungligen av Sörppa:

Vad betyder "minst lika batteritid"? Antingen har de samma batteritid, eller så har de olika.

Jag gissar att de flesta laddar sin iPhone över natten, och kommer att göra likadant med en Apple Watch. Så länge laddningen på båda räcker hela dagen borde det väl vara ok, oavsett om de har samma batteritid eller inte.

Det var detta jag menade att det är kass om klockan tar slut före telefonen och vice versa

  • Medlem
  • 2015-04-29 16:00

o

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl det scenariot som de flesta säger att de har? Dvs: ladda på natten när du sover. Om du inte laddar på natten så tar strömmen slut under nästa dag - både för telefonen och klockan - men laddningen räcker för en dag.

Edit: Jag tolkar ditt "minst lika batteritid" som att klockan får inte ha kortare batteritid än telefonen eftersom vi inte vill introducera en ny begränsande faktor.

Korrekt

  • Medlem
  • 2015-04-29 16:02
Ursprungligen av j0hanSE:

Personligen känner jag att Apple borde introducera qi standard för iPhone. De kommer nog inte göra det eftersom de vill kunna tjäna på att "ha sin egna teknik." Men då skulle det underlätta att bara lägga telefonen på vi säger en ikea möbel som sedan i April har introducerat QI i deras lampor vissa bord osv. På så sätt skulle man lätt kunna hålla bateritiden "uppe" - Men i långa loppet som alla tillverkare dras med, hur ska de lösa batteriproblemet?

Beroende på hur marknaden ser på de telefoner som idag har inbyggd trådlös laddning så kommer nog Apple att behöva anpassa sig. Precis som de gjort med vissa andra saker tidigare

Ursprungligen av PaO:

Det var detta jag menade att det är kass om klockan tar slut före telefonen och vice versa

För att förtydliga har mitt beteende vad gäller laddning inte ändrats avsevärt. Även innan Apple Watch hade jag svårt att få batteriet på min Iphone 6 att räcka hela dagen, och brukar som regel ladda den en stund på kontoret under eftermiddagen. Samma sak gäller nu, även om det är lite mindre batteri kvar. Ingen jätteskillnad.

Ursprungligen av PaO:

Det var detta jag menade att det är kass om klockan tar slut före telefonen och vice versa

Så med andra ord är det kasst hela tiden eftersom något av alternativen kommer med 100% chans att inträffa.
Kan du bli mer antiApple?

  • Medlem
  • 2015-04-29 16:51
Ursprungligen av Megolon:

Så med andra ord är det kasst hela tiden eftersom något av alternativen kommer med 100% chans att inträffa.
Kan du bli mer antiApple?

Du missförstår mig (Ännu en gång)
Jag menar om två apparater skall samspela och den ena slutar att fungera före man laddar dem båda i den vanliga laddningscykeln man är van vid så är det allmänt kass. Apple watch och iPhone klarar uppenbarligen detta tills man laddar båda på natten

Ursprungligen av jakobnilsson:

Även innan Apple Watch hade jag svårt att få batteriet på min Iphone 6.

Bara för att va säker, kör du 6 eller 6+?

Ursprungligen av jakobnilsson:

För att förtydliga har mitt beteende vad gäller laddning inte ändrats avsevärt. Även innan Apple Watch hade jag svårt att få batteriet på min Iphone 6 att räcka hela dagen, och brukar som regel ladda den en stund på kontoret under eftermiddagen. Samma sak gäller nu, även om det är lite mindre batteri kvar. Ingen jätteskillnad.

Faktiskt glad att jag köpte 6+, för nu för tiden kollar jag nästan aldrig på batteriet då jag vet att det räcker till läggdags med råge, oftast över 60% kvar.

Ursprungligen av CekariYH:

Faktiskt glad att jag köpte 6+, för nu för tiden kollar jag nästan aldrig på batteriet då jag vet att det räcker till läggdags med råge, oftast över 60% kvar.

Har en vän som köpte en 6+ och för honom räcker batteriet 3-4dagar men han gör inget med sin telefon heller

Ursprungligen av Megolon:

Har en vän som köpte en 6+ och för honom räcker batteriet 3-4dagar men han gör inget med sin telefon heller

Tja, långhelger då man bara är hemma och gör ingenting pga det ena eller andra så räcker det nog en vecka typ

Bevaka tråden