Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU: Skype får inte heta Skype

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-07 05:38

Skulle de kunna fula till det med något liknande. Namnet vat vi ju inte vad det blir men i alla fall.

Apple och Apple (Beatles bolag) bör nog inte vara i jämförelsen alls. Det är det ju SAMMA namn. Föreställ er att företag som hete Vovo som tillverkar bilar och ett företag som heter Vovo som...tja, har parkeringsverksamhet internationellt...eller global bilverkstadsverksamhet. Eller Volvo Television.
Idag skulle aldrig Apple och Apple kunna ske - Jobs hade fått backa och döpa hans och Wozniacs företag till något annat helt enkelt. Att Beatles Apple lät dom använda "Apple" berodde helt enkelt på att engelsmännen var påtända och hippa och inte brydde sig speciellt mycket om en sådan småsak :-D. "Låt amrisarna heta vat fn dom vill...det där obskyra lilla knappt existerande garageföretaget som tillverkar några slags elektriska burkar..."

I Sverige får man väl endast skydda ett namn inom ett område eller en bransch om jag inte missminner mig?
Detta känns sunt och borde adopteras även i resterande EU. Båda aktörerna i det här fallet har ju worldwide business men att missta ett TV-nätverk för en onlinetjänst för chatt/telefoni, njae.. Låt det sunda förnuftet råda!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-07 10:01
Ursprungligen av Måns97:

Det finns fler exempel på namntvister Absolut Vodka brukar vara pigga på det.
Exemplet med Apple Computers och Apple Records känns på något vis mer risk för missförstånd än SKY och Skype.
Själv har jag reggat domänen absolutmac.se, mest för min nördighets skull, men skulle jag registrera varumärke så vet man aldrig

Hade jag haft tid och ork skulle jag regga absoluteskyapple.com

Nejdå. Försök att starta ett - t.ex. - städbolag eller whatever och regga företaget som Volvo eller H&M.

I Internets bardom - minns det med nostalgi trots att det var nyss - så var det vilda västern och när det gällde domännamn var det först till kvarn som gällde. Det fanns t.o.m. ett företag - ControlAltDelete hette dom om jag inte minns fel - som köpte massor av domännamn som baserades på existerande varumärken (även tunga namn som t.ex. Vovo) och sedan sålde dom dyrt till dom "rättmätiga ägarna" som senare yrvaket upptäckt det däringa "internet" och nu behövde sina namn även där.
Denna bizniz satte man dock stop för och idag kan man inte lägga beslag på ett varumärke man inte äger som domän. Gör man det ändå - det slinker igenom spärrsystemet så att säga - så blir man av med det efter domstolsförhandling...förutsatt att "rättmätige ägaren" driver fallet vill säga.

Ursprungligen av InPezonator:

I Sverige får man väl endast skydda ett namn inom ett område eller en bransch om jag inte missminner mig?
Detta känns sunt och borde adopteras även i resterande EU. Båda aktörerna i det här fallet har ju worldwide business men att missta ett TV-nätverk för en onlinetjänst för chatt/telefoni, njae.. Låt det sunda förnuftet råda!

Senast redigerat 2015-05-07 10:18
Ursprungligen av Demiurgen:

Nejdå. Försök att starta ett - t.ex. - städbolag eller whatever och regga företaget som Volvo eller H&M.

Volvo eller H&M kan man väl knappast jämföra med det engelska ordet för himmel.

Nej, men det var inte det jag svarade på.

Ursprungligen av InPezonator:

Volvo eller H&M kan man väl knappast jämföra med det engelska ordet för himmel.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-07 10:21
Ursprungligen av Demiurgen:

Apple och Apple (Beatles bolag) bör nog inte vara i jämförelsen alls. Det är det ju SAMMA namn.

I dag heter bägge Apple, men i ärlighetens namn så hette det ena Apple Computer förr.

Apple heter Apple Inc idag. Förr var det alltså Apple Computers och Apple Records - nu är det Apple Inc och Apple Records.

Men det som är av vikt är namnet - inte verksamhet eller produkt som kommer efter namnet. Man kan inte döpa sitt företag till Volvo Cyklar eller Saab Computers.

Ursprungligen av juanito:

I dag heter bägge Apple, men i ärlighetens namn så hette det ena Apple Computer förr.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-07 10:49
Ursprungligen av Demiurgen:

Nejdå. Försök att starta ett - t.ex. - städbolag eller whatever och regga företaget som Volvo eller H&M.

På tal om städbolag. den här är rätt färsk.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-07 11:48
Ursprungligen av Demiurgen:

Apple heter Apple Inc idag. Förr var det alltså Apple Computers och Apple Records - nu är det Apple Inc och Apple Records.

Men det som är av vikt är namnet - inte verksamhet eller produkt som kommer efter namnet. Man kan inte döpa sitt företag till Volvo Cyklar eller Saab Computers.

Hmm jag hade för mig att Steve jobs sa att de släpper Inc från namnet sedan senaste överenskommelsen med Apple Records. Men nu när jag kollar up det så verkar ju det inte hänt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-05-07 12:31
Ursprungligen av Redaktionen:

Namnet Skype är alltför likt namnet på mediaföretaget Sky. Det slår EU-domstolen fast i en dom.

Läs hela artikeln här

Det är dags att vända på namnet... Epyks

Bevaka tråden