Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie Blue Eye - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon därute som har erfarenheter av LaCies kalibreringsverktyg Blue Eye?

Funkar det bra att kalibrera alla sorters skärmar (CRT och TFT)? Vi har ett gäng Apple Studio 21" (CRT alltså), en 17" Studio Display (TFT) samt en Radius PressView. Radiusen kan vi tyvärr inte använda originalkalibreringsmojängen till eftersom den använder seriell (tror jag det heter) port, och det finns ju inte på de nyare macarna. Därför vore det bra att ha en kalibreringsmojäng till alla skärmar.

Om någon har erfarenheter av resultaten från kalibrerad CRT kontra kalibrerad TFT, får ni gärna dela med er av dem också.

• Oregistrerad
  • 2003-08-14 19:39

Funkar bara med LaCie:s skärmar och har dessutom otillförlitliga egenskaper, bla känslighet för infallande ljus.
Eye-One från GretagMacbeth ger dig ett verktyg som klarar allt vad gäller bildskärmar. En välplacerad och kalibrerad Apple Cinema Display 20" eller 23" "blir alldeles för bra" enligt undertecknad och även enligt lätt irriterad Eizo-distributör. Dock något känsligare för betraktningsvinkell i sidled jämffört med en CRT.

Vilken Eye-One använder du?

På Apple Store finns en för 3 200 kr och en för 20 000 kr (känns ej aktuell). Om man se'n kollar hos Macoteket finns det en för 6 595 kr och en för 31 995 kr (känns inte heller aktuell).

• Oregistrerad
  • 2003-08-15 13:20

Eye-One Monitor för runt 8.000:-. Programvara följer med till Mac OS9/OSX och Win.

LaCie BlueEye fungerar utmärkt med LaCies skärmar. Enligt LaCie ska det också gå att kalibrera andra skärmar, men det har jag inte provat.
MEN, det funkar bara riktigt bra i OS X. I OS 9 är det rätt struligt, specielt med lite äldre LaCie skärmar.

Jag har också provat "ColorVision Spyder" och den gav mycket sämre resultat.

>>Schuckert

Känslighet för infallande ljus? Kan du förklara det närmre?

• Oregistrerad
  • 2003-08-15 20:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Norrman
Känslighet för infallande ljus? Kan du förklara det närmre?

Sensorn ger olika resultat beroende på vilken ton väggarna rummet har eller om du tex. har svart eller vit T-shirt på dig. Vet inte varför, men har konstaterat detta på ett antal ställen.
Har man en skrivbordslampa tänd vid sidan av skärmen blir kalibreringen mörkare och blåare än med lampan släckt.
Allt detta kan naturligtvis bero på röret, men Eye-One Monitor reagerar inte på samma sätt och ger framför allt ett resultat som användaren upplever jämnare och mer rättvisande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 07:19

Jag funderar ocksa pa att inforskaffa LaCie's BlueEye; Henrik hur lange har du anvant den och hur ofta maste man kalibrera LaCie skarmarna i snitt?

BlueEye ar val ganska prisvart om man bara har Lacie skarmar? Den kostar ju ca 500USD. Jag koper garna in en "creme de la creme" Eye-One från GretagMacbeth. Men vad kostar den?

• Medlem
  • 2004-05-06 08:50

Jag har provat/kört med både Lacie Blue Eye samt Colorvison Optical med X-rite DTP 92 även Eye-One.

Personligen tycker jag att Optical lösningen är mest logisk och har alltid gett mig bra resultat,
Eye-One funkar med ruggigt bra, men gränssnittet känns lite stökigt men är enkelt och förklarande.
Lacie Blue Eye har varit lite buggig både på Mac OS 9 samt även XP, den brukar kräva en extra kabel
och min erfaranhet är just denna som ställer till det ibland då Lacie programvara direkt skriver "kalibreringen" till
ett minne i skämen utan att man har någon som helt koll på vad färgkanonerna verkligen är inställda på.

Micke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 14:09

Nu har vi kopt in en Blue Eye fran LaCie och den verkar funka bra pa Mac OS 10.3.x. Men vi far lite rodaktiga skarmar efter att ha kalibrerat en 3-4 styckna. Jag gor antagligen nat fel. Kan det vara
gamma installningarna?

Förmodligen kalibreras skärmarna till D50-standard (5000 kelvin) som kan kännas lite gulrött om man är van att köra skärmen på standardinställning från fabrik (9300k). Testa att kalibrera till 6500 kelvin och se om du gillar det bättre. Borde inte inverka negativt på tryckresultat.

1
Bevaka tråden