Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flygplansläge och GPS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-17 11:23

Går det att med iPad Air 2 att få GPS att fungera under flygplansläge?
Spar ju en massa ström när man läser karta om det bara är kartan som är igång

  • Medlem
  • 2015-05-17 12:51

Går inte iom att ipaden måste hålla koll på sin position för att markören på kartan ska flytta på sig.

Gps fungerar väl i flight mode, bara det att det tar mycket längre att låsa positionen nör den inte kan använda mobilnätet för att få en grov positionering. Sen kan ju inte kartorna laddas i flight mode så man får använda något som har kartan skadad lokalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-17 14:04

Ok.....
En bekant hade nexus plattan och körde kartan i flightmode så sparade han batteri men kunde ändå se var han var?
Jag kanske missuppfattade allt.
Får pröva att köra iPhone med internetdelning för att kunna se var jag är och logga

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-17 16:54

Flygplansläge avaktiverar samtliga trådlösa funktioner, inkl GPS.
Så svaret är nej.

Vad du däremot kanske har nytta av är en kartapp med lokalt lagrade kartor, tex MotionX GPS.

Om du har en offlinekarta så går det bra att stänga av mobildata, wifi och blåtand för att spara ström och ändå ha GPS funktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-18 17:54
Ursprungligen av Sampeleh:

Om du har en offlinekarta så går det bra att stänga av mobildata, wifi och blåtand för att spara ström och ändå ha GPS funktion.

Ok jag har nu laddat ner ViewRanger och kollar den.
Få se om den funkar och att GPS funktionen funkar i paddan.
För ibland är jag på ställen som inte har täckning och då måste jag kunna få GPS funktionen att funka

Ursprungligen av MorganB:

Ok jag har nu laddat ner ViewRanger och kollar den.
Få se om den funkar och att GPS funktionen funkar i paddan.
För ibland är jag på ställen som inte har täckning och då måste jag kunna få GPS funktionen att funka

Testa och se är väl det bästa rådet. Däremot är inte flygplansläge detsamma som att vara på en plats utan täckning.
Som @Reboot81 skrev så stänger flygplansläget aktivt av GPS funktionen, men i fallet när du inte har täckning så är den fortfarande igång, men du får sämre noggrannhet.

1
Bevaka tråden