- anon6539
- Medlem ●
Ja du är verkligen rakryggad som säger FU till gatuförsäljare. Tänk vad trevligare att säga "Nej tack jag är inte intresserad" och gå därifrån.
Det har jag inte sagt att jag gör, jag sa att det är bättre att ignorera dem. OM de är påträngande skulle jag dock inte dra mig för det.
Har inget intresse att framstå som just trevlig, det brukar hålla icke-önskvärda typer borta
Det har jag inte sagt att jag gör, jag sa att det är bättre att ignorera dem. OM de är påträngande skulle jag dock inte dra mig för det.
Har inget intresse att framstå som just trevlig, det brukar hålla icke-önskvärda typer borta
Skulle säga att det håller borta dom flesta
Beträffande telefonförsäljare - du gör den förespeglade ynglingen en mycket större tjänst genom att vara så obehaglig att ha att göra med som möjligt när han parasiterar på din tid. Det uppmuntrar till att gå vidare på arbetsmarknaden och inte fastna i ett jobb som i sin helhet bygger på utnyttjandet av jagsvaga och hämmade människor.
Beträffande telefonförsäljare - du gör den förespeglade ynglingen en mycket större tjänst genom att vara så obehaglig att ha att göra med som möjligt när han parasiterar på din tid. Det uppmuntrar till att gå vidare på arbetsmarknaden och inte fastna i ett jobb som i sin helhet bygger på utnyttjandet av jagsvaga och hämmade människor.
Vi telefonägare skall självklart inte ta någon hänsyn till ifall dessa telefonförsäljare har arbete eller inte. Befängd ide.
Ingen har tvingat dem att bli telefonförsäljare, ej heller har någon hindrat dem att utbilda sig till läkare eller civilingenjörer.
Enligt TV nyheterna för några dagar sedan verkar det som att examensfusk med köpta facit är helt lagligt för "Vissa"
Till iOS blir [Vemringde/Truecaller] sparat som en kontakt som du sedan kan ignorera att svara på. Alternativt gå in på kontaktkortet och trycka blockera.
mitt liv blev mycket bättre efter att jag gjort detta och slipper notifieringar om missade samtal.
Beträffande telefonförsäljare - du gör den förespeglade ynglingen en mycket större tjänst genom att vara så obehaglig att ha att göra med som möjligt när han parasiterar på din tid. Det uppmuntrar till att gå vidare på arbetsmarknaden och inte fastna i ett jobb som i sin helhet bygger på utnyttjandet av jagsvaga och hämmade människor.
Telefonförsäljaren är inte en dålig människa - han har bara valt fel yrke. Det berättigar inte att man är otrevlig.
Så jag uppdaterar min fras, utifrån att det skulle ringa någon:
-Nej tack. Ta bort mig från listan, jag vill inte vara med. Ring inte igen. Byt jobb, jag avskyr telemarketing. Hejdå. [Klick]
Försäljare tränas till att bli immuna mot hårda ord och ilska. Tänk hur han eller hon hade reagerat om någon med en vänlig röst uppmanade dem att ta sig i kragen och söka till en KY-utbildning?
Telefonförsäljaren är inte en dålig människa - han har bara valt fel yrke. Det berättigar inte att man är otrevlig.
Så jag uppdaterar min fras, utifrån att det skulle ringa någon:
-Nej tack. Ta bort mig från listan, jag vill inte vara med. Ring inte igen. Byt jobb, jag avskyr telemarketing. Hejdå. [Klick]
Försäljare tränas till att bli immuna mot hårda ord och ilska. Tänk hur han eller hon hade reagerat om någon med en vänlig röst uppmanade dem att ta sig i kragen och söka till en KY-utbildning?
Helt fel. Företagen lär försäljarna att till varje pris och med vilka metoder som helst sälja med kniven mot strupen. Vänligt bemötanden bemöts med aggressivare metoder tills den uppringde ger med sig, oftast med lögner.
Du begriper tydligen inte att det står 100 försäljare i kö så fort du slänger på luren. Skall vi enligt dig ägna 10-20 minuter att vänligt förklara att du inte är intresserad så lär du behöva bosätta dig framför telefon. Att du pratar med dem uppfattar dom som att det var helt OK att dom ringde dig och omformulerar sina försäljningstrick och strategi till nästa gång dom ringer, förmodligen redan nästa dag.
Vanligt folk har inte fler kontakter än de man ser i displayen, de andra ignorerar man genom att lägga på telefonen i örat på dem. Det retar upp dem och vet till nästa gång att till dig skall dom inte ringa för där renderar inte samtalen till inkomster.
Dina bekanta kan sms eller mejla dig tills dom ledsnat. Hoppas Nix fungerar.
Helt fel. Företagen lär försäljarna att till varje pris och med vilka metoder som helst sälja med kniven mot strupen. Vänligt bemötanden bemöts med aggressivare metoder tills den uppringde ger med sig, oftast med lögner.
Du begriper tydligen inte att det står 100 försäljare i kö så fort du slänger på luren. Skall vi enligt dig ägna 10-20 minuter att vänligt förklara att du inte är intresserad så lär du behöva bosätta dig framför telefon. Att du pratar med dem uppfattar dom som att det var helt OK att dom ringde dig och omformulerar sina försäljningstrick och strategi till nästa gång dom ringer, förmodligen redan nästa dag.
Vanligt folk har inte fler kontakter än de man ser i displayen, de andra ignorerar man genom att lägga på telefonen i örat på dem. Det retar upp dem och vet till nästa gång att till dig skall dom inte ringa för där renderar inte samtalen till inkomster.
Dina bekanta kan sms eller mejla dig tills dom ledsnat. Hoppas Nix fungerar.
Hur kan det komma sig att folk inte läser vad andra skriver?
Han skriver klart och tydligt att han har en en kort fras som han säger när en försäljare ringer.
Om det tar dig 10-20 minuter att säga den kanske du ska uppsöka en talpedagog.
Helt fel. Företagen lär försäljarna att till varje pris och med vilka metoder som helst sälja med kniven mot strupen. Vänligt bemötanden bemöts med aggressivare metoder tills den uppringde ger med sig, oftast med lögner.
Du begriper tydligen inte att det står 100 försäljare i kö så fort du slänger på luren. Skall vi enligt dig ägna 10-20 minuter att vänligt förklara att du inte är intresserad så lär du behöva bosätta dig framför telefon. Att du pratar med dem uppfattar dom som att det var helt OK att dom ringde dig och omformulerar sina försäljningstrick och strategi till nästa gång dom ringer, förmodligen redan nästa dag.
Vanligt folk har inte fler kontakter än de man ser i displayen, de andra ignorerar man genom att lägga på telefonen i örat på dem. Det retar upp dem och vet till nästa gång att till dig skall dom inte ringa för där renderar inte samtalen till inkomster.
Dina bekanta kan sms eller mejla dig tills dom ledsnat. Hoppas Nix fungerar.
Står det 100 försäljare i kö så får man väl byta nummer? Min mobil bor redan på armlängds avstånd ifrån mig.
Ni som inte svarar "nej tack, ring inte mig", och istället är otrevlig mot telefonförsäljarna - förstår ni inte att de (har rätt att) fortsätta ringa?
Hur kan det komma sig att folk inte läser vad andra skriver?
Han skriver klart och tydligt att han har en en kort fras som han säger när en försäljare ringer.
Om det tar dig 10-20 minuter att säga den kanske du ska uppsöka en talpedagog.
Frasen tar 8sekunder att läsa upp, är de 100 som ringer så tar det 14min.
Ni som inte svarar "nej tack, ring inte mig", och istället är otrevlig mot telefonförsäljarna - förstår ni inte att de (har rätt att) fortsätta ringa?
Nej finns inget i det som jag ska förstå, mer än att jag omedelbart bums blockerar telefonnummer efter de irriterat mig med ett samtal som jag inte vill ha. De är DOM som ska förstå att dit ringer vi inte igen, för inte en chans att de kommer fram en gång till
Jag är mäkta förvånad över den oempati som tydligen vissa personer besitter här på forumet om man går efter inläggen och hur många "gilla" dom får.
Dessa telefonförsäljare gör sitt jobb och dom använder en fullt laglig väg att hitta kunder.
Jag personligen tycker inte heller om att dom ringer upp mig men bara därför behöver jag inte vara otrevlig mot dom.
Utan det går alldeles utmärkt att vara artig att säga nej tack och sen lägga på eller bara lägga på utan att säga något.
Telefonförsäljare till dagens moderna mobiltelefoner är ett "ickeproblem" eftersom det går att blockera dom.
Jag är mäkta förvånad över den oempati som tydligen vissa personer besitter här på forumet om man går efter inläggen och hur många "gilla" dom får.
Det är bara det att vissa av oss har empati med offren, inte med förövarna.
Jag avskyr personligen att bli störd av telefonförsäljare. Dessvärre förfogar jag uteslutande över telefoner med företagsabonnemang så det är lite småsvårt att hålla sig undan.
Men bara den senaste veckan har ett antal Telia-återförsäljare som exempelvis Phonera ringt mig och förkunnat att de ämnar sänka mitt pris. Bara för en vecka sedan fick jag brev från Telia där de aviserade sin avsikt att höja priset. Phonera-Nisse örlade nåt om hur mitt abonnemang används. När jag senare nämnde detta för en på Telias kundtjänst sa han att de på Phonera omöjligen kan se något om hur telefonen används.
Jag förklarar vänligt men bestämt att jag föredrar att enbart ha kontakt med min operatör direkt, och på mitt initiativ, varpå jag tackar för samtalet och avslutar.
Så, det sved alltså gott i skinnet att få det framhållet hur oblygt det är att förbehållslöst döma ut den andra sidan i debatten som empatilös medan man själv uppvisar en total avsaknad av empati och medkänsla för dem som drabbas av telefonnasare? Det kan jag iofs förstå.
Och inom parentes sagt behöver brott inte alls begås för att det ska finnas såväl offer som förövare. Allt som behövs är en part som är hänsynslös nog att försöka hitta dem som inte kan värja sig och utnyttja dem. Vilket ju är telefonnasandets hela affärsidé.
Så, det sved alltså gott i skinnet att få det framhållet hur oblygt det är att förbehållslöst döma ut den andra sidan i debatten som empatilös medan man själv uppvisar en total avsaknad av empati och medkänsla för dem som drabbas av telefonnasare? Det kan jag iofs förstå.
Och inom parentes sagt behöver brott inte alls begås för att det ska finnas såväl offer som förövare. Allt som behövs är en part som är hänsynslös nog att försöka hitta dem som inte kan värja sig och utnyttja dem. Vilket ju är telefonnasandets hela affärsidé.
Det är tydligt att vissa individer här läser utan att ta in vad det är dom läser utan blint antar en massa.
För jag skrev tydligt nyss att jag själv tycker inte om att bli uppringd av telefonförsäljare.
Så eftersom jag själv vet hur det hur det känns att vara i andra ändan är din slutsats felaktig att jag inte känner empati eller medkänsla.
Jag ser ingen anledning att vara otrevlig när det är så enkelt att bara säga "nej tack" och lägga på.
Men jag vet att många tycker om att vara elaka och njuter av att trycka ner andra.
Om det gäller er är jag inte man att avgöra men att det finns sådana är bortom all tvivel.
Jag dömer ingen att dom inte kan känna empati eller medkänsla utan tycker det är tragiskt och ledsamt.
I erat fall är det kanske fall av egoism att ni bara ser till er själv och förstår inte att dessa försäljare gör sitt jobb.
Med andra ord den empati och medkänsla som ni anklagar mig för att sakna besitter ni inte ens själva.
Tänk vad trevligare världen skulle vara om folk kunde vara lite snällare mot främlingar oberoende på vad dom jobbar eller kommer ifrån.
Är så trött på denna egoism som genomsyrar samhället.
Så fortsätt att vara otrevliga mot personer som försöker försörja om ni mår bra av det.
För ett tag sedan var jag på IKEA och en uteliggare stod och sålde situation sthlm, jag tackade nej och han blev jätte glad och tackade för att jag svarat, alla andra behandlade honom som luft, tyckte det var roligt och det kostar inget att tacka nej, visa en medmänniska lite värdighet.
För ett tag sedan var jag på IKEA och en uteliggare stod och sålde situation sthlm, jag tackade nej och han blev jätte glad och tackade för att jag svarat, alla andra behandlade honom som luft, tyckte det var roligt och det kostar inget att tacka nej, visa en medmänniska lite värdighet.
Instämmer fullständigt, det kostar ingenting att visa andra människor både värdighet och respekt. Om alla tiggare skulle behandla oss på det sättet, som medmänniskor så skulle vi inte ha ett problem med dem på gatorna idag. Jag kan vara väldigt generös och medkännande om de visar mig respekt och värdighet, om de är äkta!
Men så är det långt ifrån alltid. Jag uppskattar inte närgångna människor som uppträder som om de känner mig, otacksamma och påträngande individer oavsett i vilken kategori de kommer ifrån. Jag gillar äkta människor, inte människor som behandlar mig som om jag är deras plånbok, som försöker utnyttja mig. För det går inte.
För ett tag sedan var jag på IKEA och en uteliggare stod och sålde situation sthlm, jag tackade nej och han blev jätte glad och tackade för att jag svarat, alla andra behandlade honom som luft, tyckte det var roligt och det kostar inget att tacka nej, visa en medmänniska lite värdighet.
+1 på den. Var med om precis samma sak utan att få låta som broder duktig nu. Detta var en liknande tidning. Och som du säger, värdighet och sen respekt. Ett nej tack på telefon tar 2 sekunder.
Jag stör mig på att det även är okej att ringa befintliga kunder, bara det är ett jävla otyg.
Vill jag ha en ny tjänst, vad det än må vara, så letar jag ju rätt på bästa företag att skaffa den hos.
Bara för att jag redan råkar ha en tjänst hos ett bolag så är det ju helt irrelevant att dom ringer och försöker sälja på mig mer grejor.
Förvisso en sak om dom här stackars säljarna någonsin kunde ha nått BRA att komma med, men på frågan "varför ska jag teckna nått över telefon nu när jag likaväl kan gå in på företagets hemsida och få samma deal i lugn och ro?" så blir dom bara tysta...
Sure..... Comhem, ring mig och erbjud internet för 10% av listpris så ska ni se att jag gladeligen svarar på det samtalet och tackar ja!
Frasen tar 8sekunder att läsa upp, är de 100 som ringer så tar det 14min.
Precis, detta är problemet. Om man svarar nej på 8 sekunder kan parasiterna ringa 100 samtal på 14 minuter.
Bättre är då att säga "Ok, vänta ett slag" och sedan lägga ifrån sig luren. Det kan ta tio minuter innan det kopplar ner.
Hur man NIXar sin telefon beskrivs här:
http://nixtelefon.org
Ibland får jag samtal även fast mina telefoner är nixade. Då är det bra att anmäla parasiterna till DM-nämnden:
http://nixtelefon.org/sa-gar-det-till/uppring...
Tips om man har en himla massa tid över och vill ge motstånd:
- Inled en dialog och ta reda på namn på den som ringer upp, vilket företag de promotar, och namnet på telemarketingbolaget.
- Skriv ner numret som de ringer ifrån. Använd t.ex. http://vemringde.se för att se vem det är.
- Fråga vilken stad de ringer ifrån.
- Fråga om du kan få hemnumret till den som ringer och fråga om du kan få ringa tillbaka?
- Googla reda på hemnumret på den som ringer. Om du hittar, fråga om det är korrekt.
- Säg "vänta ett slag" och lägg bort luren.
- Anmäl marketing-företaget till DM-nämnden enligt ovan.
- Ring marketingbolaget. Berätta vad du tycker.
- Skriv till företaget de promotar om det är ett seriöst känt företag. Berätta vad du tycker om deras metoder och om du har lust att bli kund hos dem.
- Googla reda på lite viktiga befattningshavare i marketingbolaget. VD, ägare, marketingchef, etc. Brukar kunna hittas.
- Googla reda på deras privata nummer. Ring hem, gärna efter 21:00. Enligt tråden här är det inte något intrång att ringa folks privata nummer. Tala om vad du tycker.
- Använd http://hitta.se för att hitta andra personer som bor på parasiternas hemadresser. Typ fru.
- Ring även dem och fråga om parasiten är anträffbar. Det är inte något intrång. Berätta naivt ditt ärende och fråga om de kan skriva en lapp till parasiten om att de inte ska ringa dig mer.
Själv har jag sällan tid över med mer än "Nej, Ring aldrig mer, Klick", men om folk gjorde mer motstånd mot parasiterna skulle deras liv inte bli lika enkelt. De är parasiter eftersom de stjäl tid. Stjäl deras. Att göra motstånd stjäl mer tid från dig än från dem eftersom de är automatiserade. Men vi är fler än dem. Om många gjorde motstånd skulle de få ett riktigt helvete.
...
Är så trött på denna egoism som genomsyrar samhället.
...
Att ha ett företag som ringer NIXade telefoner är industrialiserad egoism och bör principiellt motarbetas.
Ny dom innebär att det är fritt fram för telefonförsäljare att ringa din mobiltelefon...
Formuleringen "fritt fram" är väl ändå en sanning med modifikation? NIX finns ju, och fungerar väldigt bra, enligt mina erfarenheter.
Jag ser detta som ett icke-problem. Gillar man inte telesäljare så nixar man sitt nummer, och så slipper man (nästan) alla samtal.
Och de som säger att NIX inte funkar alls...
...är antingen såna som svarar på diverse enkäter och tävlingar (t.ex på Facebook), och som därmed ger sitt samtycke till att bli kontaktad av diverse företag.
...eller så är samtalen från företag där man faktiskt har (eller har haft) ett kundförhållande. Dessa får man leva med. Och vill man inte leva med det, så kan man ju be dem att inte ringa igen - de flesta respekterar det.
Innan jag nixade min mobil = ett snitt på kanske 3-4 säljarsamtal i veckan.
Efter jag nixade min mobil = ett snitt på mindre än 1 samtal i månaden.
…
- Googla reda på deras privata nummer. Ring hem, gärna efter 21:00. Enligt tråden här är det inte något intrång att ringa folks privata nummer.
…
- Använd http://hitta.se för att hitta andra personer som bor på parasiternas hemadresser. Typ fru.
- Ring även dem och fråga om parasiten är anträffbar. Det är inte något intrång. Berätta naivt ditt ärende och fråga om de kan skriva en lapp till parasiten om att de inte ska ringa dig mer.…
Men du får väl ändå skilja mellan försäljaren som företrädare för en verksamhet, vad de gör på arbetstid och som privatperson på sin lediga tid?
Men du får väl ändå skilja mellan försäljaren som företrädare för en verksamhet, vad de gör på arbetstid och som privatperson på sin lediga tid?
Spelar det någon roll om de företräder någon eller ej? Blir det mindre trakasseri på det ena eller andra sättet?
Spelar det någon roll om de företräder någon eller ej? Blir det mindre trakasseri på det ena eller andra sättet?
Ett företag ringer till dig,du gillar inte det,du tar reda på vem som personligen ringde till dig och ska hämnas på budbärare.
Tycker du verkligen att det är ett friskt beteende?