Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överlappad utökad allokering

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt detta:

Överlappad utökad allokering (fil 762862d)
Överlappad utökad allokering (fil 783218d)

Jag fick felmeddelandena när jag körde Skivverktyg och det gick inte att reparera. Finns det något annat program som skulle klara av detta eller måste man omformatera, vilket Apple Support rekommenderade? De är lite för lättvindiga med att rekommendera omformattering anser jag.

Tack för svar!

Bengt Elmén

Disc Warrior kan nog fixa det.
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

Drive 10 har hjälpt mig med motsvarande problem.

Har fått precis samma problem på en maskin.

Disk Warrior löste det inte, men ska prova med Drive 10 imorgon.

Meddela gärna hur det går för dig Bengt.

• Medlem
  • 2003-08-15 17:56

om jag inte minns helt fel så kunde man få liknade fel om man körde Limewire, denna länk länkar till MacFixit men jag är inte medlem där men man ser längst upp i browsern vad det handlar om iaf!

macfixit

Men självklart kan det bero på andra saker med...

Micke

• Oregistrerad
  • 2003-08-16 01:38

Jag kommer heller inte åt MacFixIt's arkiv men artikeln handlar *förmodligen* om att det går att lokalisera "Overlapped Extent allocation errors" mha terminalen
Terminalkommandot är:
find / -inum xxxx
Om träff uppträder bör man ta bort de filer där överlapp sker.

F ö bör DiskWarrior 3 absolut kunna hantera detta problem. Tänk bara på att en direkt, fullständig lösning inte finns! Två filer försöker ockupera samma ställe på disken. Vilken av dessa är överskriven, vilken bör flyttas, vilken behöver återskapas från backup?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-05 09:52
Ursprungligen av zink:

Jag kommer heller inte åt MacFixIt's arkiv men artikeln handlar *förmodligen* om att det går att lokalisera "Overlapped Extent allocation errors" mha terminalen
Terminalkommandot är:
find / -inum xxxx

F ö bör DiskWarrior 3 absolut kunna hantera detta problem. Tänk bara på att en direkt, fullständig lösning inte finns! Två filer försöker ockupera samma ställe på disken. Vilken av dessa är överskriven, vilken bör flyttas, vilken behöver återskapas från backup?

Jag har alltid undrat vad det betyder överlappad fil ? Hur uppstår det ?
Jag förstår att det är inte rätt och DiskWarrior reparerar overlapped file.
Hur upptäcker DiskWarrior ?
OSX system upptäcker inte själv....
Är det någon här på forum som kan förklara mera ingående ?

Ursprungligen av REP:

Är det någon här på forum som kan förklara mera ingående ?

Al kan kanske.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-05 14:52
Ursprungligen av thevil:

Tackar !
Dumt av mej inte komma på att kolla hos DiskWarrior hemsidan

• Oregistrerad
  • 2004-09-05 16:51

För ett par år sedan råkade jag ut för dessa överlapp några gånger med en gammal överklockad beige G3. Varma sommardagar blev helt enkelt för mycket för processorn. En gång fick jag överlapp till den grad att jag var tvungen att ominstallera hela datorn. Tror jag körde Mac OS 10.1 på den tiden.
Undrar om inte det journalförande tillägget till HFS+ är ett effektivt sätt att förhindra överlappen? Det var länge sedan jag såg detta problem, trots flitig överklockning (med efterföljande krascher).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-05 19:28
Ursprungligen av zink:

För ett par år sedan råkade jag ut för dessa överlapp några gånger med en gammal överklockad beige G3. Varma sommardagar blev helt enkelt för mycket för processorn. En gång fick jag överlapp till den grad att jag var tvungen att ominstallera hela datorn. Tror jag körde Mac OS 10.1 på den tiden.
Undrar om inte det journalförande tillägget till HFS+ är ett effektivt sätt att förhindra överlappen? Det var länge sedan jag såg detta problem, trots flitig överklockning (med efterföljande krascher).

Jag har OSX 10.3.5 och hittade 10 st överlappad som är nu fixat idag.
Det var bara den vanliga genomgång som jag brukar göra några ggr per år.
Jag märkte inga problem innan fix och inte nu heller

Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Terminalkommandot är:
find / -inum xxxx

Jag har provat det här kommandot och fick tag i några filer som jag kunde radera. Jag fick också tag i den här filen:

/private/var/spool/cups/tmp/3edb3ba4924d9

Vågar jag ta bort den?

Fick också följande meddelande:

/: /dev/fd/4: No such file or directory

Vad betyder detta?

Undrar vänligen

Bengt

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-16 19:03

/private/var/spool/cups/tmp/3edb3ba4924d9

Låter som något gammalt utskriftsjobb. Är nog inte farlig att radera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Elmén
Fick också följande meddelande:

/: /dev/fd/4: No such file or directory

Vad betyder detta?

under /dev (för devices, eller blockdevices) finns allt stuff (tekniskt term) i din dator, dvs alla interfaces till portar och hårddiskar.

jag gör en vild gissning att fd står för floppydrive, men kan nog ha fel.

folk som är mer kunniga än jag på hur devices funkar i *nix kan säkert ge än bättre förklaring än jag på vad allt i /dev är för något och hur kerneln och diverse andra BSD subsystem användar dem...

1
Bevaka tråden