Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar IOS 9

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under WWDC presenterar Apple nästa version av det mobila operativsystemet IOS, med nya funktioner för Iphone, Ipad och Ipod Touch.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-08 20:31

Vilka funktioner var det som enbart Ipad Air 2 stödde?

Ursprungligen av Heden:

Vilka funktioner var det som enbart Ipad Air 2 stödde?

Det där som kallas för Split view, med två appar sida vid sida.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-06-08 21:31

iOS 9 känns väldigt trevligt!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-08 21:31

Typ det som Microsoft talar om, multitasking, split screen, OneNote, ...
MS kommer att 'have a field day' med allt som Apple snott i och med denna WWDC, eller?

Snacka om att sno något rakt av (och givetvis göra det snyggare).

Ursprungligen av mattiL:

Typ det som Microsoft talar om, multitasking, split screen, OneNote, ...
MS kommer att 'have a field day' med allt som Apple snott i och med denna WWDC, eller?

Snacka om att sno något rakt av (och givetvis göra det snyggare).

Själv tycker jag det bara är positivt att alla lånar av alla (kallar det så istället för att sno av varandra), oavsett åt vilket håll det är, det driver utvecklingen framåt och gynnar oss användare.

Men ja, i det här fallet är det Apple som lånat idéer från Microsoft och Google.

Grattis oss användare av alla möjliga operativsystem, gäller datorer och telefoner/plattor tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:26

Ingen som har kommenterat det än men jag förutsätter att alla noterade det - Spotlight i iOS är tillbaka till vänster om första sidan på home screen. Innebär det att den också kommer ligga kvar genom att dra nedåt oavsett sida man är på eller kommer den möjligheten att strykas?

Hmm...

Ursprungligen av zinned:

Ingen som har kommenterat det än men jag förutsätter att alla noterade det - Spotlight i iOS är tillbaka till vänster om första sidan på home screen. Innebär det att den också kommer ligga kvar genom att dra nedåt oavsett sida man är på eller kommer den möjligheten att strykas?

Hmm...

Kan svara på det om ett tag. Håller som bäst att lägga in iOS 9

Spotlight kommer du åt från vilken skärm som helst så där är det ingen förändring.
Det inte Spotlight till vänster utan det är Siri search.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:43

Ah, Siri Search!

Jag kan inte ha lyssnat tillräckligt noga. Tack för info

Sen kan jag meddela att det inte är en fyrsiffrig kod länge när man låser upp telefonen utan sex siffror

Nu finns det en iCloud Drive app som fungerar. Går att skapa mappar,delningsfunktion på filerna.mm mm

Ursprungligen av Megolon:

Nu finns det en iCloud Drive app som fungerar. Går att skapa mappar,delningsfunktion på filerna.mm mm

iCloud Drive känns som ett stort Äntligen!
Om du eller någon annan testar får ni gärna ge ett längre utlåtande. Eller nån bra länk.

Ursprungligen av Chaosstar:

iCloud Drive känns som ett stort Äntligen!
Om du eller någon annan testar får ni gärna ge ett längre utlåtande. Eller nån bra länk.

Njae något längre utlåtande är inte jag rätt person för
Bara at Google lite så hittar du några nyheter och artiklar om det.

Bästa nyheterna. ICloud drive app óch watchOS 2!

iCloud Drive-appen är efterlängtad och för mig även upphottade Anteckningar. Anteckningar är min centrala informationshub sedan begynnelsen och möjligheter att designa texten för att lättare hitta i den var vad jag behövde. Kanske kommer möjligheten att även droppa in bilder i en anteckning att visa sig användbart, men det är tveksamt. Nå - för mig är denna apps upphottning The Big Shit. ? Jag använder den 1-10 ggr per dygn och det är inte många appar som jag använder mera än det.

Ursprungligen av Demiurgen:

iCloud Drive-appen är efterlängtad och för mig även upphottade Anteckningar. Anteckningar är min centrala informationshub sedan begynnelsen och möjligheter att designa texten för att lättare hitta i den var vad jag behövde. Kanske kommer möjligheten att även droppa in bilder i en anteckning att visa sig användbart, men det är tveksamt. Nå - för mig är denna apps upphottning The Big Shit. ? Jag använder den 1-10 ggr per dygn och det är inte många appar som jag använder mera än det.

Jag har länge väntat på något som skulle göra Anteckningar till min "centralhubb" och nu verkar det komma. Jag misstänker att jag kommer att slänga ut ett antal appar efter introduktionen av nya anteckningar i IOS och OSX.

Trackpadfunktionen med 2 fingrar på tangentbordet som visades på en iPad tycker jag är en bra nyhet/funktion, funkar även på iPhone.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-09 21:04

Google Wallet finns sedan flera år tillbaka, blir det en konflikt nu med Apple Wallet?

Ursprungligen av mattiL:

Google Wallet finns sedan flera år tillbaka, blir det en konflikt nu med Apple Wallet?

Konflikt - på vilket sätt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-09 21:45

På den andra sidan pölen verkar de gilla att stämma varandra, ordet Wallet torde räcka långt i detta fall, särskilt som det handlar om en likartad eller identisk funktion.

Vem har Copyright/Patent/ Whatever .. ?

Ursprungligen av mattiL:

På den andra sidan pölen verkar de gilla att stämma varandra, ordet Wallet torde räcka långt i detta fall, särskilt som det handlar om en likartad eller identisk funktion.

Vem har Copyright/Patent/ Whatever .. ?

Var får du 'wallet' från? Det heter Apple Pay.

Ursprungligen av mattiL:

...ordet Wallet torde räcka långt i detta fall, särskilt som det handlar om en likartad eller identisk funktion.

För det första så är Google Wallet på väg att döpas om till Android Pay.
För det andra så är Apples Wallet en annan produkt. Det är Passbook som vidareutvecklas och får nytt namn.

Så konflikten skulle väl snarare bli mellan Apple Pay och Android Pay. Men Google verkar ju inte oroa sig för det, när de nu har valt det namnet.

Ursprungligen av pmarriott:

Var får du 'wallet' från? Det heter Apple Pay.

Passbook döps om till Wallet i iOS 9.

Haha, det snurrar till i kolan på en gammal gubbe med dom olika namnbytena Apple och Google gör nu.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det där som kallas för Split view, med två appar sida vid sida.

Enbart till Air 2? blev riktigt snopen där med en Air i handen. Är det fakta alltså?

Herrejesus..... Förvirringen är total.

Ursprungligen av D_Odell:

Enbart till Air 2? blev riktigt snopen där med en Air i handen. Är det fakta alltså?

Ja. För lite RAM i Air.

Ursprungligen av pmarriott:

Herrejesus..... Förvirringen är total.

Google Wallet - Apple Wallet
Apple Photos - Google Photos
Apple Pay - Android Pay

Det blir härligt att leta på nätet efter de där apparna med så generella namn

Ursprungligen av mattiL:

Google Wallet finns sedan flera år tillbaka, blir det en konflikt nu med Apple Wallet?

Sannolikt lika mycket som med Photos...

Så generella namn går inte att varumärkesskydda eftersom det är fråga om ord som redan ingår i språket. Det som kan skyddas är hela namnet "Apple Wallet", "Apple Photos", "Android Pay", "Google Photos" etc

Bevaka tråden