- Demiurgen
- Medlem ●
- 2015-06-10 17:01
Dom flesta männsikor på jorden och dom flesta som har en iPhone och jag själv också; har aldrig hört talas om namnen du droppar i inlägget. Dessa namn kommer och går dessutom - alla blir föredettingar snabbt som blixten.
Jo, jag förstår vad du säger, men detta är ju bara en grej för en liten välmående elit i väst - rika väst - dessutom är det helt anglosaxiskt så man kan säga att det är en grej för en liten klick i USA/UK och extremanglofierade Svedala
Jag talar om Världen och Apple kan givetvis köra vidare med dessa "radiostationer" bara för cred och marknadsföring, men jag tror som sagt att dom lägger ner det efter några år när lyssnarsiffrorna visar sig pinsamt låga och dalande. Dom har ju råd att köra på - förluserna går på marknadsföringskontot - men det blir bara pinsamt att ha en så nichad lyxverksamhet om dom i övrigt inom koncernen slimmar och trimmar och kräver avkastning och Resultat. Radiostationerna ryker definitivt om Apple får en svacka (vilket dom givetvis får förr eller senare).
Jag ser detta med "kända" (för några få i väst) DJ's och "radiostationer" som en del i den initiala marknadsföringen för Apple Music. Inget annat. Afficherna åker ner när allt etablerat sig och marknadsandelarna har stabiliserats. Bli inte för fäst vid dessa "radiostationer" - dom ryker snart (inom några år).
Jag tror faktiskt inte att "den mänskliga faktorn" kommer att försvinna inom överskådlig tid. Trots avancerade algoritmer finns det ingen formel för vad folk gillar, och att sända liveradio dygnet runt med faktiska människor som tipsar om och lyfter fram musik kan faktiskt visa sig vara en "killer feature" i Apple Music. Zane Lowe är en oerhört inflytelserik "musiktyckare" i Storbritannien och jag har nog inte förstått förrän nu riktigt hur tungt kort Jimmy Iovine faktiskt är i musikbranschen. Jag blir mer och mer övertygad om att köpet av Beats handlade om människorna i första hand.
Jag ser fram emot att lyssna på radio, och så fort jag hör en låt jag gillar kan jag favoritmarkera den och spara den bland mina egna. Spotify har visserligen "radiostationer" men de är just automatiskt genererade spellistor. Varje gång jag använt dem har samma låt dykt upp två eller tre gånger, och om jag hör en jag gillar finns det inget enkelt sätt att markera den som favorit.
Som musikälskare blir jag allt mer förtjust över tanken på Apple Music - särskilt som det kommer att koppla samman med mitt ganska stora Itunes-bibliotek! En ödesfråga dock, åtminstone för min egen del, är hur lätt det kommer bli att dela låtar och spellistor med familj och vänner. Även bortsett från att de flesta av dem i dagslägget har Spotify...