- AndreeMarkefors
- Medlem ●
- Zürich
- 2015-04-17 22:14
För den som är intresserad av sådana här saker:
För några år sedan köpte jag en 5.1 Mac Pro med 3.33GHz 6-core, 24GB, 5870 1GB. På den tiden var SSD inte lika utbredd som idag, så det var snurrade HD i raid som gällde.
I början på 2015 funderade jag på hur vägen framåt skulle se ut. Jag är inte helt nöjd med vad Apple gjort med nya Mac Pro, men skulle jag ändå välja den så måste jag betala väldigt mycket för att komma åt märkbart bättre renderingsprestanda. Jag var inte riktigt sugen på att lägga pengarna. Nya Mac Pron kommer nog att få en refresh snart också, så det är inte köpläge just nu tycker jag.
Det visade sig att CPU:erna som används i min Mac Pro rasat rejält i pris pga ålder. Hur vore det att slänga in en 6-core till och köra 12 kärnor? Nu hade jag ju bara en CPU, så om jag vill ha två så måste jag byta CPU tray. Det visar sig dock att även om CPU:erna kommit ner i pris, så kostar nytt tray med Apple-kylare (A+B inklusive fläktar) och CPU:er runt $1700. Jag fick ett erbjudande på $1600 inkl 48GB ram, om jag skickade in hela min tray med CPU, minnen och allt. Tja..
I den här vevan fick jag nys om att man kan flasha en 4.1 Mac Pro till 5.1. Detta gör att den då stödjer de kraftfullaste CPU:erna från den här generationen: X5690 (6-core 3.46GHz). Jag började leta lite småslött efter en 4.1 på nätet och vann till slut en auktion för $690 för en 4.1 8-core (dual 4 core 2.26GHz).
Jag har nu flashat den och har:
12 core 3.46GHz (ca 32000 i Geekbench)
1TB SSD (1450/1600 MB/s) via PCIe adaptor. Det är Apples egna SSD från senaste MacBook Pro som ger mig fungerande TRIM
MSI R9 280X 3GB (i grund och botten ett D700 med halva minnet. Presterar bra i FCPX och Resolve. Bra OpenCL.)
48GB ram
USB 3 via PCIe
nytt WLAN med AC och Bluetooth med stöd för Handoff och LE
Jag har även moddat min PSU och skapat 2 nya 8-pinskontakter så att jag skall kunna trycka in ett extra 280X när jag hittar ett till rätt pris. På sikt skall väl nästa generation AMD gfx in i datorn.
Jag har ett antal use cases där jag behöver max CPU. För de allra flesta duger en modern 4-core bra. De har också bättre 'single thread'-prestanda än jag har på min ovanstående. För mig var 'multi thread'-prestandan mycket viktigare.
Men med den underbara SSD:n så har jag bra klipp till vardags och sen kraft när det behövs med de 12 kärnorna. En 12 kärnig Mac Pro 2013 får en Geekbench score ungefär som min upp till kanske 34-35000. Vissa har även lägre.
Pris i dollar: 690 (dator)+700 (SSD)+590 (drop in ready CPU:er)+400 (minne)+240 (gfx)+99 (WLAN/BT)= $2719
Jag har flyttat över lite delar från min "gamla" 5.1:a (HD, USB3, 280X), men den skall nu säljas fullt fungerande, vilket gör uppgraderingskostnaden ganska trevlig.
Lite mer detaljer och foton finns på engelska på min write-up Pixlas Mac Pro mod på Macrumors forum.