En annan aspekt är säkerhet (brand etc); man kanske inte vill dra 240V eluttag till hundratals platser - det bäddar för jidder, incidenter och ev. katastrofer - både det egna systemet/dragningen...men framför allt passagerarnas manicker/laddare/transformatorer. Förr eller senare brinner det - det är en lågoddsare.
Nu börjar vi nog närma oss den riktiga anledningen till varför det inte är tillåtet att använda sina egna applikationer på deras fordon
Jag misstänker att de inte tillåter resenärer att plugga in sina egna prylar i uttagen för att fordonens system inte är dimensionerade för det. Idag förväntar vi oss att det skall finnas el-uttag nästan överallt. Värt att tänka på då är att en stor majoritet av de pendeltåg som går i GB idag faktiskt byggdes eller specades upp på 70-80-talet. Hur många av oss hade tex en mobiltelefon, surfplatta eller laptop då?
Det är vanligt att inkommande spänningen och frekvensen i spänningen är en helt annorlunda än den vi har i våra vanliga uttag idag. I GB så varierar det beroende på vilka banor eller sträckor det handlar om. Ombord på fordonen används det ofta en uppsjö av olika spänningar till olika system ombord men det är väldigt sällan de är 115V eller 230V.
Att det finns så många uttag på svenska fordon grundar sig i att man tidigt insåg att det var något bra för att resenärerna uppskattade det och att det bidrog till ökad uppskattad/god PR. Det var först på 2000-talet som man egentligen började komma igång med det på fler och fler fordon. Tekniken man använder för att omvandla spänningar till vad man behöver har dessutom blivit mycket billigare det senaste decenniet vilket gjort det hela enklare och billigare.
Sedan kan regelverket kring hur man får göra nyinstallationer i äldre fordon se väldigt olika ut och i somliga länder kanske det är svårt, dyrt eller rent av omöjligt för att det inte tillåts eller är för krångligt.
Det är ju inte bara att skruva upp saker och ting som man gärna kan tro, utan allting måste göras riskanalys på och det skall testas, vilket i sig inte är en gratis operation. Dessutom så kanske den eller de som innehar rättigheterna till fordonsdesignen säger NEJ.
Sedan skall jag avrunda med att ändå tycka att det ju är dumt att man inte dolt uttagen, låst dem eller använt en exklusiv plugg för att undvika att de används fel.
Att mannen sedan fick ordningsmakten på sig hade sannolikt med hans uppförande att göra.