Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Man försöker frikoppla grejer från varmärket "Google" eftersom det varumärket är skadat och kan bli t.o.m. en belastning i framtiden. Vi får se om dom lyckas. Tanken är att vi i framtiden bara ska tänka "google" när det gäller sökomotor och kartor - som det var från början. Det är Google som skannar ditt liv och skriver avtal med diktaturer, inte Alphabet. Google får bli the scapegoat och man kan deala med ondskan utan att det svärtar ner resten av alla projekt och bizniz dom har under paraplyet Alphabet.. Så är det nog tänkt.
Det finns företag som bryter loss militär/vapen-del från civil och ger sektionerna egna varmärken för att inte det ena ska svärta ner det andra. Detta påminner om en sådan rockad. För mig.
Klart dom kollat det - men det är bara en domän och det är inte viktigt för Googles Alphabet att äga domänen alphabet.com. Googles paraply "Alphabet" är en orginasitorisk, finasiell och skattestrukturell enhet - inte viktigt som varumärke. Den enheten behöver inte ens en domän och hemsida och skulle dom ändå lägga upp det så blir det en annan domän med namnet Alphabet.
Det finns säker tusen företag som heter Alphabet och alla dessa känner nog till att aplphabet.com redan är upptaget.
Det har ingen som helst betydelse. Du kan kalla dig vad du vill som företag, så länge ditt registrerade företag inte heter Alphabet (vilket inte går att registrera om ett företag med samma namn redan finns), i detta fall.
T.ex. i Sverige, ditt företag heter Megolon Alphabet AB (eller vad som helst som inte ens innehåller Alphabet) hos Bolagsverket, men du har Alphabet som ditt namn på företaget på dina skyltar/visitkort/menykort för din restaurang om du skulle ha någon, det är helt okej och inget ovanligt, tvärtom, väldigt vanligt faktiskt.
Alltså...domännamn har inte samma cred och betydelse idag som för 10 år sedan - det är som med telefonnummer; det spelar ingen roll, man klickar bara på knappar, länkar eller t.o.m. bilder på den man ska ringa. Bara första gången man ska ringa någon behöver man manuellt skriva in telefonnumret och inte ens det gör många inte - dom söker via IP numret och klickar på länken (Eniro etc) - numret hamnar i senast ringda och kan sparas därfrån.
När man ska kolla upp ett företag på nätet som man inte har adressen till så fyller man ju inte in den förmodade adressen - och testar inte .se.com.org etc - utan man skriver in företagets NAMN och söker på det hos Google eller annan sökmotor och får då upp en träff - en länk - och klickar sig vidare och är framme dit man ville - kanske sparar man sedan detta som bokmärke. Själva adressen dit - hur den "ser ut" är ovidkommande.
Vi seglar in i en framtid där IP-adresser och telefonnummer etc inte lärs in i skallen eller läses - det gör vi inte heller med databasnummer i t.ex. adressboken i datorn eller IP-numret bakom en adress etc etc. Vi överlåter helt åt datorer och kluster att hålla reda på allt det där - vi söker på ett NAMN och hur vägen till detta namn ser ut är irrelevant. Adressen till t.ex. Volvo Homepage skulle kunna vara jhkjhasdfhg.ljhadflkhadflh9863459jkklasfh.com - har ingen betydelse. Skriv Volvo i Google och det löser sig. Att många företag VILL ha sitt namn i IP-adressen är en prestigesak, men betydelsen håller på att försvunna. Google vet allt detta så klart - dom vet mera om hur framtiden kommer att te sig än många andra på planeten. När dom satt och spånade namn till nya paraplyföretaget så nosade dom sig inte om namnförlag var lediga som domän-namn på Internet eller inte. INGA namn är lediga - ALLT är sedan länge redan upptaget. Så: lkjhsdljhfew697239645.kljakjhadfs.com och tryrgteye64564.hfejhadf.se är framtidens adresser. Det är ändå bara låtsasgrejer - DNS - över dom riktiga adresserna som alltid är siffror