Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS/Safari allt sämre att surfa med?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-17 21:32

Jag tycker att det successivt har blivit allt sämre att surfa med iOS/Safari när det gäller annat än bara surfa runt på tidningars hemsidor och olika forum. Men ska man jobba lite mer så känns det som det blivit segt och hackigt. Är det bara jag som höjt kraven? Eller har OS X/Safari blivit bättre?

För övrigt tycker jag iOS/Safari har en märklig företeelse som innebär att en sida ibland hopar tillbaka om man sveper sidan bakåt till förra siden. Tex efter att ha läst en artikel. Sedan hamnar man inte där man var utan en bit upp. Har man otur ska sidan sedan hoppa lite upp och ned innan den är där man tidigare var. Detta kan väl inte bara hos mig..?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-17 22:12

IOS safari, jag ser samma hoppande mellan sidor när man swipar tillbaka, rätt så ofta.
Vad gäller att den inte kommer tillbaka till rätt plats på sidan man tidigare var på, det kan bero på reklambanners, 99mac har en stor blaffa nästan längst upp på sidan som tar en stund att ladda in.

På min iPad Mini var detta närapå outhärdligt, klart bättre på min iPad Air 2 nu, men inte perfekt.

Nej, det är rätt vanligt tror jag. På OS X tänker jag främst.

Det är som att svep och bakåtknappen gör två olika saker, och ibland blir sidan helt tom och man får ladda om. I andra fall blir det som du skriver, och man får dra två gånger.

Jag tycker detta funkar bättre på iOS dock. Fast ibland hittar man en sida som försöker vara smart och scrolla till ett visst ställe, men det kanske beror mer på hur just den sidan är gjord för med enklare sidor brukar funka bra.

Sedan är ju frågan - hur mycket som beror på Safari - och hur mycket på den som bygger sidorna. Vissa är inga problem med alls - andra är bedrövliga.

Kan bara hålla med både vad gäller IOS och OSX

Det hänger sig ofta och det är mycket sämre nu än för 2-3 år sedan, vilket är märkligt

Ursprungligen av mattiL:

IOS safari, jag ser samma hoppande mellan sidor när man swipar tillbaka, rätt så ofta.
Vad gäller att den inte kommer tillbaka till rätt plats på sidan man tidigare var på, det kan bero på reklambanners, 99mac har en stor blaffa nästan längst upp på sidan som tar en stund att ladda in.

På min iPad Mini var detta närapå outhärdligt, klart bättre på min iPad Air 2 nu, men inte perfekt.

Många sidor som har reklam banners, framför allt rörliga varianter, stör fenomenet ganska ordentligt tyvärr.

Ursprungligen av Segas:

Många sidor som har reklam banners, framför allt rörliga varianter, stör fenomenet ganska ordentligt tyvärr.

Jag tror att de påverkar sidornas laddtider rätt rejält och ger dessa "hopp" när sidan laddat klart.

Och, ja, jag märker också av dessa hopp. Vissa sidor är värre än andra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-18 08:23

På ett sätt bra att det inte är något fel på mina prylar. Å andra sidan borde detta var det mest prioriterade området för förbättra användarupplevelsen. Tillsammans med batterikapaciteten.

Ursprungligen av xms67:

På ett sätt bra att det inte är något fel på mina prylar. Å andra sidan borde detta var det mest prioriterade området för förbättra användarupplevelsen. Tillsammans med batterikapaciteten.

Tyvärr är vinster högre prioriterat än användarupplevelsen - som tyvärr går hand i hand. Störiga sidor genererar mindre besökare (te.x Aftonbladet, Expressen m.fl) som i sin tur ger mindre intäkter.

...eftersom dessa idiotiska banners fortfarande finns kvar, är det ett faktum att utvecklare inte bryr sig om användarna, förutom de som skapat Adblock (och det tackar jag för).

1
Bevaka tråden