Hej alla fina!
Jag vänder mig till er eftersom jag förutser ett problem som kommer aktualiseras idag/ikväll, och behöver er samlade mac-kunskap. Först lite bakgrund:
Min partner sålde sin 21'' 2011 iMac till min far för ca 2 år sedan (då tror jag det var Mountain Lion som gällde?). Partnern raderade emellertid inte sin info korrekt, loggade inte ut ur iCloud, och därför har den under hela tiden fortsatt att hela Förnamn Efternamns iMac, min far har t.ex. fått radera min partners anteckningar som låg kvar och drällde på Dashboard, m.m.
Jag har flera gånger erbjudit mig att blåsa burken ordentligt via Skivverktyg men ingen tyckte "det behövdes". Bootcamp + Windows funkade fint, och min far verkade riktigt nöjd med sin dator upp till Mavericks, som han själv uppgraderade till.
Nåväl. Efter en omstart under mitt en Yosemite-installation som tydligen frös och sedan aldrig kom vidare, har Yosemite-delen av datorn blivit seg som sirap. Nu ska jag äntligen få nukea datorn och göra om det här korrekt, tänkte jag. Tills jag fick den ödesdigra frågan: Det stör väl inte Windows-partitionen (8.1)? Efter lite googling verkar det tyvärr vara något som mycket väl kan komma att bli ett problem, då många Bootcamp-partitioner i NTSF-format säger adjöss och blir korrumperade efter ominstallation av Yosemite-partitionen. Installation Mavericks > Yosemite ska inte påverka, men direktinstallation ska kunna paja Windows.
I kväll ska jag dit och "ordna allt" är tanken. Jag har tidigare omformaterat + grundinstallerat OSX (Mavericks och senare Yosemite) på ett par Macook Pros och har koll på hur man måste "förbereda" med Apple ID och så, men ingen av de datorerna som jag tidigare fixade hade liknande partitioner som kunde ställa till det, och jag har aldrig t.ex bootat från en USB-sticka eller så. Om jag behöver fixa t.ex. en flashdisk måste jag ha tid att lära mig och ordna en sådan under dagen.
Ni kunniga människor, finns det något jag kan göra för att undvika att ha ihjäl Windows-partitionen på min pappas dator samtidigt som jag grundinstallerar Yosemite? För det måste göras, nu jämför han Yosemite-partitionen med Windows 3.1.
Hjälp! Kram! Tack på förhand. ❤️