Hej.
Har en WD Elements 1 TB extern hårddisk samt en äldre WD 250 GB extern hårddisk och båda två saknar original laddare. Hittade en universal laptop nätadapter (90 W) på Biltema som jag tänkte skulle funka utmärkt till dem.
Det ska tilläggas att mina kunskaper kring teknikprylar och dylikt är undermåliga och jag frågade min polare som var med för dagen om han visste/trodde det skulle kunna funka till hårddiskarna. Han sa att det borde den göra. Tji fick jag...
När jag pluggade in Elements hårddisken i datorn tyckte jag det luktade lite konstigt. Typ, bränt. Disken visade sig inte på skrivbordet på min Mac Pro. Jag fick lite panik och drog ut alla sladdar och tänkte inte mer på det.
Några dagar senare provade jag med 250 GB hårddisken och det gick helt åt skogen. Det lät som det slog gnistor (kortslutning), började ryka och lukta bränt plast. Även den dök inte heller upp på skrivbordet på datorn.
Kan det vara så att jag har bränt hårddiskarna och förstört dem helt och hållet? Finns det reservdelar till dem som man kan ersätta och få dem till att fungera igen?
Är detta en adapter som jag egentligen skulle köpt? http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsor...
Tacksam för svar och hjälp.
/MC