Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur levereras Apples produkter?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Det mesta brukar komma från Nederländerna har jag för mig.
Beror på vilket bud som kör ut, DHL ringer aldrig, UPS ringer för det mesta.

Det är inte så generellt... Jag tror att det är beroende på ort och ibland också individer. Här i Luleå så blir jag så gott som alltid uppringd av DHL.

Mina beställningar kommer oftast direkt från Kina. Det är alltid kul att följa den trackningen över hela världen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-14 11:25
Ursprungligen av CekariYH:

Det mesta brukar komma från Nederländerna har jag för mig.
Beror på vilket bud som kör ut, DHL ringer aldrig, UPS ringer för det mesta.

Kommer ibland från Kroatien, säkert från fler platser också. Allt för att ha så smidig och snabb infrastruktur som möjligt.

Ursprungligen av CekariYH:

Det mesta brukar komma från Nederländerna har jag för mig.
Beror på vilket bud som kör ut, DHL ringer aldrig, UPS ringer för det mesta.

Ursprungligen av zinned:

Kommer ibland från Kroatien, säkert från fler platser också. Allt för att ha så smidig och snabb infrastruktur som möjligt.

Nederländerna fick jag

Mitt röda sportarmband skickas direkt från Shenzhen...

Oftast är det så att nyare prylar kommer direkt från tillverkarlandet medan det som finns på lager kommer från något av centralllagren i europa. Jag visste bara om det i Nederländerna, då i stort sätt allt jag beställt kommit därifrån utom min MPL13 som kom direkt från USA och min MBPr som kom från Asien.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 12:29
Ursprungligen av CekariYH:

Oftast är det så att nyare prylar kommer direkt från tillverkarlandet medan det som finns på lager kommer från något av centralllagren i europa. Jag visste bara om det i Nederländerna, då i stort sätt allt jag beställt kommit därifrån utom min MPL13 som kom direkt från USA och min MBPr som kom från Asien.

Det stämmer inte alls när det gäller t ex Apple Watch i början. Då levererades alla klockor till europeiska kunder direkt från olika hubbar/lager i Europa. Dvs de skickades dit i batch från Kina och sedan när en kund beställde en så skickades den från denna platsen till kundens leveransadress.

Ursprungligen av zinned:

Det stämmer inte alls när det gäller t ex Apple Watch i början. Då levererades alla klockor till europeiska kunder direkt från olika hubbar/lager i Europa. Dvs de skickades dit i batch från Kina och sedan när en kund beställde en så skickades den från denna platsen till kundens leveransadress.

Men det är väl fanken självklart att när det gäller massutskick på beställningar av nya prylar att dom inte skickar dom en och en väl?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 12:56
Ursprungligen av CekariYH:

Men det är väl fanken självklart att när det gäller massutskick på beställningar av nya prylar att dom inte skickar dom en och en väl?

Ehm, du skrev följande i inlägg #65:

Citat:

Oftast är det så att nyare prylar kommer direkt från tillverkarlandet

Så är det alltså inte...men du verkar ju vara med på det nu

Ursprungligen av zinned:

Ehm, du skrev följande i inlägg #65:

Så är det alltså inte...men du verkar ju vara med på det nu

Jo, men klart att nyare massbeställda prylar mellanlandar på ett lager och fördelas, tänkte mest allmänt som på datorer och sådant som inte har den exeptionella förhandsbeställningshysterien som tex iPhone och Watch har

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 13:47
Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men klart att nyare massbeställda prylar mellanlandar på ett lager och fördelas, tänkte mest allmänt som på datorer och sådant som inte har den exeptionella förhandsbeställningshysterien som tex iPhone och Watch har

Säg det då, istället för att tala i allmänna termer

Ursprungligen av zinned:

Säg det då, istället för att tala i allmänna termer

Tyckte rubriken var just alimänt

Jag tänkte beställa en Mac Mini vid löning. I och med att denna tråd är 2 år gammal tänkte jag passa på att höra om det fortfarande är omöjligt att få något annat än hemleverans? Sedan tänkte jag också höra om vi har någon Stockholmare här som inte har kunnat tajma leveransen och var paketet isf hamnat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-21 20:03

Köp nån annanstans än Apple är mitt råd. Samma priser men enklare leverans. Jag beställde en BTO-Mac mini från MStore.

Problemet är att jag vill använda Mecenats studentrabatt vilket jag antar kan bli problematiskt via andra affärer?

Skönt att se att jag inte var den enda som hatar Apples påtvingade hemleverans.
Jag jobbar natt och vet sen tidigare att dessa leveranstider aldrig passar min rytm.
När jag jobbade dagtid var det ännu mer besvärligt...

Japp det är officiellt.
Jag missade Apples leverans när jag sov.
Jag hatar ups och Apples leveranssätt!!!

Ursprungligen av Mackan1984:

Japp det är officiellt.
Jag missade Apples leverans när jag sov.
Jag hatar ups och Apples leveranssätt!!!

Du kan i många fall ringa till Apples leveranspartner (UPS, i ditt fall) och be dem förmedla att budet ska ringa till dig vid leverans. För mig har det gått exemplariskt bra varje gång. Då har du bara kvar att se till att du har ljudet på din telefon aktivt. Och kan du inte tänka dig att behöva vakna av ett telefonsamtal så får du nog skylla dig själv.

Ursprungligen av oldpeer:

Du kan i många fall ringa till Apples leveranspartner (UPS, i ditt fall) och be dem förmedla att budet ska ringa till dig vid leverans. För mig har det gått exemplariskt bra varje gång. Då har du bara kvar att se till att du har ljudet på din telefon aktivt. Och kan du inte tänka dig att behöva vakna av ett telefonsamtal så får du nog skylla dig själv.

De ringde en enda gång och jag vakna inte.
Ja jag får skylla mig själv att jag beställde från Apple och tänker aldrig, aldrig, aldrig någonsin beställa från Apple igen.
Andra leverantörer ger upp och lämnar in paketet till postkontoret vilket är mycket smidigare.
UPS är amerikansk skit som inte fungerar här då leveransen sker på ett försök per dygn ca 12.00...
Undrar hur många hemleveranser de missar per arbetsdag egentligen.

Ursprungligen av Mackan1984:

De ringde en enda gång och jag vakna inte.
Ja jag får skylla mig själv att jag beställde från Apple och tänker aldrig, aldrig, aldrig någonsin beställa från Apple igen.
Andra leverantörer ger upp och lämnar in paketet till postkontoret vilket är mycket smidigare.
UPS är amerikansk skit som inte fungerar här då leveransen sker på ett försök per dygn ca 12.00...
Undrar hur många hemleveranser de missar per arbetsdag egentligen.

Det är då i regel bara Schenker och Postnord som kan "ge upp" och lämna paketet till ett utlämningsställe. UPS och DHL, och deras underleverantörer, har i regel inte tillgång till detta.

Vad du kan göra är att kontakta UPS och undersöka möjligheten att hämta ut ditt paket på deras terminal. Jag kan minnas att jag en gång har hämtat ut min Apple-försändelse hos Jetpaks terminal eftersom jag inte kunde vara hemma för leverans.

Istället för att klandra Apples leveransmodell så kanske du istället borde se till att du faktiskt vaknar av din telefon.

Ursprungligen av oldpeer:

Det är då i regel bara Schenker och Postnord som kan "ge upp" och lämna paketet till ett utlämningsställe. UPS och DHL, och deras underleverantörer, har i regel inte tillgång till detta.

Vad du kan göra är att kontakta UPS och undersöka möjligheten att hämta ut ditt paket på deras terminal. Jag kan minnas att jag en gång har hämtat ut min Apple-försändelse hos Jetpaks terminal eftersom jag inte kunde vara hemma för leverans.

Istället för att klandra Apples leveransmodell så kanske du istället borde se till att du faktiskt vaknar av din telefon.

Ja terminalen låg 10 mil bort så kände mig inte så sugen på det.

För det andra har jag som kund all rätt att klandra en modell som egentligen endast passar människor som jobbar helg, hemma, kväll eller inte alls när majoriteten av svenska folket jobbar 12.00.

Hade jag jobbat dagskift hade det här varit ännu mera besvärligt och hade fått ta ledigt för att ta emot något som jag köpt.

Det låter väldigt fel i mina öron.

Men som sagt som kund röstar jag med plånboken och Apple.se går fet-bort.

Ursprungligen av Mackan1984:

För det andra har jag som kund all rätt att klandra en modell som egentligen endast passar människor som jobbar helg, hemma, kväll eller inte alls när majoriteten av svenska folket jobbar 12.00.
Hade jag jobbat dagskift hade det här varit ännu mera besvärligt och hade fått ta ledigt för att ta emot något som jag köpt.

Beställ leveransen till din arbetsplats. Även det har jag gjort ett par gånger. Jobbar också i regel hela dagarna.

Ursprungligen av oldpeer:

Beställ leveransen till din arbetsplats. Även det har jag gjort ett par gånger. Jobbar också i regel hela dagarna.

Det är inte min arbetsplats godsmottagning, postavdelning eller receptionens uppgift att vara ombud för anställdas privatpaket.

Ursprungligen av Sir N.:

Det är inte min arbetsplats godsmottagning, postavdelning eller receptionens uppgift att vara ombud för anställdas privatpaket.

Nej, det är din egen uppgift. Men om du beställer med företagets leveransadress och har möjlighet att själv gå ut så är ju problemet löst. Vad jag är ute efter är nog mest att det finns möjligheter för de flesta, men sedan är man ofta så inrutad i en grej att man inte ser alla möjligheter. Sedan finns det så klart några som inte kan fixa en lösning alls, men det r nog ett försvinnande litet antal.

Bevaka tråden