Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag behörighet på min dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en begagnad iMac Globe med Mac OS X. Den förre ägaren hade inte raderat sig själv som användare och har fortfarande behörigheten i min burk. Jag har fått hans password för att kunna plocka bort honom ur systemet men varken han eller jag vet hur vi får bort honom. Jag har tagit bort honom som användare och satt mig själv som Adm. Dock kan jag inte tömma papperskorgen på hans filer för jag har inte behörigheten. Kan inte heller installera program då jag inte har tillräcklig behörighet. Hur raderar jag den gamla ägaren/användaren/adm till datorn och ersätter det med mig istället?

• Oregistrerad
  • 2003-08-18 17:39

Smäll igång NetInfo Manager och aktivera root-kontot. Använd terminalen, inloggad som root för att få bort gammalt skrot.

Fast enklast är kanske att göra en ominstallation av systemet, det hade jag gjort. Då vet du ju med säkerthet att han inte joxat till något, samt att alla filer är dina.

Jag läste ett tips i ett annat inlägg hur man tog bort användare i Terminalen. Försökte göra det men jag har ju redan tagit bort honom och gjort mig själv till Adm. Men problemet tror jag är att han fortfarande är root fastän han inte finns kvar. Så hur ändrar jag så att jag blir root?

Jag vet inte riktigt om det hjälper i det här fallet, men testa att starta upp datorn med Mac OS X-CDn. När installationsprogrammet gått igång kan du från Arkiv/File välja att återställa root-lösenordet.

Är det en helt galen idé att formatera om och installera ett sproilans fräscht system?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-18 19:33

Nyinstallation,bästa tipset.Det är alldeles för jobbigt att argumentera om rättigheter med en unix dator.

1
Bevaka tråden