Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6s förbeställa på svenska applestore...

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni som hämtat ut i Apple butiken vid förhandsbokning tidigare, brukar det vara jätte långa köer? Går det snabbare om man förbokas? Tänkte om jag oxå skulle avboka från Telia men kl 8 Täby centrum och så ska man hinna till jobbet efter

Ursprungligen av silverfang:

Ni som hämtat ut i Apple butiken vid förhandsbokning tidigare, brukar det vara jätte långa köer? Går det snabbare om man förbokas? Tänkte om jag oxå skulle avboka från Telia men kl 8 Täby centrum och så ska man hinna till jobbet efter

När iPhone 6 släpptes så hade jag förbokat upphämtning vid 11.00. Jag dök upp runt klockan 10.20 och då var det två separata köer, en för de som förbokat och en för de som inte hade förbokat. Ställde mig i kön för förbokade och var framme klockan 11.00 prick och kunde hämta ut min telefon.

Förbokade min iPhone 6s med upphämtning klockan 08.00, men tänkte nog försöka vara på plats runt 07.30.

Smidigt.

Min och sambons är båda bokade nu ?

Nyhetsartikel finns nu, kopplad till denna tråd:
http://www.99mac.se/artikel/7724-forhandsboka...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 10:55
Ursprungligen av silverfang:

Ni som hämtat ut i Apple butiken vid förhandsbokning tidigare, brukar det vara jätte långa köer? Går det snabbare om man förbokas? Tänkte om jag oxå skulle avboka från Telia men kl 8 Täby centrum och så ska man hinna till jobbet efter

Som sagt så är det två köer men det är inte så intressant utan det som är intressant är den tiden du har valt för din bokning. Det är inom den timmen då får komma till för att genomföra ditt köp av din bokade enhet. Du behöver ju absolut inte ha en bokning på Telia om du nu bokar en enhet på Apple Store i Täby Centrum.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 11:00

Btw, nu är det inte längre möjligt att boka ett exemplar av 6s+ på Väla eller Emporia, endast Täby som den finns kvar hos och då är det endast 16GB Rose Gold kvar.

128GB Rose Gold är den enda av iPhone 6s som är slut hittills och då på Väla.

Då har man bokat via apple store. Finns det några fördelar om man bokar via Apple store istället för tex Telia?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-06 11:43

Samma här Men tydligen kan man bara boka 6s inte 6s plus

https://reserve.cdn-apple.com/SE/sv_SE/reserv...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-06 11:50
Ursprungligen av zinned:

Den har jag väntat på i flera dagar och kollade faktiskt strax efter att du postade ditt inlägg. Det måste varit webbläsarcache som strulade och gav mig ej uppdaterad site.

Tack för länken hur som, nu är det bokat och klart. Struntar i bokningen hos Telia nu.

Jag ska avboka min från Halebop nu

Jag får bara upp 6s Plus om jag väljer Täby. Fast mig kvittar det, jag bor i Helsingborg ;D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 12:19
Ursprungligen av macki81:

Samma här Men tydligen kan man bara boka 6s inte 6s plus

https://reserve.cdn-apple.com/SE/sv_SE/reserv...

Ursprungligen av macki81:

Jag ska avboka min från Halebop nu

Jag får bara upp 6s Plus om jag väljer Täby. Fast mig kvittar det, jag bor i Helsingborg ;D

Läser du inte i tråden innan du postar inläggen?

Se mitt inlägg ovan, inlägg #36.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-06 12:55
Ursprungligen av zinned:

Läser du inte i tråden innan du postar inläggen?

Se mitt inlägg ovan, inlägg #36.

My bad...

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-06 12:57
Ursprungligen av macki81:

My bad...

128gb plus fanns på Emporia att boka imorse. 2 slow

  • Medlem
  • 2015-10-06 17:45

Missade detta :/
Trodde aldrig plus skulle ta slut före vanliga.

Vad händer nu då?
Kan man köa på fredag för att få en eller är detta de enda dem har?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-06 17:56

Jag valde alternativet "iPhone med abonnemang" men fick inget val om att välja operatör. Tecknar man ett avtal på Apple Store tror ni?

Jag minns att när jag köpte min iPhone 5s och köade på Apple Store så kunde jag teckna ett abonnemang med Halebop på plats.

  • Medlem
  • 2015-10-06 18:28

Hur var det förra året? Gick det att köa för att få en? (trots att reservation var slut)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-06 18:30
Ursprungligen av macki81:

Jag valde alternativet "iPhone med abonnemang" men fick inget val om att välja operatör. Tecknar man ett avtal på Apple Store tror ni?

Jag minns att när jag köpte min iPhone 5s och köade på Apple Store så kunde jag teckna ett abonnemang med Halebop på plats.

Absolut. Du tecknar abonnemanget på plats, oavsett vilken operatör det gäller. Ett tips bara, se till så du inte har något med befintligt abonnemang som kan strula för en eventuell förlängning. Du vill INTE stå där med sånt strul så de tvingas ringa operatören och få rätt på det. Alla operatörer kommer ha fullt upp just då med sådant så det kommer ta tiiiiid.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-06 19:20
Ursprungligen av zinned:

Absolut. Du tecknar abonnemanget på plats, oavsett vilken operatör det gäller. Ett tips bara, se till så du inte har något med befintligt abonnemang som kan strula för en eventuell förlängning. Du vill INTE stå där med sånt strul så de tvingas ringa operatören och få rätt på det. Alla operatörer kommer ha fullt upp just då med sådant så det kommer ta tiiiiid.

Och då borde man ju köra det på avbetalning via sin operatör också väl?

Sh*t - jag ska förlänga ett befintligt abonnemang. Hoppas det ordnar sig. Läste att det kommer att ta minst 30 min om man köper med abonnemang

Ursprungligen av zinned:

Absolut. Du tecknar abonnemanget på plats, oavsett vilken operatör det gäller. Ett tips bara, se till så du inte har något med befintligt abonnemang som kan strula för en eventuell förlängning. Du vill INTE stå där med sånt strul så de tvingas ringa operatören och få rätt på det. Alla operatörer kommer ha fullt upp just då med sådant så det kommer ta tiiiiid.

Jobbar inte Applebutikerna i operatörernas onlinesystem? T.ex. Tholbox? Låter väldigt 90-tal om de ska ringa och kolla bindningstider mm. (jag har alltså ingen aning, men det låter osannolikt att de inte jobbar online)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 09:35
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jobbar inte Applebutikerna i operatörernas onlinesystem? T.ex. Tholbox? Låter väldigt 90-tal om de ska ringa och kolla bindningstider mm. (jag har alltså ingen aning, men det låter osannolikt att de inte jobbar online)

Vad mjukvaran heter som de använder har jag ingen aning om men vad jag själv har sett och hört är att de vid de senaste releaserna har fått ringa in till operatörerna för att lösa upp olika knutar för aktuell kunds räkning.

Ursprungligen av zinned:

Vad mjukvaran heter som de använder har jag ingen aning om men vad jag själv har sett och hört är att de vid de senaste releaserna har fått ringa in till operatörerna för att lösa upp olika knutar för aktuell kunds räkning.

Det är verkligen oldschool.. Trodde inte operatörerna tillät annat än onlineregistrering av abonnemang nu för tiden. Då förstår jag att det blir struligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 10:12
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det är verkligen oldschool.. Trodde inte operatörerna tillät annat än onlineregistrering av abonnemang nu för tiden. Då förstår jag att det blir struligt.

Du missförstår nog lite.

De anställda i Apple Store-butikerna reggar nya abonnemang och förlängningar via sina datorer i butiken. Men, när det uppstår mer speciella situationer kring frågor och eventuellt strul som de inte kan hantera via operatörernas tillhandahållna mjukvara så måste de ringa till dem. Vid de senaste releaserna har jag personligen köpt telefonen kontant så för mig har det gått snabbt men jag har ju hört hur snacket gick med kunder som stod i närheten av mig, de som upplevde ett eller annat strul (kanske bindningstid kvar och andra abonnemangsrelaterade faktorer), där butikspersonalen var tvungna att ringa in till aktuell operatör.

Om de hamnar i ett läge där de måste ringa in så har de säkert en hotline in men det är så oerhört många kunder och personal som ska hanteras vid samma tillfälle att de ändå tvingas vänta i kö i telefon. Då är det inte så roligt som kund att vara utelämnad till det, därför tipsar jag alla om att ha alla förutsättningar ordnade innan man kommer till butiken och ska köpa sin telefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 14:39

En annan sak som slog mig, som kan tyckas vara intressant, är hur många exemplar av varje modell de tre olika butikerna egentligen har fått.

Ta Väla i hbg t ex, där är några modeller helt uppbokade/slut men trots detta finns det bokningsbara tider kvar i sloten 08.00-09.00. Samma sak gäller för Emporia i Malmö. Tittar man istället på Täby-butiken så är där ungefär lika mycket slutsålt (aningen mer kanske) men där finns det ingen tidsslot tillgänglig förrän 10.15 på dagen.

Undrar då hur många ex av varje modell butikerna har fått, det står ju klart att Täby har fått flest iaf om man tar hänsyn till ovanstående. Men hur många köpare räknar en butik med att kunna hantera under en timme? Fem? Tio? Hade man vetat det hade man kunnat komma närmare facit kring hur många telefoner som har funnits tillgängliga

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-07 14:48

Finns nog rätt mycket 16gb obokat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-07 15:08
Ursprungligen av dfgh:

Finns nog rätt mycket 16gb obokat.

Det var ju inte det saken gällde, sedan så syns det ju svart på vitt att det finns ej bokade 16GB då den fortfarande faktiskt går att boka.

Ska bli kul att se hur mycket folk det är vid butiken i Täby imorgon bitti

Har bokat/reserverat två stycken så för mig kommer det vara lugnt.
Kommer det finnas någon tillgång för folk som inte reserverat/bokat tror ni?
Surt att åka dit och köa om man inte får tag på någon...

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-08 19:06
Ursprungligen av C.Barrow:

Ska bli kul att se hur mycket folk det är vid butiken i Täby imorgon bitti

Har bokat/reserverat två stycken så för mig kommer det vara lugnt.
Kommer det finnas någon tillgång för folk som inte reserverat/bokat tror ni?
Surt att åka dit och köa om man inte får tag på någon...

Finns nog så de räcker och bli över 16gb modeller. Köar man för något annat och intr har bokat finns de nog inga garantier men finns nog en del 64gb

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-09 15:09

Hur ser kösituationen ut runt om i landet?

Bevaka tråden