Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag måste få hylla Netscape, lite...

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nästan uteslutande alltid använt Netscape som webbläsare så jag kände helt plötsligt att jag ville berätta min lilla subjektiva historia:

Först blev det Netscape 3 samt 4 i Win-burkar i plugget (Chalmers) i mitten på 90-talet. Sen skaffade tjejen (numera frugan) Performa med Netscape Gold 3. Senare blev det andra macar med Netscape 3.x, 4.0x, 4.x samt 7.0x. På jobbet har jag alltid kört 4.7x i HP-UX samt Netscape 4.7x och 7.x i Windows. (Netscape 6 var en flopp!)

MS Explorer (som IT-cheferna på jobbet tvingar oss att använda, men jag har olovandes ändå installerat Netscape) har aldrig fungerat bra för mig, bara trögt.

Nu har jag till slut fått Mac OS 10.2.6 till hemdatorn och då tänkte jag att jag skulle installera Safari 1.0 efter alla vitsord. Sagt och gjort, men till min stora förvåning :eek: laddar den segt, sparar inga lösen (på samma sätt som Netscape 7?), m.m. så jag laddade ner Netscape 7.1 istället och nu sitter jag här och skiver ner de här raderna och allt rullar på silkeslent...

Vad hände med Safari?

Någon mer som gillar Netscape?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze

[snip]

sparar inga lösen (på samma sätt som Netscape 7?), m.m. så jag laddade ner Netscape 7.1 istället och nu sitter jag här och skiver ner de här raderna och allt rullar på silkeslent...

Vad hände med Safari?

Någon mer som gillar Netscape?

Om du bockar på "Användarnamn och lösenord" i "Autoformulär" i Safari så funkar det.

F.ö. kan jag inte fatta hur man kan tycka att Safari är slö

Jag tycker den är underbar!

Efter att ha stönat en stund över (och sedan kastat ut) Netscape 6.2, har jag aldrig tänkt tanken att testa sjuan, men jag tvivlar på att den kan vara bättre än Safari...

mvh Henrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 23:39

Nej, jag förstår inte heller...

På Netscape 3-tiden tycker jag Netscape var ett bra alternativ (jämfört med IE 3/4) och jag använde alltid det, men Netscape 4.47 (var det väl) som följde med alla Macar under en lång tid, kraschade hela tiden och visade många sidor fel.
Netscape 6 funkade bra ibland, men hade ett fruktansvärt segt gränssnitt. Jag gillade programmet först, men sen slängde jag ut det eftersom jag blev trött på att dat kraschade minst 2 ggr/dag och laddade otroligt segt, speciellt vid starten.
Sen körde jag Internet Explorer som funkade helrt problemfritt, tills jag fick Mac OS X, då IE var jättesegt jämfört med Chimera, men Chimera var väldigt buggigt.
Och när Safari kom, som laddade sidor på typ bara tre sekunder och dessutom var gjort av Apple och inte oväntat avslutades hela tiden, så bytte jag till det. Har kört Safari det sen dess, med Debug-meny och Aqua-gränssnitt.

Att Safari (som är den snabbaste webläsaren på macen) skulle vara segare än Netscape (den såvitt jag vet trögaste webbläsaren till macen) är väldigt svårt att tro.

Och varför använda Netscape, när Mozilla finns och ser exakt likadant ut, fast snabbare.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-08-17 23:54

Det optimerade versionen av Mozilla heter Firebird och är mycket snabbare än originalet!

Rekommenderar Firebird till alla som är Netscape fans

• Medlem
  • 2003-08-18 00:02

Netscape 4.47 är väl den version som fungerade bäst!

Jo, jag har inte gett upp hoppet om Safari, ännu... Jag ska trixa lite och se vad den kan ge mer.

För övrigt till alla Netscape 6-besvikna så kan jag meddela att 7.1 är snabbare och bättre på alla sätt och vis. Pop-up-blockering finns.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-18 00:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Att Safari (som är den snabbaste webläsaren på macen) skulle vara segare

Men vem har bestämt att Safari är snabbast?

Jag använder Mozilla (Firebird) och den känns bra mycket rappare i vändningarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 00:30

Gillar Netscape 7.1 - funkar bättre än safari på många sätt, sidor med stora tabeller laddas snabbare, bättre hantering av cache. Man kan surfa helt utan mus: tabba sig fram till pop-ups och trycka på en bokstav för att komma dit i menyn - mycket smidigt!

Synd att det inte kommer någon 7.2

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-18 00:46

Jag är inte heller nåt fan av Safari, faktiskt.
Använder det lite då och då, och visst, ibland går det riktigt snabbt, men ibland känns det bara trögt.
Föredrar Camino istället.

Ahhh.. Mozilla FireBird

hatar Netscape.

älskar Mozilla Foundation!

• Oregistrerad
  • 2003-08-18 09:53

Jag har nu tre webläsare installerade: IE 5.2.3, Safari 1.0 och Netscape 7.1
Tycker fortfarande att samtliga läsare suger jämfört med hur det funkar på min jobbpc. Jag vet att en stor anledning är att De flesta sidor inte följer standard utan är optimerade för IE 6.0. Men vad hjälper det mig. Om mina webläsare på Macen inte kan visa dessa sidor korrekt så får jag ju välja om jag vill se dem (och sparka igång pcn) eller att helt enkelt bojkotta sidorna. Tror inte att alla dessa sajter kommer att bygga om koden bara för att jag och alla andra Macägare vill surfa in på sidorna. Vi är helt enkelt för få.

Ett skrämmande exempel är Spraymail. Där funkar sajten otillfredställande i alla mina tre webläsare. Dessutom funkar det inte med IE 6.0 på pc. Det är nog dags att byta mailtjänst

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eric:
Gillar Netscape 7.1 - funkar bättre än safari på många sätt, sidor med stora tabeller laddas snabbare, bättre hantering av cache. Man kan surfa helt utan mus: tabba sig fram till pop-ups och trycka på en bokstav för att komma dit i menyn - mycket smidigt!

Det var ju trevligt att jag inte var helt ensam...

• Avstängd
  • 2003-08-18 10:11

Eftersom jag har handelsbanken så blir det Netscape 4.79 Där.

Safari till allmän surf Explorer till Svenskaspel , ATG . Skanetrafiken och ibland andra som vägrar öppna i SAFARI

Camino ligger kvar tittar där ibland efter gamla bookmarks.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 17:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Men vem har bestämt att Safari är snabbast?

Jag använder Mozilla (Firebird) och den känns bra mycket rappare i vändningarna.

Apples snabbhetstester
Jag har iofs inte provat alla webbläsare, men Safari verkar vara snabbast och Netscape trögast.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre:
Eftersom jag har handelsbanken så blir det Netscape 4.79 Där. [...]

Jodå, samma här. Frugan har Handelsbanken så för henne blir det lite 4.79 i classicläget ibland...

Citat:

Skrevs ursprungligen av eric

varför kör du inte mozilla, firebird eller camino?

iaf firebird och framförallt mozilla baseras ju på det nyaste som kommer ifrån gecko fabriken (gecko=renderingsmotorn i/av mozilla), netscape 7+ har alltid användt en relativt gammalt version av denna, medan mozilla, förståligt nog, alltid har varit optimal.

Long live mozilla!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 23:39

Har testat Firebird nu i veckan och är imponerad. Det är en mycket modern och bra webbläsare, minst lika bra som sin äldre kollega, Mozilla, som jag också tycker om.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2003-08-19 00:28

Mozilla/Firebird har ju Geastures också! Glöm inte det. Det är väl det jag uppskattar mest i Mozilla. Saknar det enormt i Safari men Kringla-höger/vänster går någotsånär bra då jag inte har någon mus till min PowerBook.

• Medlem
  • International user
  • 2003-08-19 10:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Mozilla/Firebird har ju Geastures också! Glöm inte det. Det är väl det jag uppskattar mest i Mozilla. Saknar det enormt i Safari men Kringla-höger/vänster går någotsånär bra då jag inte har någon mus till min PowerBook.

Du menar som http://www.bitart.com/CocoaGestures.html

M.h.a det underbara lilla programmet kan du få gestures i vilket Cocoaprogram som helst.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2003-08-19 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Du menar som http://www.bitart.com/CocoaGestures.html

Tack!!!!
Ååhh, vad jag har saknat gestures. (Har använt det i Opera-browsern på PC:n.)

Hade ingen aning om att det fanns för alla Cocoa-program!!!:eek:
Detta var helt enkelt suveränt!!

(Måste kolla om det är inlagt som ett programtips i filarkivet... detta program är ett måste!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-19 22:13

Jösses, värst vad han blev upphetsad över "mouse gestures" då!

1
Bevaka tråden