Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Workgroup Manager vägrar starta

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nog gjort en liten goof, problemet är att jag inte vet hur jag skall få ordning på grejerna igen.

Jag exporterade användarna från en ASIP 6.2-server (typ arkiv-exportera). Därefter flyttade jag den exporterade filen till en annan maskin med OS X Server och gjorde en import (nej, inte med imigration tool eller något sådant, bara rakt av, typ arkiv-importera).

Därefter startar inte Workgroup Manager, eller rättare sagt, den startar, jag kan logga in, därefter krashar WM med felmeddelandet " The Application Workgroup Manager has unexpectedly quit. The system and other applications...etc..).

Hjälp mig, vad skall jag göra???

/joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 14:04

Been there, done that.

Du får radera den databasen som du importerat i och starta om.

/var/db/netinfo/ och sen local.nidb eller network.nidb (förhoppningsvis har du importerat den i en databas som du delar ut)

Har du lite mer otur får du radera
/var/db/SystemConfiguration/preferences.xml i samma veva.

Lycka till!

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 14:05

Jajuste. Det som har hänt kan jag också förklara. Hela din netinfodatabas är fylld med korrupt data. Importen från asip kan bara göras med verktyget.. Tyvärr.

/glemme

Jag brukar börja med att radera pres-filen för WorkGroup Manager när den börjar bete sig slött. En annan sak många inte vet är att WorkGroup Manager och Server Settings bygger på att det finns en PTR-record i DNS'en (reverse lookup alltså) för att fungera snabbt och bra. Finns inte detta blir de hur slöa som helst.

Någon som förresten vet vad man gör åt att det tar eveigheter att logga in i en Mac OS X Server-maskin?

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 19:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Någon som förresten vet vad man gör åt att det tar eveigheter att logga in i en Mac OS X Server-maskin?

/Ola

Borde egentligen göra en ny tråd. Men kan svara här.

Troligtvis har du bytt ip på servern och om du söker igenom din netinfodatabas så kommer du hitta det gamla ip't ett par gånger. Byt ut det mot det nya så funkar det.

Det har kommit ett applescript (tror jag det var) som hjälper till vid ip byten.

/glemme

Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
Been there, done that.

Du får radera den databasen som du importerat i och starta om.

/var/db/netinfo/ och sen local.nidb eller network.nidb (förhoppningsvis har du importerat den i en databas som du delar ut)

Har du lite mer otur får du radera
/var/db/SystemConfiguration/preferences.xml i samma veva.

Lycka till!

/glemme

Okaj, netinfo har jag raderat enl. Apples beskrivning. Hur raderar jag preferences.xml, jag har noll koll på terminalen...skall jag starta upp i single mode eller något sånt ?
/joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 11:09

räcker att skriva "sudo rm -rf /var/db/SystemConfiguration/preferences.xml"

så skall den tas bort. starta om direkt.

/glemme

Japp, jag gjorde det igår, och nu verkar det funka....bara att sätta igång o göra om allt )

Tack för hjälpen, jag återkommer säkerligen

/joakim

1
Bevaka tråden