Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Imac

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-14 12:35

Galet eller ej, det var efter 4 1/2 år med en iMac mid 2011 dags att köpa en ny dator tyckte jag. Och med tanke på priserna så får den se till att hålla minst 5 år... Tack gode gud för att mina besparingar i fonder ökade med mer kronor än vad datorn kostade...

Vilket ram-minne är det jag ska köpa och var finns de vanligtvis billigast? Hittar "1 867 MHz DDR3-minne" på Apples hemsida, men däremot så verkade det svårare att hitta dem hos andra försäljare?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-14 12:44

Om det är en 21,5" du tänker köpa så är det bäst att du beställer den med så mycket minne som det går.
Det lär inte gå att uppgradera minnet i efterhand på den modellen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-14 12:53
Ursprungligen av zinned:

Vad ville du ha sagt med det? Jag förstår inte...

Försöka övertyga Perobous.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2015-10-14 14:25
Ursprungligen av iggy:

Galet eller ej, det var efter 4 1/2 år med en iMac mid 2011 dags att köpa en ny dator tyckte jag. Och med tanke på priserna så får den se till att hålla minst 5 år... Tack gode gud för att mina besparingar i fonder ökade med mer kronor än vad datorn kostade...

Vilket ram-minne är det jag ska köpa och var finns de vanligtvis billigast? Hittar "1 867 MHz DDR3-minne" på Apples hemsida, men däremot så verkade det svårare att hitta dem hos andra försäljare?

Tror dessa minnena ska passa

http://www.inet.se/produkt/5310110/kingston-1...

/Håkan

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-14 14:29
Ursprungligen av pt96hni:

Tror dessa minnena ska passa

http://www.inet.se/produkt/5310110/kingston-1...

/Håkan

Tack! Om någon annan anser att det inte stämmer, så kan ni säga till

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-14 14:31
Ursprungligen av Konrad:

Om det är en 21,5" du tänker köpa så är det bäst att du beställer den med så mycket minne som det går.
Det lär inte gå att uppgradera minnet i efterhand på den modellen.

Nej, jag valde 27" eftersom det inte går att uppdatera till 32 Gb utan bara 16 Gb. Trodde dock att prisskillnaden mellan deras och den länken Håkan gav skulle vara större än de tydligen var.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-14 14:36
Ursprungligen av iggy:

Nej, jag valde 27" eftersom det inte går att uppdatera till 32 Gb utan bara 16 Gb. Trodde dock att prisskillnaden mellan deras och den länken Håkan gav skulle vara större än de tydligen var.

Fast när jag tänker efter så är de exakt dubbelt så dyra Mac, eftersom de tar 1099 kr för 2x8 Gb och Apple tar 2200 kr och 6 600 för 4x8...

Såg att man kan ha 64Gb i 27" iMac. Saftigt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-14 14:45
Ursprungligen av primu[s]®:

Såg att musen inte går att använda medan man laddar den. Det måste väl vara en grav designmiss från Apple. I den gamla så kunde man ju i alla fall skramla fram nya batterier om de tog slut.

Eller så är det designat just för att man inte skall använda den med sladden i. Dvs endast kunna använda den som trådlös. En minuts laddning en timmes användning så man får väl stoppa i sladden, ta en bensträckare och fortsätta sitt arbete.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-14 14:47
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Såg att man kan ha 64Gb i 27" iMac. Saftigt!

Inte enligt vad som står på deras hemsida, där det står upp till 32 gb.

Ursprungligen av iggy:

Inte enligt vad som står på deras hemsida, där det står upp till 32 gb.

Sorry skulle ha skrivit en källa, OWC har testat 64Gb och kommer att sälja 48 och 64Gb kit.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2015-10-14 15:07
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Sorry skulle ha skrivit en källa, OWC har testat 64Gb och kommer att sälja 48 och 64Gb kit.

Antar det finns någon risk med det hela eftersom Apple inte säger att man kan göra det?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 15:19
Ursprungligen av iggy:

Tack! Om någon annan anser att det inte stämmer, så kan ni säga till

Kingstonkonfigurator:
http://www.kingston.com/en/memory/search?Devi...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 15:27
Ursprungligen av iggy:

Fast när jag tänker efter så är de exakt dubbelt så dyra Mac, eftersom de tar 1099 kr för 2x8 Gb och Apple tar 2200 kr och 6 600 för 4x8...

6600 (4x8) / 1099 x 2 (4x8 GB) ≈ 3 ggr dyrare för 32 GB uppgradering!

Dessutom kan du sälja originalkretsarna (2x4 GB).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-14 15:37

OWC har plockat isär den nya iMac 4k och hittar, hör och häpnad: HGST 1TB 5400 RPM HDD.

Som vanligt är inte PCI-e SSD sockeln populerad på moderkortet, vilket omöjliggör uppgradering till Fusion Drive senare om man inte beställt maskinen med SSD.

Ursprungligen av iggy:

Antar det finns någon risk med det hela eftersom Apple inte säger att man kan göra det?

Nej, ingen risk. Det finns massor av exempel på Mac-modeller som klarar mer minne än Apples officiella uppgift.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-14 18:10
Ursprungligen av jas:

Alltså, sökningen visar iMac Mid 2015 (Late 2015 dyker väl upp i menyvalet framöver)!

Det är HyperX Impact SODIMM - 16GB Kit* (2x8GB) - DDR3L 1866MHz CL11 SODIMM som passar, en bit ner på sidan.

Se även:
http://eshop.macsales.com/shop/memory/iMac/Re...

Ursprungligen av beh:

Nu måste väl processorn inte vara gratis för att det ska vara ocker? Datorn kostar 13 000 kr, jag är medveten om att processorn är en mycket liten del av detta men man kommer inte från att det är ett chip för ultrabooks och minidatorer som sitter i ett chassi som utran problem kyler 65W.

Lågenergiprocessorer är ofta dyrare än vanliga low end desktopprocessorer och du skriver ju själv att processorkostnaden bara är en liten del av totalpriset på datorn.
Hur mycket chassiets kylkapacitet är vet nog Apple bäst men helt klart vill de nog ha lite marginaler för inte alla av dessa iMacs hamnar i luftkonditionerade rum.

Ursprungligen av beh:

Den är nog lika snabb eller snabbare upp till att du har läst/skrivit 24 Gb. Sedan är det inte så kul. Med tanke på att en Fusion Drive är en "stripe" / Raid0 så känns det mycket tråkigt att de byter ut SSD med en som teoretiskt har mindre än 1/5 av skrivkapaciteten. Hastigheten på HDD är ju fortfarande en kass 2,5" HDD som snurrar 5200 RPM.

Har man större krav så är det ju bara att beställa med SSD.
Tror som sagt att Apple jobbat rätt hårt på att trimma FD och kommit fram till att större SSD i de flesta fall inte gav så mycket bättre prestanda.

Ursprungligen av beh:

Det går aldeles utmärkt att jämföra dessa på följande parameter: Upplevd prestanda per krona.
1. En SATA SSD för säg 1000 kr upplevs garanterat mer än 5 gånger snabbare än den 2,5" hårddisk för 2-300 kr som följer med som standard.

Nej SSD:en upplevs inte alls alltid som minst 5 gånger snabbare än en vanlig HD, ofta ja men inte alltid. Är faktiskt förvånad över hur bra en bekants äldre iMac 21" med vanlig HD flyter på idag jämfört med för några år sedan. Apple har definitivt trimmat OSX disk och cachehantering ordentligt på senare år.

Ursprungligen av beh:

Flash: Apple Mac får toppbetyg hos Macworld!

Du verkar inte ha läst testet när du skriver så, för det var ju ett helt ok test där dom både risar och rosar.

Ursprungligen av beh:

Vad är det som säger att drivrutinerna för AMD eller nVidia GPU inte förbättras konturnerligt?

Det gör dom säkert men Apple/Intel dedikerar ju en hel del resurser till detta, resurser som troligen trumfar de resurser grafikkortsbolagen kan rättfärdiga av kostnadsskäl att lägga ned. De vill ju mestadels sälja lösa feta strömslukande grafikkort som de troligen tjänar betydligt mer pengar på än deras mac-verksamhet.

"Det går dessutom att köra eGPU med TB2 även om det kräver lite pill" några rader senare skriver du att "Som du nog vet så är officiellt stöd inte någon garanti för att det kommer fungera helt smärtfritt det heller", hur ska du ha det? Du kan nämligen inte använda båda argumenten för att TB2 är bra och att TB3 över USB Type-C kontakt skulle vara dåligt.[/quote]
Min logik funkar det verkar inte din göra om du tolkar det jag skrev på det sätt som du verkar göra.

Ursprungligen av beh:

6Jag ser det mer som att Apple levererar en usel dator ur prestandasynpunkt med instegsmodellen, som går att bygga ut till en helt okej dator med ett mycket högt pris.

Instegsmodellen levererar definitivt inte usel prestanda, för många köpare kommer den vara den snabbaste datorn de ägt och den kommer vara med dom länge och klara av att hantera det mesta, Usel vore den om den inte klarade av att utföra uppgifter smidigt, men det gör den ju även om den har en ång-disk.
Vill man maxa nya iMacen till toppmodell så kostar den ungefär lika mycket som en maxad iMac 20"-are som jag köpte för 10 år sedan. Då är nya iMacen bättre på allt och pengarna idag är betydligt mindre värda än för tio år sedan.

Ursprungligen av Perobous:

Nej SSD:en upplevs inte alls alltid som minst 5 gånger snabbare än en vanlig HD, ofta ja men inte alltid. Är faktiskt förvånad över hur bra en bekants äldre iMac 21" med vanlig HD flyter på idag jämfört med för några år sedan. Apple har definitivt trimmat OSX disk och cachehantering ordentligt på senare år.

Den bara inte upplevs som 5 gånger snabbare utan ÄR mer än 10ggr så snabb.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, Apples prissättning är vansinne på MacBook Pro Retina 13" så…

- 128 GB SSD extra kostar 2000 SEK. Du kan få en 480 GB SSD (nästan 4X mer) på Webhallen för det.
- 384 GB SSD och 0.2 GHz extra kostar 5000 SEK. Du kan få en 1TB SSD samt 16GB RAM för c:a 4500 SEK, jag skulle tro 500 SEK räcker för den bättre processorn. 2X mer minne, 3X mer lagring. Sedan har man redan betalat för 8GB RAM så egentligen borde man kan man dra av lite mer här.

Apple har gått från dyrt till vansinne. Och allt färre konfigurationer är "vettiga". Trist!

Din argumentation är minst sagt väldigt svag. Apples högre priser beror på höjd dollarkurs vilket du borde veta vid det här laget. En billig 480GB HD Från Webhallen går inte att installera i en MBPr och har dessutom betydligt sämre prestanda än den SSD Apple använder.
Sen tycker jag att det är underligt att du eller det företag du jobbar på inte kan lägga några (avdragsgilla) tusenlappar till på en bättre 13" MBPr om du är missnöjd med den du har. Alternativt köpa en 15" som har kraftigare CPU och GPU vilket verkar vara så viktigt för dig.
Att kalla Apples priser vansinniga är bara fånigt. I princip alla stora tillverkare tar bra betalt för uppgraderingar av sina datorer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-14 23:51
Ursprungligen av Perobous:

Din argumentation är minst sagt väldigt svag. Apples högre priser beror på höjd dollarkurs vilket du borde veta vid det här laget. En billig 480GB HD Från Webhallen går inte att installera i en MBPr och har dessutom betydligt sämre prestanda än den SSD Apple använder.
Sen tycker jag att det är underligt att du eller det företag du jobbar på inte kan lägga några (avdragsgilla) tusenlappar till på en bättre 13" MBPr om du är missnöjd med den du har. Alternativt köpa en 15" som har kraftigare CPU och GPU vilket verkar vara så viktigt för dig.
Att kalla Apples priser vansinniga är bara fånigt. I princip alla stora tillverkare tar bra betalt för uppgraderingar av sina datorer.

Du är verkligen inte kapabel till att se det reella här, se hur Apple tar mer betalt för mindre i dessa maskiner. Du har av någon outgrundlig anledning gjort det till ditt självpåtagna uppdrag att stå ensam i ditt tycke gentemot alla andra i de diskussioner du deltar i och hur uppåt väggarna dina resonemang än tvingas bli. Skrämmande.

Ursprungligen av Dytron:

Den bara inte upplevs som 5 gånger snabbare utan ÄR mer än 10ggr så snabb.

Vilka specifika diskar jämförs? Det vore ju bra om du nämnde det.

Ursprungligen av zinned:

Du är verkligen inte kapabel till att se det reella här, se hur Apple tar mer betalt för mindre i dessa maskiner. Du har av någon outgrundlig anledning gjort det till ditt självpåtagna uppdrag att stå ensam i ditt tycke gentemot alla andra i de diskussioner du deltar i och hur uppåt väggarna dina resonemang än tvingas bli. Skrämmande.

Inte alls eftersom jag inte är ensam om att tycka att nya iMac är bra. Du läser som vanligt inlägg som fan läser bibeln.
Att Apple tar mer betalt beror ju främst på den bättre skärmen och den fortsatt höga dollarkursen . Ska det vara så förbaskat svårt att förstå?
Sen tror jag som sagt att nya FD i iMac 4K inte kommet vara sämre än den tidigare då är det ju en ickediskussion om den har 12, 64 eller 128GB SSD.
Det skrämmande är att samma argument från samma personer alltid kommer upp när en ny Mac släpps nämligen att den är jättejättejättedyr har usel prestanda och uppgraderingskostnaderna är hutlösa men ändå säljer de som smör. Troligen för att de är bättre än tidigare generationers macar och inte alls speciellt dyra om man ser till helheten och deras beräknade livslängd.

Slutligen en maxad uppgraderad iMac 21" eller 27" kostar ungefär 30 kronor om dagen om man köper den på avbetalning på två år. Tycker man det är dyrt så ska man nog se över sina fika-utgifter omgående.

Ursprungligen av Perobous:

Vilka specifika diskar jämförs? Det vore ju bra om du nämnde det.

En vanlig SSD och en vanlig HD som du själv nämnde.

Citat:

Nej SSD:en upplevs inte alls alltid som minst 5 gånger snabbare än en vanlig HD

Ursprungligen av Perobous:

Slutligen en maxad uppgraderad iMac 21" eller 27" kostar ungefär 30 kronor om dagen om man köper den på avbetalning på två år. Tycker man det är dyrt så ska man nog se över sina fika-utgifter omgående.

Att räkna som du gör är ett fult sätt att förvränga siffrorna och ge sken att något är billigt när det i själva verket inte är det.
Den faktiska kostnaden är 38:- per dag och det är 27% mer än vad du säger att den kostar och vem skulle inte opponera sig mot en 27% ig prishöjning.
Totalkostnaden är 1158:- per månad och det är nog bara du som i din vildaste fantasi kan anse att det är billigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-15 08:28
Ursprungligen av Perobous:

Lågenergiprocessorer är ofta dyrare än vanliga low end desktopprocessorer och du skriver ju själv att processorkostnaden bara är en liten del av totalpriset på datorn.

Precis! Är det inte konstigt att man får en dyr och slö processor istället för en billig och snabb? Priserna ut från Intel är i alla fall högre för instegsmodellen (i5-5250U) än "uppgraderingsprocessorn" (i5-5575R). Även om det inte säger så mycket om vilken som är billigast för Apple.

Vilken skulle du helst ha i din iMac?

Ursprungligen av Perobous:

Hur mycket chassiets kylkapacitet är vet nog Apple bäst men helt klart vill de nog ha lite marginaler för inte alla av dessa iMacs hamnar i luftkonditionerade rum.

Samma chassi kyler utan problem större processor om man väljer det som BTO. Det finns ingen anledning för Apple att toppa i den sega processorn annat än att fler ska välja den dyrare modellen, en ren segmenteringsfråga eftersom den inte ger någon upplevd fördel över i5-5575R som har lägre listpris! Det är samma som att man har kvar en 16 GB iPhone som intesgsmodell, för att fler ska uppgradera till 64 GB. Men det gör att de som köper instegsmodellen får en usel användarupplevelse.

Det är kapitalförstörning och miljöförstörning att stoppa i en så slö CPU i ett sådant påkostat skal och skärm, för stort sätt samma pengar kan Apple bygga en dator som varar längre. Jordens resursser osv.

Ursprungligen av Perobous:

Har man större krav så är det ju bara att beställa med SSD.
Tror som sagt att Apple jobbat rätt hårt på att trimma FD och kommit fram till att större SSD i de flesta fall inte gav så mycket bättre prestanda.

Apple har inte trimmat algoritmerna och plötsligt upptäckt att 24 Gb räcker, de har sparat pengar genom att ge kunden 32 GB flash (varav 24 är tillgängligt, resten verkar användas som over-provisioning) istället för 128.

Det är precis samma problem som med SSDerna. Apple försöker göra SSD till en orsak att uppgradera genom att enbart erbjuda sjukt snabba SSDs för massor med pengar istället för normala SSDs till en bråkdel av kostnaden. För de skulle aldrig kunna motivera varför en 256 GB SSD (SATA) kostar 1000 kr extra och en annan 256 GB SSD (PCIe) kostar 2200.

Istället för att erbjuda tekonologi som genom massproduktion och stora volymer sjunkit i pris så erbjuder man teknologi som är onödigt dyr i förhållande till prestandan den levererar. Ett sätt att differentiera sig från billiga PC datorer? Ja. Borde vi svälja kamelen? Nej.

Ursprungligen av Perobous:

Nej SSD:en upplevs inte alls alltid som minst 5 gånger snabbare än en vanlig HD, ofta ja men inte alltid. Är faktiskt förvånad över hur bra en bekants äldre iMac 21" med vanlig HD flyter på idag jämfört med för några år sedan. Apple har definitivt trimmat OSX disk och cachehantering ordentligt på senare år.

Ursprungligen av Perobous:

Du verkar inte ha läst testet när du skriver så, för det var ju ett helt ok test där dom både risar och rosar.

Har läst, men vad ska de skriv? Finns inget alternativ. Det är problemet.

Ursprungligen av Perobous:

Det gör dom säkert men Apple/Intel dedikerar ju en hel del resurser till detta, resurser som troligen trumfar de resurser grafikkortsbolagen kan rättfärdiga av kostnadsskäl att lägga ned. De vill ju mestadels sälja lösa feta strömslukande grafikkort som de troligen tjänar betydligt mer pengar på än deras mac-verksamhet.

Jag trodde att det var almänt känt att Apple optimerar drivrutinerna till samtliga grafikkort. Jag tror inte att du kan peka på en orsak till varför drivrutinerna för en Intel GPU skulle vara bättre än ditto för en AMD eller nVidia GPU. Vill man ha maximal grafikprestanda så finns det inget som slår en dedicerad GPU.

Ursprungligen av Perobous:

Min logik funkar det verkar inte din göra om du tolkar det jag skrev på det sätt som du verkar göra.

Förklara hur du tänker då, för det ter sig som ett oxymoron. Folk önskar ju TB3 för att kunna driva extern GPU, men du tycker ena sekunden att TB2 + ett hack är lika bra och kan agumentera TB3 och andra att officiellt stöd för extern GPU lika gärna kan fungera dåligt. Mitt poäng är att det knappast kan fungera sämre än ett fulhack.

Ursprungligen av Perobous:

Instegsmodellen levererar definitivt inte usel prestanda, för många köpare kommer den vara den snabbaste datorn de ägt och den kommer vara med dom länge och klara av att hantera det mesta, Usel vore den om den inte klarade av att utföra uppgifter smidigt, men det gör den ju även om den har en ång-disk.
Vill man maxa nya iMacen till toppmodell så kostar den ungefär lika mycket som en maxad iMac 20"-are som jag köpte för 10 år sedan. Då är nya iMacen bättre på allt och pengarna idag är betydligt mindre värda än för tio år sedan.

När jag skriver usel är det jag som bestämmer vad usel betyder. Här syftar jag på "bristfällig" eller "undermålig".

Instegsmodellen levererar usel prestanda jämfört med en halvt år gammal Macbook Air för samma pengar! Samma CPU, 8 GB Ram och 128 GB snabb SSD istället för 1TB hedenhös disk. Om en ny Appledator inte är ett bra köp när den lanseras så är den DOA, eftersom Apple ytterst sällan sänker priset.

Mitt poäng är inte att dagens iMac är ett sämre köp än en maxad 10 år gammal iMac, men att dagens iMac ger mindre för pengarna än vad instegsmodellen gjorde för 10 år sedan. Vi har haft 10 års utveckling sedan 2005. Alla datorer borde idag ha en SSD och minst 8 GB internminne (med tanke på den ringa kostnaden för dessa komponenter). Apple menar att SSD på skrivbordet är en "high end" uppgradering, den det stämmer inte 2015.

Ursprungligen av Perobous:

Sen tror jag som sagt att nya FD i iMac 4K inte kommet vara sämre än den tidigare då är det ju en ickediskussion om den har 12, 64 eller 128GB SSD.

Varför är det en icke-diskussion bara för att du tror att en mindre FD inte är sämre?

Ursprungligen av Perobous:

Det skrämmande är att samma argument från samma personer alltid kommer upp när en ny Mac släpps nämligen att den är jättejättejättedyr har usel prestanda och uppgraderingskostnaderna är hutlösa men ändå säljer de som smör. Troligen för att de är bättre än tidigare generationers macar och inte alls speciellt dyra om man ser till helheten och deras beräknade livslängd.

Slutligen en maxad uppgraderad iMac 21" eller 27" kostar ungefär 30 kronor om dagen om man köper den på avbetalning på två år. Tycker man det är dyrt så ska man nog se över sina fika-utgifter omgående.

Avbetalning skulle vara ett agrument för att göra en iMac till ett bättre köp? Inte konstigt vi snart är mitt i nästa finnansbubbla.

Senast redigerat 2015-10-15 08:44
Ursprungligen av Dytron:

En vanlig SSD och en vanlig HD som du själv nämnde.

Du tror på allvar att ALLA SSD hr samma prestanda liksom ALLA HD har samma prestanda? Suck!

Ursprungligen av Perobous:

Du tror på allvar att ALLA SSD hr samma prestanda liksom ALLA HD har samma prestanda? Suck!

Jag tror ingenting utan det var du som satte parametrarna för ditt påstående.
Detta är ett Mac relaterat forum antog jag att du menade SSD och HD som sitter i Macdatorer.
Nästa gång du påstår något är det bra ifall du preciserar hårdvaran och presenterar egna testsiffror.
Det går bra med testsiffror från erkända testsidor också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-15 09:23
Ursprungligen av Perobous:

Sen tror jag som sagt att nya FD i iMac 4K inte kommet vara sämre än den tidigare då är det ju en ickediskussion om den har 12, 64 eller 128GB SSD.

Ooooook...det säger ju allt om din kunskap på området.

Ridå.

Ursprungligen av Perobous:

Det skrämmande är att samma argument från samma personer alltid kommer upp när en ny Mac släpps nämligen att den är jättejättejättedyr har usel prestanda och uppgraderingskostnaderna är hutlösa men ändå säljer de som smör. Troligen för att de är bättre än tidigare generationers macar och inte alls speciellt dyra om man ser till helheten och deras beräknade livslängd.

Jag brukar inte delta i iMac-diskussionerna då jag inte har planerat att byta ut min Late 2012 iMac, så jag vet inte var du får ditt argument ifrån. Det är påhittat som vanligt.

Ser till helheten? Det är alla dessa delar som vi har diskuterat som tillsammans utgör helheten. Som du sa, ska det vara så förbaskat svårt att förstå?

Ursprungligen av iggy:

Antar det finns någon risk med det hela eftersom Apple inte säger att man kan göra det?

http://www.technobuffalo.com/2015/10/14/apple...

Bevaka tråden