Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte ut på nätet via WiFi på kommunens nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2015-10-16 15:24

Försöker komma ut kommunens nätverk, jag ansluter mig via lösenord. Nätverkinställningen visar att jag är uppkopplad på WiFi, men när jag försöker surfa via Safari så står den bara och tänker och till slut Timeout.
Internetdelar jag via mob på samma plats så funkar det att surfa, likaså på hemnätverket när jag är hemma.

Vad kan problemet bero på?

Senast redigerat 2015-10-16 15:57
Ursprungligen av HDBERG:

Försöker komma ut kommunens nätverk...

Vad betyder "komma ut kommunens nätverk"? Försöker du ansluta till något slags kommunalt wifi-nät, eller vad pratar vi om? Berätta gärna lite mer om vad detta är.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-16 15:50

Du kan via en annan dator som kommer åt intranätet kika i personalhandboken. Tror den ligger under "personal". Eller så kanske det står ngt under personal,att vara anställd,nyanställd?
Annars når du IT-service på 031-97 88 20.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2015-10-16 17:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad betyder "komma ut kommunens nätverk"? Försöker du ansluta till något slags kommunalt wifi-nät, eller vad pratar vi om? Berätta gärna lite mer om vad detta är.

Hej Jesper, med "komma ut" menar jag att ansluta till deras trådlösa nätverk och därefter surfa ut till någon hemsida. De har en Wifi Guest i idrottshallen som jag kan ansluta mig till. Jag använder detta när jag bla skall onlinerapportera innebandy.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2015-10-16 17:11
Ursprungligen av reboot81:

Du kan via en annan dator som kommer åt intranätet kika i personalhandboken. Tror den ligger under "personal". Eller så kanske det står ngt under personal,att vara anställd,nyanställd?
Annars når du IT-service på 031-97 88 20.

Hej Reboot, jag förstår att jag har uttryckt mig otydligt. Det är deras Guest WiFi i idrottshallen jag ansluter mig till. Trots att nätverksinställningarna visar att jag är ansluten så vägrar datorn att öppna någon som helst hemsida. Jag har provat med både Safari och Firefox. Det skumma är att ibland kommer jag ut, men för det mesta så står datorn bara och tänker. Detta händer bara i hallen. Försöker jag ansluta mig med min Iphone så fungerar det alldeles utmärkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-16 17:31

Kan ju vara så att nätet Guest WiFi inte har kontakt med internet. Håll inne ⌥ och klicka på Wifisymbolen upp vid klockan. Skriv in den adress som står angiven som Router, ex 192.168.0.1, i webbläsaren och tryck enter. Då ser du om du anslutit korrekt till nätet.
Kan du det, men inte surfa in på www.öckerö.se så är det (med största sannolikhet) problem mellan Wifi:t som du ansluter mot och internet. Dvs inget fel på dina grejjer.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2015-10-16 18:32
Ursprungligen av reboot81:

Kan ju vara så att nätet Guest WiFi inte har kontakt med internet. Håll inne ⌥ och klicka på Wifisymbolen upp vid klockan. Skriv in den adress som står angiven som Router, ex 192.168.0.1, i webbläsaren och tryck enter. Då ser du om du anslutit korrekt till nätet.
Kan du det, men inte surfa in på www.öckerö.se så är det (med största sannolikhet) problem mellan Wifi:t som du ansluter mot och internet. Dvs inget fel på dina grejjer.

Okej,tack

1
Bevaka tråden