Jag har precis köpt hus och tidigare ägare drog nätverk till alla rum. Allt är kopplat till en patchpanel (tror att det kallas så) i källaren där även fibern är indragen. Vid patchpanelen sitter också en switch.
Min initiala plan var att dra en kabel från fibern till patchpanelen till AP extreme som får stå mitt i huset och sedan dra kabeln tillbaka i uttaget bredvid (två kontakter i uttaget) för att sedan ansluta den till switchen. Från switchen kopplar jag sedan in resterande rum i huset.
En vän hade dock synpunkter på detta och hävdade att en router direkt efter fiberuttaget var att föredra. Därefter skulle switchen kopplas in för att sedan anslutas till patchpanelen. Med denna strategi skulle man kunna koppla in ytterligare en (eller flera) router på valfri plats i huset.
Min fråga är då, vilket av alternativen är egentligen att föredra? Och om man väljer alternativ två, finns det någon nackdel med att sätta en AP express som ”huvudrouter” istället för en AP extreme? (har båda) Har dessa likvärdiga egenskaper när det kommer till att dela ut ip-adresser och annat nätverksjox?