Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac testar knappen Flic

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett år efter Indigogo-kampanjen är nu de första exemplaren av den smarta knappen Flic levererade. 99mac snabbtestar vad man kan göra med en.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-18 20:10

"En smart funktion för alla som då och då ber någon ringa deras mobil för att de inte hittar den bland soffkuddarna. Genom att hålla nere Flic-knappen börjar vår Iphone tjuta högt."

En helt onödig funktion som redan finns inbyggd i Hitta Min iPhone och välj "Spela ljud".
Generellt sett så tycker jag hela den här knappen verkar helt meningslös.

Ursprungligen av Exteron:

"En smart funktion för alla som då och då ber någon ringa deras mobil för att de inte hittar den bland soffkuddarna. Genom att hålla nere Flic-knappen börjar vår Iphone tjuta högt."

En helt onödig funktion som redan finns inbyggd i Hitta Min iPhone och välj "Spela ljud".
Generellt sett så tycker jag hela den här knappen verkar helt meningslös.

Var benägen att hålla med, men kan tänka mig att den kanske kan vara värdefull som larm-/nödknapp för exempelvis äldre som ramlat och som inte har fått ett traditionellt trygghetslarm.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-19 02:43
Ursprungligen av Manne23:

Var benägen att hålla med, men kan tänka mig att den kanske kan vara värdefull som larm-/nödknapp för exempelvis äldre som ramlat och som inte har fått ett traditionellt trygghetslarm.

För den skullen är jag benägen att hålla med dig, men i övrigt ser jag ingen nytta med denna.

Framkommer kanske inte, men knappen går att koppla till ifttt för att styra precis vad som helst. Har man någon sorts smart hem-lösning är den alltså tämligen användbar.

Ursprungligen av Samuel K:

Framkommer kanske inte, men knappen går att koppla till ifttt för att styra precis vad som helst. Har man någon sorts smart hem-lösning är den alltså tämligen användbar.

Ja precis, den går att använda med lite allt möjligt. Har hunnit kika lite mer på den nu under helgen. Flic är inte nödvändig på något sätt, men den fungerar som en fysisk genväg till saker man gör ofta med telefonen. Personligen gillar jag tanken på att ha den i bilen och med en knapptryckning få fart på gps:en åt rätt håll.

Den dagen då jag har uppgraderat till smarta lampor hemma kan jag tänka mig att den fungerar kalasbra som lysknapp. En gång för stark belysning, två gånger för myskväll i soffan... Lite så.

Ursprungligen av Exteron:

"En smart funktion för alla som då och då ber någon ringa deras mobil för att de inte hittar den bland soffkuddarna. Genom att hålla nere Flic-knappen börjar vår Iphone tjuta högt."

En helt onödig funktion som redan finns inbyggd i Hitta Min iPhone och välj "Spela ljud".
Generellt sett så tycker jag hela den här knappen verkar helt meningslös.

Och hur kommer man åt hitta min iPhone om mobilen är borta o du inte har någon annan enhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-20 11:34

@Ida Lindkvist
Vilka funktioner krävde att appen var igång?
Tänker då på:

Citat:

Nackdelar
- En del händelser kräver att appen är aktiv och igång

Ursprungligen av kladda:

@Ida Lindkvist
Vilka funktioner krävde att appen var igång?
Tänker då på:

Ah, bra att du frågar. Det där kan förklaras lite bättre helt klart.

Jag ställde in Flic på att starta en rutt hem. När telefonen är i viloläge och jag trycker på knappen förblir telefonens skärm svart, men om jag väcker den finns en notis från Flic. Via den kan jag starta Flic som i sin tur automatiskt öppnar kartor med en föreslagen rutt till min hemadress redo att startas.

Är jag på hemskärmen i telefonen och trycker på Flic händer samma sak, en notis dyker upp och via den kommer jag till Flic-appen som öppnar upp kartor.

Jag hade nog förväntat mig att rutten skulle startas när jag trycker på knappen, men så är alltså inte fallet. Ingen enorm nackdel, det krävs bara något steg till utöver att trycka på Flic.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-20 14:55

Tack!
Men om telefonen är borta och du trycker, hur kommunicerar den med telefonen då? Wifi eller bluetooth typ?
Måste telefonen/appen vara aktiv där också på något sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-10-26 11:41
Ursprungligen av Corrado82:

Och hur kommer man åt hitta min iPhone om mobilen är borta o du inte har någon annan enhet?

Du loggar in på icloud på valfri dator?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-26 18:36
Ursprungligen av rhesus:

Du loggar in på icloud på valfri dator?

Precis, men har man inte koll på det så ska man nog inte ha en iPhone heller.

Ursprungligen av Exteron:

Precis, men har man inte koll på det så ska man nog inte ha en iPhone heller.

Bra att du har koll på allt. Härligt! Trevlig ton har du också på dina inlägg. Det va väl du som skrev något otrevligt om vänner också men du tog bort det eller någon admin?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-10-26 21:32
Ursprungligen av Corrado82:

Bra att du har koll på allt. Härligt! Trevlig ton har du också på dina inlägg. Det va väl du som skrev något otrevligt om vänner också men du tog bort det eller någon admin?

Vad har jag skrivit om vänner?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-10-30 01:45
Ursprungligen av kladda:

Tack!
Men om telefonen är borta och du trycker, hur kommunicerar den med telefonen då? Wifi eller bluetooth typ?
Måste telefonen/appen vara aktiv där också på något sätt?

Bluetooth!

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-11-25 17:44

Har testat den lilla knappen nu och den är riktigt trevlig
Just nu har jag kopplat upp den mot mina HUE och Sonos enheter.
Fungerar fantastiskt bra. Blir till att beställa ett par till.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-11-25 18:10
Ursprungligen av The Cat:

Har testat den lilla knappen nu och den är riktigt trevlig
Just nu har jag kopplat upp den mot mina HUE och Sonos enheter.
Fungerar fantastiskt bra. Blir till att beställa ett par till.

Så många knappar är en bra sak? Verkar inte praktiskt på något sätt alls.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-11-26 15:32
Ursprungligen av Exteron:

Så många knappar är en bra sak? Verkar inte praktiskt på något sätt alls.

Var ser du problemet? Helt underbart att slippa öppna en app.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-03 23:55
Ursprungligen av The Cat:

Var ser du problemet? Helt underbart att slippa öppna en app.

Till det mesta behöver du ingen app för att sätta igång något, så än mindre denna knapp, allt du behöver är mindre lathet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-04 01:13
Ursprungligen av The Cat:

Var ser du problemet? Helt underbart att slippa öppna en app.

Låter intressant, går den att använda utan att interagera med telefonen?

Jag ser många användningsfall, tex ett tryck och den spelar upp musik från Spotify spellista.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-12-04 12:59
Ursprungligen av reboot81:

Låter intressant, går den att använda utan att interagera med telefonen?

Jag ser många användningsfall, tex ett tryck och den spelar upp musik från Spotify spellista.

Det enda som krävs är att telefonen och knappen är parade med BT. Sen är det bara att trycka. Jag har tex ett tryck=> tänd/släck Hue. Två tryck=> starta/stoppa Sonos. Nu väntar jag bara på att det ska fungera med mitt Fibarosystem.

1
Bevaka tråden