Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV 4 och ljud

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förstår inte varför de tar bort ljudutgången. HDMI kabeln kopplar jag i TV'n
och då får jag ju inget ljud i förstärkaren. Hoppas den kommer tillbaks i nästa
generation.

Senast redigerat 2015-11-01 15:17
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-01 14:31

Tanken är att man kopplar ATV, spelmaskiner, Blueray, satelitmott, DVD och andra enheter in i förstärkaren och EN HDMI sladd mellan förstärkare och TV. Men såklart, nya ATV passar inte in i konfigurationer med äldre/icke HDMI förberedda förstärkare. Om nu inte din tv har ljud ut, det kanske är ett alternativ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-01 14:32
Ursprungligen av RolexJocke:

Förstår inte varför de tar bort ljudutgången. HDMI kabeln kopplar jag i TV'n
och då får jag ju inget ljud i förstärkaren. Hoppas den kommer tillbaks i nästa
generation.

Om än lite ologiskt så plockar jag ljudet via toslink från tv till stereo. Skulle det fungera för dig också?

Ursprungligen av reboot81:

Tanken är att man kopplar ATV, spelmaskiner, Blueray, satelitmott, DVD och andra enheter in i förstärkaren och EN HDMI sladd mellan förstärkare och TV. Men såklart, nya ATV passar inte in i konfigurationer med äldre/icke HDMI förberedda förstärkare. Om nu inte din tv har ljud ut, det kanske är ett alternativ?

Jag kör bara förstärkaren när jag ser film, nyheter tex vill jag ta ur vanliga TV högtalarna

Ursprungligen av frazze:

Om än lite ologiskt så plockar jag ljudet via toslink från tv till stereo. Skulle det fungera för dig också?

Jag har ingen HDMI i förstärkaren så det blir även svårt där att få ljud i ATV'n.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag kör bara förstärkaren när jag ser film, nyheter tex vill jag ta ur vanliga TV högtalarna

Har inte förstärkaren passthrough på HDMI? Det har iallafall min, slår jag inte på den så går signalen direkt till TVn = ljud i TVn. Slår jag på förstärkaren så kommer ljudet ur den.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag har ingen HDMI i förstärkaren så det blir även svårt där att få ljud i ATV'n.

Ja då är inte nya ATV något för dig.

Ursprungligen av RolexJocke:

Förstår inte varför de tar bort ljudutgången. HDMI kabeln kopplar jag i TV'n
och då får jag ju inget ljud i förstärkaren. Hoppas den kommer tillbaks i nästa
generation.

Jag kör optiskt ljudutgång från tv:n till förstärkaren. Det har väl alla nya tv-apparater?

Ursprungligen av emil_stahl:

Jag kör optiskt ljudutgång från tv:n till förstärkaren. Det har väl alla nya tv-apparater?

Jo men jag vill ha ljud både till TV'n och förstärkaren från ATV'n.

  • Medlem
  • 2015-11-01 16:38
Ursprungligen av RolexJocke:

Jo men jag vill ha ljud både till TV'n och förstärkaren från ATV'n.

Varför inte koppla HDMI till TVn och sedan en optisk från TVn till förstärkaren? Då kan du välja vilken ljudkälla du vill använda. Vill du inte ha TV-ljudet så stänger du bara av det och sätter igång förstärkaren istället. Så har jag kört i många år.
Funkar ju inte om man bara vill streama ljud via sin ATV utan att ha TVn igång. Men till film/TV så fungerar det utmärkt.

Ursprungligen av Dalle:

Varför inte koppla HDMI till TVn och sedan en optisk från TVn till förstärkaren? Då kan du välja vilken ljudkälla du vill använda. Vill du inte ha TV-ljudet så stänger du bara av det och sätter igång förstärkaren istället. Så har jag kört i många år.
Funkar ju inte om man bara vill streama ljud via sin ATV utan att ha TVn igång. Men till film/TV så fungerar det utmärkt.

Det skulle ju kunna vara en variant att titta på. Är den optiska signalen fixerad? Så att den inte ändras när man
höjer och sänker volymen på TV'n.

  • Medlem
  • 2015-11-01 17:51
Ursprungligen av RolexJocke:

Det skulle ju kunna vara en variant att titta på. Är den optiska signalen fixerad? Så att den inte ändras när man
höjer och sänker volymen på TV'n.

Ja det är korrekt. Du kan justera volymen separat oberoende av varandra.

Ursprungligen av Dalle:

Ja det är korrekt. Du kan justera volymen separat oberoende av varandra.

Tackar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-11-01 19:34
Ursprungligen av RolexJocke:

Förstår inte varför de tar bort ljudutgången. HDMI kabeln kopplar jag i TV'n
och då får jag ju inget ljud i förstärkaren. Hoppas den kommer tillbaks i nästa
generation.

Jag med, jag kör ofta musik från AppleTV och har den då kopplat med Toslink till min DAC, och för mig är det inte aktuellt att ta ljudet från TV:n för att kunna spela musik, då jag ofta har TV:n på i bakgrunden medans jag lyssnar på musik.
Visst kan man köra med en AirPort Express, men då blir det ju en dosa till som ska ha ström.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-01 22:07
Ursprungligen av reboot81:

Tanken är att man kopplar ATV, spelmaskiner, Blueray, satelitmott, DVD och andra enheter in i förstärkaren och EN HDMI sladd mellan förstärkare och TV. Men såklart, nya ATV passar inte in i konfigurationer med äldre/icke HDMI förberedda förstärkare. Om nu inte din tv har ljud ut, det kanske är ett alternativ?

Apropå ny starkare och annat så blev jag idag äntligen klar med väggmontering, kabelkanalsuppsättning, borrande och kabeldragning. Sicket jobb, e helt fördärvad nu.

Helt ok blev det iaf. Och ja, en HDMI-kabel från förstärkare till tv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-02 10:05
Ursprungligen av RolexJocke:

Förstår inte varför de tar bort ljudutgången. HDMI kabeln kopplar jag i TV'n
och då får jag ju inget ljud i förstärkaren. Hoppas den kommer tillbaks i nästa
generation.

Om du inte får det att funka får du väl i värsta fallet köpa en adapter. Körde länge med en adapter (digitalt till analogt ljud) mellan ATV och vintage-förstärkare innan jag kröp till korset och skaffade mig en förstärkare med hdmi. I ditt fall skulle en sån fungera tror jag:

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-11-02 10:42

Nu vet jag inte hur det ser ut på de nya TV-apparaterna men min TV fixar inte passthrough via HDMI. Exempelvis fick jag bara ut stereo oavsett vad källan var. Tydligen var det så att den optiska utgången är till för att man ska kunna skicka digitalt ljud från TV:ns inbyggda digitalbox till en receiver och inte skicka ut inkommande ljud. Jag löste det med att köpa en ny receiver som har HDMI och passthrough som funkar trots att receivern är avslagen.

Ursprungligen av Dalle:

Varför inte koppla HDMI till TVn och sedan en optisk från TVn till förstärkaren? Då kan du välja vilken ljudkälla du vill använda. Vill du inte ha TV-ljudet så stänger du bara av det och sätter igång förstärkaren istället. Så har jag kört i många år.
Funkar ju inte om man bara vill streama ljud via sin ATV utan att ha TVn igång. Men till film/TV så fungerar det utmärkt.

Det har jag, fungerar smidigt med Samsungs funktion Anynet+

1
Bevaka tråden