Fortsätt med kabel. Finns ingen anledning att köra trådlöst om man har kabel.
Det här.
AC-nätet kan som sagt ge högre hastighet, men sladd är drabbas inte av störningar på samma sätt och har du inte mer än 100Mbit uppkoppling finns det inget att vinna förutom att slippa kabeldragningen.
På mina gamla ATV2 satt det 100BASE-T och vid uppspelning av film via Hemmadelning så tog det kanske 4-5 innan filmen sattes igång, då den behövde buffra upp lite innan uppspelning.
På ATV4 sitter också 100BASE-T men den stödjer också 802.11ac, till skillnad från ATV2. Jag har nu skrotat att köra mina kablade och kör istället 802.11ac på mina två ATV4, vilket medför att filmerna startar inom sekunden istället för 4-5 sekunder senare om jag hade kört kabel.
Ergo - då det endast sitter 100BASE-T så är det bättre att köra 802.11ac. Både vad det gäller kabeldragning och bandbredd. Givetvis förutsätter det att man har en bra situation vad det gäller täckning mellan ATV4 och router.
PS. Märk väl, jag gör detta trots jag annars alltid har som regel att icke mobila enheter ska ha kablad anslutning. DS.