Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instagram certifikat - möjligen ett större problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har den senaste tiden (några dagar) fått problem att ansluta till Instagram.
När jag försöker dyker en certifikats-varning upp och går jag vidare hamnar jag på en webbsida med innehåll från "Thermo Fisher" / "Ampliseq" / "Ion torrent". URLen är ändå en instagram-länk: "https://instagram.com/browse.action". Se bifogade bilder.

Jag har kört "Malwarebytes Anti-Malware"-progammet, men problemet kvarstår.

Jag anser mig hyfsat mac-kunnig, men här går jag bet. Är det någon som har någon teori?

• Programmet är Safari.
• Jag har tagit bort alla webb-data, stängt av plug-ins och extensions.
• I Firefox står anslutningen och snurrar utan att något händer.
• Chrome ansluter till Instagram utan problem.

Jag har försökt googla, men får inga vettiga träffar.

Uppdatering:
Jag provade att sätt på VPN-anonymisering och då hamnade jag på normala Instagram-sidan. Så problemet verkar bara uppstå när jag ansluter via Telia (fiber, via hemma-router)

  • Medlem
  • 2015-11-07 16:01

Samma problem oavsett router? Vad händer om du går med datorn via kabel rakt in i modemet?

Hur ser DNS-inställningarna ut? Prova med Googles DNS-servrar 8.8.8.8 och/eller 8.8.4.4.

Jag har aldrig kört med virus-program innan, men tog ned Avast Mac Security nu. Halvvägs in i scanningen nu och den har hittat en infektion. Jag har inga detaljer förrän den är färdig, men det verkar som om jag fått mitt andra virus efter 30 års dagligt Mac-användande. (Första var nån gång tidigt 90-tal)

Vet inte om det är Avast som redan har isolerat infektionen (och att det är den som är problemet), men Instagram fungerar normalt nu.

Efter många timmar blev Avast klar med scanningen. Resultatet blev bara en tveksamhet i en php-fil (Wordpress-tema) och några mp3:or infekterade med ett flera år gammalt Windows-virus. Så detta hade inget med saken att göra.
Instagram funkar nu helt normalt och jag kan inte återskapa problemet.
Det blir till att avinstallera Avast och hoppas det inte händer igen.

1
Bevaka tråden