Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple Watch 2 kommer nästa år

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple arbetar på nästa version av den smarta klockan Apple Watch, och planen är att släppa den under andra eller tredje kvartalet 2016.

Läs hela artikeln här

Visst, version 2 borde bli bra mkt bättre, som alltid sker med nya produkter. Särskilt skönt att klockan blir mer självständig.
För en diabetiker med automatisk blodsockermätning (AGM) är det en dröm att kunna se sina värden direkt på handloven, utan medling av en telefon, som lätt glömmes, eller är dåligt laddad.

Ursprungligen av Anders Wahlberg:

Visst, version 2 borde bli bra mkt bättre, som alltid sker med nya produkter. Särskilt skönt att klockan blir mer självständig.
För en diabetiker med automatisk blodsockermätning (AGM) är det en dröm att kunna se sina värden direkt på handloven, utan medling av en telefon, som lätt glömmes, eller är dåligt laddad.

Jag kan förstå det men finns det sensorer som kan göra en sådan mätning i en klocka?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan förstå det men finns det sensorer som kan göra en sådan mätning i en klocka?

Det finns sensorer vars mätvärden kan förmedlas via en klocka iaf.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Det finns sensorer vars mätvärden kan förmedlas via en klocka iaf.

Jag är nyfiken. Hur mäter dessa sensorer? Måste de inte ha tillgång till kroppsvätska av någon form?

Eller menar du externa sensorer som skickar mätvärden till klockan eller mobilen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nyfiken. Hur mäter dessa sensorer? Måste de inte ha tillgång till kroppsvätska av någon form?

Eller menar du externa sensorer som skickar mätvärden till klockan eller mobilen?

Här finns lite info: https://www.medtronic-diabetes.se/minimed-sys...

Finns säkert bättre sidor att hitta info på också om man orkar leta lite mer Kanske till och med finns på youtube.

Nu kanske inte just det där går att koppla till en apple watch, men tekniken finns ju uppenbarligen till det.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Här finns lite info: https://www.medtronic-diabetes.se/minimed-sys...

Finns säkert bättre sidor att hitta info på också om man orkar leta lite mer Kanske till och med finns på youtube.

Nu kanske inte just det där går att koppla till en apple watch, men tekniken finns ju uppenbarligen till det.

Tack. Jag var bara nyfiken på vilken teknik som finns nu.

Om de kör bluetooth så borde det gå att lösa redan idag (tror jag) via en app på telefonen och en klockapp

Men det lät som att de använde någon annan radioteknik än BT

AW2 och diabetes

Jo BlackSmp, det är BT som iaf " Dexcom G4" från företaget Infucare använder. En rättså kostsam sensor sitter i underhuden på buken (bytes var eller varannan vecka för 800kr) och sänder BT-signaler till en 8x4x2 cm mottagare, som skall bäras i kläderna eller inom 6 m från kroppen. Då genereras en kurva över glykosläget med 5 min intervall till att avläsas på mottagarens display. Det finns gränsvärden uppåt och nedåt, som ger signaler, dygnet runt, om värdena blir farliga.... Värdefull trygghet för många. Ett inte litet antal människor skadas eller dör av insulinkomplikationerna världen runt. Insulindiabetiker finns i månghundratusental på jorden, och måste ha insulinet för att leva....

Det blir nu en förbättring i den kommande G (generation) 5, så att sensorsignalerna visas direkt i en smartphone. Och kanske till våren 2016 direkt till AW (applewatch). F.n. Finns inte detta till nuvarande AW eller ngn telefon....
I USA finns en privatutvwcklad variant av CGM för användning med BT mot telefon, men den lär vara krånglig och inte ssk billig. Jag vet inte närmare, men finns inte i Europa .

De svenska vårdmyndigheterna har länge varit restriktiva med subvention till patienter, men det verkar nu att börja lätta.

[/b]

Ursprungligen av BlackSmp:

Tack. Jag var bara nyfiken på vilken teknik som finns nu.

Om de kör bluetooth så borde det gå att lösa redan idag (tror jag) via en app på telefonen och en klockapp

Men det lät som att de använde någon annan radioteknik än BT

Vad trevligt
Precis enligt planen
Vänta ett år och köp inte "första upplagan"

Bara att hoppas på att ryktet är sant, att klockan blir mer "självständig" så att den är värd ett köp

Ursprungligen av MalcomX:

Vad trevligt
Precis enligt planen
Vänta ett år och köp inte "första upplagan"

Bara att hoppas på att ryktet är sant, att klockan blir mer "självständig" så att den är värd ett köp

Jag har funderat en del över det där och jag är långt ifrån säker på att jag tror på en "ökad självständighet" för klockan - eller att jag ens har med det på min önskelista.

Jag skulle inte tacka nej men tror inte att det skulle ge mig så mycket.

Btw: min plan var: köp den billiga modellen och lär dig under tiden. Ser ingen anledning till att revidera den planen

Senast redigerat 2015-11-17 14:10

Om det kommer GPS i nästa version så att den kan användas som riktig löparklocka utan att ha telefonen med sig blir det nog ett köp.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har funderat en del över det där och jag är långt ifrån säker på att jag tror på en "ökad självständighet" för klockan - eller att jag ens har med det på min önskelista.

Jag skulle inte tacka nej men tror inte att det skulle ge mig så mycket.

Btw: min plan var: köp den billiga modellen och lär dig under tiden. Ser ingen anledning till att revidera den planen

Det är "självständighet" som ger klockan dess liv
Annars har jag en mycket bra iPhone 6s som klarar allt som klockan kan och skall jag bära den med mig hela tiden för att klockan skall fungera, vad skall jag då med klockan till ? Finns dessutom en klocka i iPhone

Ursprungligen av morberg:

Om det kommer GPS i nästa version så att den kan användas som riktig löparklocka utan att ha telefonen med sig blir det nog ett köp.

+1 på den

Ursprungligen av MalcomX:

Det är "självständighet" som ger klockan dess liv
Annars har jag en mycket bra iPhone 6s som klarar allt som klockan kan och skall jag bära den med mig hela tiden för att klockan skall fungera, vad skall jag då med klockan till ? Finns dessutom en klocka i iPhone

Du har fel... Det finns saker som klockan kan men som inte din telefon kan...

När det gäller det andra så har vi olika uppfattningar, det är inte så mycket att diskutera kring. Jag konstaterar bara att det finns gott om folk som tycker att klockan ger tillräckligt mervärde redan idag.

Ursprungligen av BlackSmp:

Du har fel... Det finns saker som klockan kan men som inte din telefon kan...

När det gäller det andra så har vi olika uppfattningar, det är inte så mycket att diskutera kring. Jag konstaterar bara att det finns gott om folk som tycker att klockan ger tillräckligt mervärde redan idag.

Men inte tillräckligt många och många säger precis som jag och det är därför Apple kommer med en uppdaterad version som även kan få oss att köpa en. Jag känner och har sett ytterst få som bär denna klocka och det är inte i avsaknad på pengar. Det just av den anledning som jag nämner och då väljer man istället att bära en klocka som smycke om man inte nöjer sig med klocka i iPhone.
Typ: Rolex (ny eller vintage)

Att du har köpt den, motsäger således inte det jag skrev från början, utan är bara en förklaring till varför du har köpt den

Fast om jag ska vara ärlig så förstår jag inte hur minskad koppling mot telefonen löser dina invändningar? Även om man ger klockan en fullständig "stand-alone" lösning med egen mobilnätskoppling så kommer det fortfarande inte ändra/lösa din huvudinvändning: att klockan inte kan något som mobilen inte kan.

Det som en ökad frihetsgrad ger är en förstärkning av det som klockan redan ger: förenkling. Det är som du skriver, i princip så kan vi göra allt på telefonen istället för på klockan men klockan ger enklare sätt att komma åt viss funktionalitet. Även om telefonen får ett eget mobilnät så kommer den inte att ersätta telefonen utan vara ett komplement.

Det är därför som jag inte prioriterar en ökad frihet från mobilen. Det är andra saker som jag prioriterar och hellre ser i en gen2 version av klockan. Jag skulle gärna se en tunnare modell och nya biosensorer framför en fristående nätverkskoppling.

Vill jag se en facetimekamera? Knappast men jag tror att det också kommer före en egen nätverkskoppling. Det vore inte oväntat av Apple att göra en sådan Dick Tracy-funktion som definitivt skulle göra sig bra i reklamfilmer (men dessvärre med tveksam reell nytta)

Edit
Du skrev

Citat:

Det är "självständighet" som ger klockan dess liv
Annars har jag en mycket bra iPhone 6s som klarar allt som klockan kan och skall jag bära den med mig hela tiden för att klockan skall fungera, vad skall jag då med klockan till ? Finns dessutom en klocka i iPhone

Frågan blir då: tror du att en egen nätverkskoppling för klockan gör att du kommer att lägga ifrån dig mobilen? Det tror inte jag. Jag är rätt övertygad om att du kommer att ha med dig mobilen meller eller mindre lika mycket som tidigare - med undantag för vissa marginalfall.

Senast redigerat 2015-11-18 07:54
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-18 09:16
Ursprungligen av MalcomX:

Jag känner och har sett ytterst få som bär denna klocka och det är inte i avsaknad på pengar.

Och jag han sett massor som bär denna klocka. Vad säger det? Lika lite som din erfarenhet.

Ursprungligen av MalcomX:

Att du har köpt den, motsäger således inte det jag skrev från början, utan är bara en förklaring till varför du har köpt den

Exakt. Det är subjektivt, alla avgör själv om man tycker det är värt det eller ej, det finns inget facit.

  • Medlem
  • 2015-11-18 20:34

Vad tror vi blir Apple Watch 3 rund

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-11-18 20:40
Ursprungligen av PaO:

Vad tror vi blir Apple Watch 3 rund

Tror inte, men hoppas!

Ursprungligen av PaO:

Vad tror vi blir Apple Watch 3 rund

Nope

  • Medlem
  • 2015-11-18 21:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast om jag ska vara ärlig så förstår jag inte hur minskad koppling mot telefonen löser dina invändningar? Även om man ger klockan en fullständig "stand-alone" lösning med egen mobilnätskoppling så kommer det fortfarande inte ändra/lösa din huvudinvändning: att klockan inte kan något som mobilen inte kan.

Det som en ökad frihetsgrad ger är en förstärkning av det som klockan redan ger: förenkling. Det är som du skriver, i princip så kan vi göra allt på telefonen istället för på klockan men klockan ger enklare sätt att komma åt viss funktionalitet. Även om telefonen får ett eget mobilnät så kommer den inte att ersätta telefonen utan vara ett komplement.

Det är därför som jag inte prioriterar en ökad frihet från mobilen. Det är andra saker som jag prioriterar och hellre ser i en gen2 version av klockan. Jag skulle gärna se en tunnare modell och nya biosensorer framför en fristående nätverkskoppling.

Vill jag se en facetimekamera? Knappast men jag tror att det också kommer före en egen nätverkskoppling. Det vore inte oväntat av Apple att göra en sådan Dick Tracy-funktion som definitivt skulle göra sig bra i reklamfilmer (men dessvärre med tveksam reell nytta)

Edit
Du skrev
Frågan blir då: tror du att en egen nätverkskoppling för klockan gör att du kommer att lägga ifrån dig mobilen? Det tror inte jag. Jag är rätt övertygad om att du kommer att ha med dig mobilen meller eller mindre lika mycket som tidigare - med undantag för vissa marginalfall.

Vad tror du om stand alone klocka och sedan endast en iPad mini. Dvs klockan ersätter mobilen och en iPad blir ett komplement

Ursprungligen av PaO:

Vad tror du om stand alone klocka och sedan endast en iPad mini. Dvs klockan ersätter mobilen och en iPad blir ett komplement

Det kräver ju att Ipad Mini blir kvar:)

Man ska aldrig säga aldrig men det känns som en tillkrånglad lösning. En av skälen för att jag inte tror på den lösningen är att jag inte tror att man kan få lika bra mottagning i en klocka som i en telefon/pad

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-11-19 02:29
Ursprungligen av morberg:

Om det kommer GPS i nästa version så att den kan användas som riktig löparklocka utan att ha telefonen med sig blir det nog ett köp.

Man kan lära in löprundan mha telefonen och sedan behöver man enbart klockan med sig, ingen äkta gps för spontana avvikelser men ändå!

  • Medlem
  • 2015-11-19 05:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kräver ju att Ipad Mini blir kvar:)

Man ska aldrig säga aldrig men det känns som en tillkrånglad lösning. En av skälen för att jag inte tror på den lösningen är att jag inte tror att man kan få lika bra mottagning i en klocka som i en telefon/pad

Skulle ändå vilja testa kvalitén på samtal från tex en Urbane 2 eller Gear S2 med mitt BT headset.
Jag tror att vissa av dessa 3G /4G klockor använder bandet som antenn?
Eller så har jag drömt

Ursprungligen av PaO:

Skulle ändå vilja testa kvalitén på samtal från tex en Urbane 2 eller Gear S2 med mitt BT headset.
Jag tror att vissa av dessa 3G /4G klockor använder bandet som antenn?
Eller så har jag drömt

Det skulle säkert låta bra, i alla fall under rätt omständigheter. Det finns säkert någon klocka som använder bandet som antenn - jag är dock inte tilltalad av en sådan lösning. Jag gillar att kunna byta band fritt.

Men du fick mig att tänka till lite under promenaden till jobbet och jag tror följande om Gen2:

Samma formfaktor som tidigare. Jag hoppas iofs på en tunnare klocka - inte så mycket för att den nuvarande tjockleken är hindrande men en tunnare klocka skulle vara mer tilltalande.

Ett par skäl till detta:
* Jag tittar dels på uppdateringarna av Iphone, samma formfaktor 2 generationer i rad...
* Skärmen kommer att vara oförändrad, ingen förändring i upplösning
* Runt är helt uteslutet, det blir för stora förändringar i ekosystemet, OS och programvara.

Jag tror inte på en frikoppling med egen mobilanslutning för klockan. Jag har varit inne på mina motiv tidigare - största anledningen är att Apple nog ser klockan som ett tillbehör till telefonen. Utan telefon - inget existensberättigande för klockan. Och även om det finns folk som förespråkar högre frihet (främst sådana som inte använder klockan) så tror jag inte att kopplingen till telefonen är ett problem (eller ens en fråga) för den absoluta majoriteten av användare.

GPS: Inte omöjligt men jag tror inte att det är vad Apple satsar på i första hand. Vissa nicher (såsom halvseriösa löpare, cyklister eller triatleter) skulle ha nytta av det - men för liten nytta för gemen man som mig själv. Så ingen GPS.

Kamera: I sådana fall en facetimekamera. Om den går att tränga in på överkanten av skärmen. En kamera skulle garanterat hindra en tunnare klocka... Det är en sådan funktion där jag redan kan se Apples reklamfilm framför mig... Familjebanden där man visar upp barnen för den frånvarande föräldren eller mor/far-föräldrar.

Biosensorer: Ja, det kommer att komma fler biosensorer men vilka? Det har jag ingen aning om... Kan ingenting om infrastrukturen för sådana. Syresättning av blodet låter väl inte omöjligt men är det möjligt att bygga in sensorer för diabetes och blodtryck? Jag tror inte det men skulle gärna ta en blodtrycksmätare:)

Batteritid: Oförändrat. Det blir som för Iphone, mer funktionalitet som äter upp förbättringarna i batteritid.

Sedan så var det en punkt till... men den har jag glömt bort:)

Jo... Siri måste bli ännu bättre. Det fungerar hjälpigt men måste bli bättre.

Edit: BTW: Kul att diskutera, jag tvingas tänka efter:)

Edit2: Det är kul när folk (jag) motiverar varför vi tror olika saker. Det är då som samtalet utvecklas och ger något. Annars så blir det mest att kasta åsikter på varandra och det ger sällan något...

Senast redigerat 2015-11-19 12:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-19 11:28

Jag tror inte batteriet räcker för egen GPS/3G/4G än, fler biosensorer tror jag dock på.

  • Medlem
  • 2015-11-19 21:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Det skulle säkert låta bra, i alla fall under rätt omständigheter. Det finns säkert någon klocka som använder bandet som antenn - jag är dock inte tilltalad av en sådan lösning. Jag gillar att kunna byta band fritt.

Men du fick mig att tänka till lite under promenaden till jobbet och jag tror följande om Gen2:

Samma formfaktor som tidigare. Jag hoppas iofs på en tunnare klocka - inte så mycket för att den nuvarande tjockleken är hindrande men en tunnare klocka skulle vara mer tilltalande.

Ett par skäl till detta:
* Jag tittar dels på uppdateringarna av Iphone, samma formfaktor 2 generationer i rad...
* Skärmen kommer att vara oförändrad, ingen förändring i upplösning
* Runt är helt uteslutet, det blir för stora förändringar i ekosystemet, OS och programvara.

Jag tror inte på en frikoppling med egen mobilanslutning för klockan. Jag har varit inne på mina motiv tidigare - största anledningen är att Apple nog ser klockan som ett tillbehör till telefonen. Utan telefon - inget existensberättigande för klockan. Och även om det finns folk som förespråkar högre frihet (främst sådana som inte använder klockan) så tror jag inte att kopplingen till telefonen är ett problem (eller ens en fråga) för den absoluta majoriteten av användare.

GPS: Inte omöjligt men jag tror inte att det är vad Apple satsar på i första hand. Vissa nicher (såsom halvseriösa löpare, cyklister eller triatleter) skulle ha nytta av det - men för liten nytta för gemen man som mig själv. Så ingen GPS.

Kamera: I sådana fall en facetimekamera. Om den går att tränga in på överkanten av skärmen. En kamera skulle garanterat hindra en tunnare klocka... Det är en sådan funktion där jag redan kan se Apples reklamfilm framför mig... Familjebanden där man visar upp barnen för den frånvarande föräldren eller mor/far-föräldrar.

Biosensorer: Ja, det kommer att komma fler biosensorer men vilka? Det har jag ingen aning om... Kan ingenting om infrastrukturen för sådana. Syresättning av blodet låter väl inte omöjligt men är det möjligt att bygga in sensorer för diabetes och blodtryck? Jag tror inte det men skulle gärna ta en blodtrycksmätare:)

Batteritid: Oförändrat. Det blir som för Iphone, mer funktionalitet som äter upp förbättringarna i batteritid.

Sedan så var det en punkt till... men den har jag glömt bort:)

Jo... Siri måste bli ännu bättre. Det fungerar hjälpigt men måste bli bättre.

Edit: BTW: Kul att diskutera, jag tvingas tänka efter:)

Edit2: Det är kul när folk (jag) motiverar varför vi tror olika saker. Det är då som samtalet utvecklas och ger något. Annars så blir det mest att kasta åsikter på varandra och det ger sällan något...

Bra sammanfattning som vanligt

Jag tror med att AW2 inte bjuder på mycket revolutionerande utan förbättringar på flera områden. Sensorerna är ju bättre i AW än konkurrenterna om jag inte missminner mig. Batteritid är ju ungefär som övriga på marknaden utom Pepple möjligtvis. En sak dock som jag tycker Apple skulle bygga in är always on. Gillar det starkt i Wear.

Wear kör ju i kommande Marshmallow hårt med LTE skall bli intressant att följa utvecklingen

Sett denna sajten?
http://www.wareable.com/

Håller med dig fullt ut om att enbart kasta åsikter leder sällan någon vart även om jag hamnar där då och då, tyvärr. Diskussion är bäst när man har öppna sinnen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-11-20 09:43
Ursprungligen av PaO:

En sak dock som jag tycker Apple skulle bygga in är always on. Gillar det starkt i Wear.

Always on hade jag absolut inte velat ha, åtminstone inte så länge man inte kan stänga av det. Skitstörigt att ha skärmen som lyser upp i mörkret etc. Utöver detta är den vansinnigt vacker att titta på när den är släckt

Ursprungligen av zinned:

Always on hade jag absolut inte velat ha, åtminstone inte så länge man inte kan stänga av det. Skitstörigt att ha skärmen som lyser upp i mörkret etc. Utöver detta är den vansinnigt vacker att titta på när den är släckt

Jag håller med er bägge två:)

Always on passar inte om skärmen hela tiden ska lysa som den gör i normala fall. Då skulle jag bli vansinnig - speciellt i mörket

Däremot skulle jag kunna tänka mig någon form av "halv-sömn-läge" med begränsad visning, exmpelvis tid och datum och med rejält reducerad ljusstyrka (ungefär som "zoomläget" som kan användas för att ge riktigt svag ljusstyrka på Iphone)

Ursprungligen av PaO:

Vad tror du om stand alone klocka och sedan endast en iPad mini. Dvs klockan ersätter mobilen och en iPad blir ett komplement

Apple går mer och mer emot den lösningen jag predikade för flera år sedan, nämligen att frikoppla själva telefondelen från skärmar och gränssnitt. Tror visserligen inte att de går all-in, än, och låter oss välja bort kassakon iPhone men kanske i en framtid. Att vara låst till en iphone för att lösa olika uppgifter, när du ofta kanske bara har behov av en Apple Watch-skärm, eller måste ha tillgång till en betydligt större skärm, är något jag tror Apple och många andra tillverkare kommer att skaffa lösningar på.

När det gäller första generations Apple Watch handlar min besvikelse INTE om vad som saknas i form av funktioner så som GPS etc. utan att de funktrioner som finns fungerar så pass dåligt som de gör. Appar som tar flera minuter att starta (om de startar alls), undermålig som träningsklocka trots att det borde fungera bra, instabilt OS och så vidare.
Apple har sålt ett koncept, som jag gillar. Nu ska de bara få det att fungera också. Hoppas det kommer med tvåan.

Bevaka tråden