Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Nästa Iphone saknar hörlurskontakt

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hörlurskontakten på 3,5 millimeter kan bli nästa sak som försvinner från Iphone för att möjliggöra tunnare enheter.

Läs hela artikeln här

Då jag aldrig har använt 3.5 millimeterskontakten sen jag gick över till iPhone sommaren 2011 så gör inte detta mig något. Ska bli spännande att se om detta rykte visar sig stämma

Steg i rätt riktning kan jag tycka, kanske inte i första hand för att få iPhone tunnare men 3,5-jacket har ju sina begränsningar samtidigt som många kör trådlöst idag.

Senast redigerat 2015-11-30 13:43

Det finns ju redan nu hörlurar som kör Lightningkontakt istället för 3,5 (t.ex. Philips M2L) de är dock inte trådlösa.
Finns det några hörlurar på marknaden idag som kör Lightningkontakt, högupplöst ljud (24-bitar) men ändå går att köra trådlösa via Bluetooth och såklart även laddas via iPhonen då Lightningkontakten är i?

I min värld känns det som att nästa generation Beats-hörlurar kommer att ha de specarna.

Senast redigerat 2015-11-30 13:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-30 15:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Hörlurskontakten på 3,5 millimeter kan bli nästa sak som försvinner från Iphone för att möjliggöra tunnare enheter.

Läs hela artikeln här

Betyder det att man inte kan lyssna på radio och ladda telefonen samtidigt? Inte bra med tanke på hur snabbt batteriet går åt när man lyssnar på radion via 3G.

Det va ju inte så länge sedan denna artikeln skrevs om en tunnare 3,5mm kontakt:
http://www.99mac.se/artikel/7676-apple-patent...
Vad ska de ha den till då, eller va det bara ett patent som aldrig kommer bli verklighet?

Ursprungligen av Sledde:

Det va ju inte så länge sedan denna artikeln skrevs om en tunnare 3,5mm kontakt:
http://www.99mac.se/artikel/7676-apple-patent...
Vad ska de ha den till då, eller va det bara ett patent som aldrig kommer bli verklighet?

Att Apple tar patent på en lösning betyder dock inte att den i slutändan hittar till produkter som kommer ut på marknaden. Eller så kommer en ny tunnare ljudkontakt flytta in i andra produkter som bärbara datorer. Tror för egen del på sätt och vis det är bättre att bara ta bort ljudkontakten än att byta till en tunnare som ändå skulle kräva nya lurar eller adaptera...

Finns flera tråkiga resultat av det här. Först och främst kommer licenskostnader för Lightning att läggas på slutkunden ($4 per kontakt), vilket betyder dyrare tillbehör för alla. Därefter återkommer fenomenet med floppen på MacBook (med USB 3.1) där adapter på adapter behövs för att kunna använda EN port för flera ändamål.

Detta är ingen god nyhet, snarare tvärtom. Ska en telefon dessutom göras tunnare så får man dessutom se till att telefonen klarar av att vara så tunn.

Det finns en uppsjö av artiklar som tar upp problemet med att telefoner "böjs" och skärmarna spricker.

Ska man ge sig på något nytt, ska man nog börja i rätt ände. Telefonerna tillverkas i Kina - varför? Jo, det är billigare. Vart drar man gränsen för att det ska bli så billigt som möjligt innan folk blir missnöjda?

Personligen så skulle jag hellre se att iPhone istället blev lite tjockare igen...

Ursprungligen av Papperskatt:

Personligen så skulle jag hellre se att iPhone istället blev lite tjockare igen...

Håller med dig. Mobiler blir tunnare men större. För tio år sedan ville man ha en liten mobil men nu har det gått överstyr och uttrycket "fablet" har myntats.

iPhone 5S har en alldeles utmärkt design, om än lite för hal att hålla i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-11-30 18:14

Det vore en idiotisk väg framåt. En svindyr kontakt med förlust av en befintlig funktion och troligen en fragilare produkt.

Hellre några mm tjockare, tåligare och bättre batteritid. Vattentät tack. Och behåll standarder!

Felciterat? Man behöver väl inte ta bort hörlurskontakten för att kunna göra iPhone tunnare? iPod Touch är väl tunnare och har kontakten? Det handlar nog snarare om att reducera antal kontakter och göra plats för andra saker?

Man sa väl liknande saker när de tog bort floppyn från original iMac'n. Men hörlurskontakten har ju väldigt mycket längre historik än 'floppy'n'.

Hoppas verkligen inte att det stämmer, likt Macbook fullkomligt skriker ett sådant beslut "form före funktion". Särskilt när även batteritiden blir lidande.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det vore en idiotisk väg framåt. En svindyr kontakt med förlust av en befintlig funktion och troligen en fragilare produkt.

Hellre några mm tjockare, tåligare och bättre batteritid. Vattentät tack. Och behåll standarder!

Att ta bort detta uttag kan dock vara ett steg i att göra telefonen vattentät.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Att ta bort detta uttag kan dock vara ett steg i att göra telefonen vattentät.

Lyckas andra företag att göra vattentäta mobiler med 3,5mm-jacket kvar så bör Apple också kunna det tycker jag.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-11-30 23:49
Ursprungligen av keptang:

Lyckas andra företag att göra vattentäta mobiler med 3,5mm-jacket kvar så bör Apple också kunna det tycker jag.

Fast de lyckas ju inte särskilt bra med det. Samsung hade det i S5 men tog bort det i S6. (För många reklamationer kanske?)
Sony har många vattentäta modeller men de har nyligen gått ut med att de inte ska användas under vatten. Förvisso säger det sig självt, men det är ändå en tillbakagång mot vad man har kommunicerat innan.

http://www.xperiablog.net/2015/09/10/sony-cha...

Ursprungligen av EnDumEn:

Fast de lyckas ju inte särskilt bra med det. Samsung hade det i S5 men tog bort det i S6. (För många reklamationer kanske?)
Sony har många vattentäta modeller men de har nyligen gått ut med att de inte ska användas under vatten. Förvisso säger det sig självt, men det är ändå en tillbakagång mot vad man har kommunicerat innan.

http://www.xperiablog.net/2015/09/10/sony-cha...

Ingen aning varför Samsung tagit bort det, spara pengar kanske, det ligger nog närmre till hands.

Har haft 3 telefoner senaste åren som varit vattentäta, fungerar utmärkt så ser inte det som någon som helst anledning att ta bort 3,5mm-uttaget ifall detta rykte (som det är) skulle vara sant pga att man vill kunna ta fram en vattentät enhet.

Lägre vikt vore mer intressant än tunnare.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Att ta bort detta uttag kan dock vara ett steg i att göra telefonen vattentät.

Då borde rimligen även Lightning-porten ryka till förmån för sladdlös laddning, tillbehören (och kablarna) drar nog in för mycket pengar för att det ens skulle vara ett alternativ dock.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Då borde rimligen även Lightning-porten ryka till förmån för sladdlös laddning, tillbehören (och kablarna) drar nog in för mycket pengar för att det ens skulle vara ett alternativ dock.

...och smartast är att de använder sina egna licensbelagda kontaktdon istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-01 10:47
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Att ta bort detta uttag kan dock vara ett steg i att göra telefonen vattentät.

Ska inte lightning-kontakten bort då också med den logiken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-01 10:49
Ursprungligen av el gringo:

Felciterat? Man behöver väl inte ta bort hörlurskontakten för att kunna göra iPhone tunnare? iPod Touch är väl tunnare och har kontakten? Det handlar nog snarare om att reducera antal kontakter och göra plats för andra saker?

Man sa väl liknande saker när de tog bort floppyn från original iMac'n. Men hörlurskontakten har ju väldigt mycket längre historik än 'floppy'n'.

Till skillnad från floppy'n är 3.5 mm kontakten hyfsat tidlös. Ja, den är analog, men den fungerar - och används - enormt flitigt av miljontals om inte biljontals människor varje dag.

@erik.dv Jo - visst är det så. Jag bara stöter och blöter tankar

Ursprungligen av Erik.dv:

Ska inte lightning-kontakten bort då också med den logiken?

En båt med ett hål läcker ju bara hälften så mycket som en båt med två hål

Om de tar väck 3,5 mm kontakten kan de väl samtidigt fimpa eventuell DAC och drivsteg till den porten som sitter i telefonen? Lightningkontakten innehåller ju inga analoga ljudsignaler vilket gör att det måste sitta en DAC i de konvertrar som ger audio ut i lightning-till-30-polig-dock-kontakt. Typ Apples egna. Det är därför man i annonser ser att adaptrarna är enbart för laddning då de inte innehåller en DAC.

Jag har en känsla av att Apple vill gå "all digital" och fimpa allt vad analoga komponenter heter. Helst hade de väl velat fimpa mikrofon och högtalare i telefonen också. Kanske att man i framtiden får prata med handleden (Apple Watch) om man inte har ett Bluetooth eller Lightning-headset.

Ursprungligen av suddgummi:

Helst hade de väl velat fimpa mikrofon och högtalare i telefonen också. Kanske att man i framtiden får prata med handleden (Apple Watch) om man inte har ett Bluetooth eller Lightning-headset.

Mina öron är fortfarande analoga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-01 22:40
Ursprungligen av suddgummi:

Om de tar väck 3,5 mm kontakten kan de väl samtidigt fimpa eventuell DAC och drivsteg till den porten som sitter i telefonen? Lightningkontakten innehåller ju inga analoga ljudsignaler vilket gör att det måste sitta en DAC i de konvertrar som ger audio ut i lightning-till-30-polig-dock-kontakt. Typ Apples egna. Det är därför man i annonser ser att adaptrarna är enbart för laddning då de inte innehåller en DAC.

Jag har en känsla av att Apple vill gå "all digital" och fimpa allt vad analoga komponenter heter. Helst hade de väl velat fimpa mikrofon och högtalare i telefonen också. Kanske att man i framtiden får prata med handleden (Apple Watch) om man inte har ett Bluetooth eller Lightning-headset.

Det kommer givetvis genom att ta bort DAC:en från enheten sparas lite plats och pengar. Sedan kommer det finnas mindre bra och bra externa DAC:ar. Problemet är att ALLA externa enheter då behöver en DAC. Vart enda head-set eller hörlur-set. Det ökar deras komplexitet och kostnad. Och de hela går över ett dyrt i/o-interface.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det kommer givetvis genom att ta bort DAC:en från enheten sparas lite plats och pengar. Sedan kommer det finnas mindre bra och bra externa DAC:ar. Problemet är att ALLA externa enheter då behöver en DAC. Vart enda head-set eller hörlur-set. Det ökar deras komplexitet och kostnad. Och de hela går över ett dyrt i/o-interface.

Jag tror att det är dithän vi är på väg. Fler och fler vill (eller blir övertygade om att vilja) streama trådlöst till alla möjliga pryttlar. Då skulle man kunna resonera som så att varför ska man ha en DAC som inte används ändå? Jag streamar t.ex. via blåtand till bilstereon, till Apple-TVn via Wifi hemma, till mina blåtandslurar på jobbet. Hade man inte sett ut som en mupp när man pratar i dem hade jag använt mina blåtandslurar jämt. Att Apple fortfarande inte stödjer Apt-X som mina Androidgrejer gör är dock synd eftersom det hade höjt ljudet ett snäpp. Ljudet från min musik på Iphonen är lite platt så att säga.

Om man sen skulle använda sig av induktiv laddning skulle man i princip kunna ha en skål där man slänger ner alla sina bärbara elektronikprylar när man kommer hem och plocka upp dem fulladdade på morgonen.

Men att Apple har en licenskostnad på Lightningkontakten tror jag kan ha till följd att det inte blir den monumentala succé som de önskar. De har ju försökt med den strategien tidigare. Därför tror jag inte på Lightning för ljud. Det är ett trevligt alternativ för dem som vill, men för den stora massan tror jag att det är Bluetooth som blir grejen.

Hur är det med hörlurar med lightning-kontakt? Kräver de batterier som måste hålls laddade/bytas ut? Det är ju nackdelen med blåtands-lurar. Batterierna tar slut för att man glömt, inte hunnit ladda eller inte haft tillgång till laddaren som man inte vill släpa runt på. Så man måste ändå ha ett par gamla hederliga analoga som backup.

Om de planerar att slopa 3,5:an så hoppas jag lite att de gör så nu. Detta då jag nyss bytt från iPhone 5 till 6s. Så då tänker jag att marknaden hinner anpassa sig lagom till att jag uppgraderar till typ iPhone 8

Bevaka tråden