#1: Är lite tveksam till att hänga två skärmar på en Mac mini. Har inte testat själv men grafiken är inte den snabbaste och det kan bli många pixlar. Dessutom har du bara en displayport och en HDMI, så du är begränsad till en 2560x1600 (displayport) och en 1920x1080 (HDMI, ej räknat 4K som bara gör 30 Hz).
Du kanske kan få ett bättre svar från nån som använder en mini med två skärmar.
#2: Skulle nog funka bra. Jag kör intern skärm plus extern 34-tummare till min med Intel-grafiken för över 10 miljoner pixlar och den orkar med det bara fint.
#3: iMac + extern skärm är nog ett bra val (kanske bästa). Hur menar du med att koppla ihop två till en? De gamla utan retina kan du använda som världens dyraste thunderbolt-skärm om du vill.
Om du vill ha en riktigt bra stationär dator kanske ett alternativ är att köpa en begagnad Mac Pro och uppgradera skiten ur den. (Eller förresten, du behöver inte ens uppgradera för den är lika snabb som en ny mini redan om du hittar en 4,1 från 2009.) Då kan du stoppa i en snabb SSD att starta från och extra lagring om du behöver. Sen kan du köpa vilka skärmar du vill, beroende på vad grafikkortet stödjer.
Jag tänker på en liknande modd som Andree gjort i den här tråden.
Och Plex på iPad kan inte läsa direkt från en hårddisk. Krävs en dator, NAS eller annan mojäng som kan köra Plex media server. Detsamma gäller för dina bilder.