Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver bilråd...

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-28 23:23

Själv måste jag få slå ett slag för Skoda!

Vi har en Octavia RS -08 2.0 TFSI, fantastisk bil! Körglad som en Golf GTI, rymlig som en V70 och extremt billig i drift för vad man får. Vår har strax gått 7500 felfria mil (har bytt en skallrande högtalare på garantin), drar ca 0,8 l/mil i Sthlms-körning och med den ECU-uppgradering vi har får man ut ca 270 Hk & 420 Nm!

Vi väntar tillökning och har samtidigt en stor hund, men barnvagn och hundbur går galant in i bagaget! Det enda negativa är att bilen är lite bullrig, något som den dock ärvt direkt från sitt syskon Golf GTI. Nu vill man bara ha torra rena vägar och kasta på sommardäcken...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-12-08 18:24

Om jag ska pendla dagligen 2*9 mil, lagom bensinsnålt och bra framkomlighet på landet där det kanske inte plogas allt för bra på vägarna om vintern, vad är det då jag ska ha? Helst automat och bensin. Jag behöver inget stort lastutrymme, att haka på släp vid behov räcker.

Några år gammal begagnad går bra.

På orten jag ska flytta till finns verkstad för SAAB, Opel, Toyota, Subaru, KIA, Chevrolet, Mitsubishi och Honda och några små som tar allt.

Budget?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-12-08 19:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Budget?

Vet egentligen inte. Kanske 50-100 tusen för begagnad eller 150-200 för en ny.
Det var 20 år sedan jag hade egen bil senast, så jag är inte så uppdaterad med priser och modeller.

Senast redigerat 2015-12-09 08:37
Ursprungligen av Mija:

Om jag ska pendla dagligen 2*9 mil, lagom bensinsnålt och bra framkomlighet på landet där det kanske inte plogas allt för bra på vägarna om vintern, vad är det då jag ska ha? Helst automat och bensin. Jag behöver inget stort lastutrymme, att haka på släp vid behov räcker.

Några år gammal begagnad går bra.

På orten jag ska flytta till finns verkstad för SAAB, Opel, Toyota, Subaru, KIA, Chevrolet, Mitsubishi och Honda och några små som tar allt.

Svårt att hitta nåt som är bensinsnålt med bra framkomlighet, men kolla efter något fyrhjulsdrivet, typ Honda HRV, Toyota RAV4, Suzuki SX4 eller någon av Subarus modeller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-13 00:00

För pendling tycker jag en elbil (alternativt hybrid) är ett ekonomiskt alternativ, typ Nissan Leaf. Hur det är med vinterkörning vet jag inte (kör själv Toyota Prius).

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-12-13 01:40
Ursprungligen av Mija:

Om jag ska pendla dagligen 2*9 mil, lagom bensinsnålt och bra framkomlighet på landet där det kanske inte plogas allt för bra på vägarna om vintern, vad är det då jag ska ha? Helst automat och bensin. Jag behöver inget stort lastutrymme, att haka på släp vid behov räcker.

Några år gammal begagnad går bra.

På orten jag ska flytta till finns verkstad för SAAB, Opel, Toyota, Subaru, KIA, Chevrolet, Mitsubishi och Honda och några små som tar allt.

Ursprungligen av Mattias A:

Svårt att hitta nåt som är bensinsnålt med bra framkomlighet, men kolla efter något fyrhjulsdrivet, typ Honda HRV, Toyota RAV4, Suzuki SX4 eller någon av Subarus modeller.

Jag har ungefär samma behov och önskemål som @Mija. Jag har därför valt Honda CR-V. Är nu inne på min tredje och måste säga att alla har levt upp till förväntningarna jag haft. Nu har jag ju inte förväntat mig att Hondan är någon slags Jeep, så om man tror det så lär man bli besviken. Istället har jag uppskattat att den tar sig fram överallt där det är (eller varit innan snöfall) väg och driftsäkerhet. Jag kör ofta hästtransport och det har aldrig varit något problem att dra - vilket det nog inte är med någon annan bil heller.

Det finns nog bilar som är bättre än Honda, men jag har dessutom förmånen att ha den bästa säljaren/verkstaden i min närhet - och det har nog också spelat in vid valet av bil. Borde nog vara viktigt för många.

Beg CR-V = borde göra susen.

Glöm inte att kolla vad man får dra med bilen innan köp. Ofta kan det vara en sent påkommen deal breaker.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-12-13 16:21
Ursprungligen av kenjon:

För pendling tycker jag en elbil (alternativt hybrid) är ett ekonomiskt alternativ, typ Nissan Leaf. Hur det är med vinterkörning vet jag inte (kör själv Toyota Prius).

En begagnad Prius har flera rekommenderat på andra håll. Verkar intressant.

Nissan leaf har jag också funderat på, men batteriet räcker inte för min pendling och den laddar för långsamt under dagen, behöver som minst den nya modellen med kraftigare batteriet och den snabbare laddaren, detta kommer någon gång i vår, så länge kan jag inte vänta.

Har provkört en Hyundai i30 turbodiesel idag, den var trevlig. Det blir nog en sådan den här gången. Dom har kampanj nu med diesel till samma pris som bensinmotor. Partikelfiltret har inbyggd regenerering och ska räcka hela bilens livslängd, behöver inte bytas. En uppsättning vinterhjul ingår också fram till årsskiftet. Hästtransporten får flickvännen dra med sin SAAB. Det blir mest motorvägskörning så kanske inte superviktigt med snöframkomligheten, det räcker om värmeanläggningen fungerar.

Om tre år när det är dags att byta så har det nog hänt en del med dom elektriska bilarna.

Bevaka tråden