Hej.
Min nuvarande macbook pro (2209) känns inte helt pålitlig. Jag bytte hårddisk i den i somras och fick då till och från problem med att den inte gick att starta. Den har nu startat utan problem i några månader men jag känner att jag inte riktigt litar på den. Därför börjar jag nu titta efter ny dator.
Jag har tittat på de olika bärbara mackarna, macbook, pro och air.
Macbook'en går bort då den bara har en kontakt, gillar inte att ha adapter till allt. Ingen magsafe, risk att datorn åker i golvet när hundarna far runt.
Air'en har jag inte fastnat för riktigt.
Pro'n, är lockande men dyr. Har tittat på 13" och 256 GB hårddisk. Kan man byta hårddisk i efterhand själv? Var inne på apple store och de sa att man ej kan det men vad jag förstår på ifixit.com så ska det gå. Jag kan inte riktigt bestämma om jag ska ha 8 eller 16 GB ram minne.
Jag fick också funderingar på om jag skulle satsa på en mac mini istället och behålla den gamla datorn som slit och släng. Dock vet jag inte vad man ska välja för spec.
Ett alternativ skulle kunna vara iMac men de känns dyra.
Vad jag använder datorn till:
Lite fototredigering, både jpeg och raw. Ambitionen är att redigera mer när jag och min sambo bytt boende, har inte plats för någon bra arbetsstation i nuvarande boende.
Resten blir mest surfande, musikspelande och filmvisning.
Vad skulle ni rekommendera mig? Jag är inte ute efter någon värsting variant men vill att det ska flyta på hyffsat.
Jag hoppas jag fått med allt.
Med vänlig hälsning
Axel