Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD region

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 13:58

har precis köpt en ny G4 med dvdspelare. Skulle kolla på en film och märkte att jag bara kan ändra region 5 ggr, sen blir det låst. (?) Måste väl finnas nåt sätt för att komma runt detta? Det känns ju väldigt dumt att ha det så...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-20 14:01

Det beror på vilken DVD spelare som sitter i din G4.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
har precis köpt en ny G4 med dvdspelare. Skulle kolla på en film och märkte att jag bara kan ändra region 5 ggr, sen blir det låst. (?) Måste väl finnas nåt sätt för att komma runt detta? Det känns ju väldigt dumt att ha det så...

  • Medlem
  • 2003-08-20 14:10

Hade du använt sökfunktionen så hade du hittat andra som frågat samma fråga 100 ggr.

Patches:
http://www.wormintheapple.gr/macdvd/download2.html

Spelare oberoende av region:
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Ladda ner VLC Media Player som första steg. Den spelaren är regionsfri och spelar upp filmerna oavsett regionskod.

Förutom det går det att flasha firmwaren i DVD-enheten. Kolla på MacDVD
för mer info om det.

På det sättet kan du sedan växla region med Region X och använda Apples DVD-spelare.

Men VLC är enklare, eftersom den spelar upp DVD utan regionskontroll. Kan spela upp mina R1or även om jag medvetet ställt datorn i R2-läge.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 14:29

jag sökte runt och hittade massa, men tänkte att jag frågar igen för att få veta vad som gäller just nu.
Problemet med VLC är för mig att det går grymt segt (efter att ha valt en uppspelning ur menyn så tar det kanske 1 minut innan det sätter igång) och så har man ju inte heller nån bra fjärrkontroll.

Ligger det någon fara i att flasha firmwaren? För Apples DVDspelare känns som sagt smidigare än VLC, även om jag använder VLC till all annan videomediauppspelning

Sen märkte jag att bilden inte är så bra som jag förväntade mig. När man kollar på TV och dvdspelare så blir den bra, men i datorn blir saker som rör på sig liksom streckade om ni förstår hur jag menar. Ska det bara så?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-20 14:39

Risken finns alltid för att något skall gå snett.
Har själv bara gjort det en gång. Detta på en Matshita SR-8187 och där var det inga problem. Till min PB 12" Al finns ingen "Patch". Detta föranledde mig att kopiera över de flesta av mina DVD filmer till externa FW diskar och göra dom regionfria. Observera att jag har alla skivorna i orginal. Regionkoder har inget stöd i svensk lagstiftning.
Nu kan jag titta på DVD filmer utomhus. Är uppkopplad mot OSX server, monterar diskarna med filmerna och tittar på DVD trådlöst på min PB. Att försöka göra samma sak med VLC är omöjligt. För segt. Funkar utmärkt med Apples DVD spelare.

Hälsningar
Richard
Vilken DVD- enhet har du i din?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Ligger det någon fara i att flasha firmwaren?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 17:10

Apple Systeminformation ger mig DVD-ROM SD-R1312 Toshiba. Det är alltså i nyinköpt G4 1,25 Ghz Singel. DVD-ROM alltså, ingen DVD-brännare. Nån som kan hjälpa mig hitta rätt fil till detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-20 17:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Apple Systeminformation ger mig DVD-ROM SD-R1312 Toshiba. Det är alltså i nyinköpt G4 1,25 Ghz Singel. DVD-ROM alltså, ingen DVD-brännare. Nån som kan hjälpa mig hitta rätt fil till detta?

Tyvärr, verkar det inte finnas ngt hack till den driven ännu. Listas som unavailable på Mac DVD.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Apple Systeminformation ger mig DVD-ROM SD-R1312 Toshiba. Det är alltså i nyinköpt G4 1,25 Ghz Singel. DVD-ROM alltså, ingen DVD-brännare. Nån som kan hjälpa mig hitta rätt fil till detta?

Om VLC går segt på din burk är det något allvarligt fel. Jag har en G4/400 och där segar det ingenting.

Att kvalitén ser sämre ut på skärmen beror på att skärmen har en mycket högre upplösning än en TV. Varav du ser komprimeringsskador m.m tydligare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Nu kan jag titta på DVD filmer utomhus. Är uppkopplad mot OSX server, monterar diskarna med filmerna och tittar på DVD trådlöst på min PB. Att försöka göra samma sak med VLC är omöjligt. För segt. Funkar utmärkt med Apples DVD spelare.

Inga problem med VLC heller. Varför tror du den heter Video Lan (Local Area Network) Client för?
Segehten beror bara på bandbredden och vilken CPU du har. Apple har ju fördelen att kunna hårdvaru accelerera DVD uppspelning på 2 olika sätt. Vilket inte tredjepart har tillgång till.

Finns en hackad Firmware till din Toshiba SD-R1312 här

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 10:18

Det är ju en gansk snabb G4 jag har, så det är ju inget fel med den hastigheten. Kanske var att just den skivan var slö eller nåt. Det är ingen inställning man ska göra i VLC eller så?

Jaja, tackar för alla svar! Hinner inte kolla upp detta nu, för jag ska på Rustur (typ nollning) i Danmark en vecka nu. Hörs om en vecka då!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Att kvalitén ser sämre ut på skärmen beror på att skärmen har en mycket högre upplösning än en TV. Varav du ser komprimeringsskador m.m tydligare.

Nja, de där vågräta ränderna i VLC får inte jag om filmen spelas i Apples DVD-spelare.

Vet att det är samma problem i en kompis blå och vita G3 och då även i Apples videospelare. Det är Mac OS X 10.2.x i den.
Använder själv Mac OS X 10.3.2.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 02:53

VLC 7.0 fungerar helt suveränt på min 1.25 Gig G4 Powerbook och min 800Mhz G4 Cube. Inga problem på någon av datorerna.

//Rob

  • Medlem
  • 2003-12-29 08:14

VLC 7.0 ???
Jag hittar bara 0.6.2 till OS X

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 10:37

Hehe, ja 7an skulle jag också vilja ha men då får man nog vänta 5-6 år...:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 10:41

...eller snarare 10 år om de fortsätter att utveckla i den här takten. Har hetat 0.6.2 så länge jag kan minnas....

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 10:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 10:56

Hehe... 0.7.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-29 22:32

En annan grej. Om du MOT förmodan vill kopiera en dvd-film till din hårddisk, måste dvd-speleren vara firmware-patchad. VLC won't do you any good there...

En annan kreativ lösning är att ha 2st dvd-spelare. En region 1 och en region 1 som i mitt fall, där min dvd-brännare fått bli min region 1-spelare..

//Henric

1
Bevaka tråden