Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper batteriskal för Iphone 6S

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan någon svara vem som är direkt beslutsansvarig för designen på detta skal?

Äsch, så illa är det inte.

Skälet till bulan är att skalet är i ett stycke och är mjukt. I och med detta så går det inte att sprida ut batteriet över hela baksidan för då går skalet inte att trä på.

  • Medlem
  • 2015-12-09 20:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Äsch, så illa är det inte.

Skälet till bulan är att skalet är i ett stycke och är mjukt. I och med detta så går det inte att sprida ut batteriet över hela baksidan för då går skalet inte att trä på.

Vore inte trådlösladdning standard i ett sådant batteriskal?

Kan man ju tycka

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-09 22:13
Ursprungligen av Cancerman:

Kan någon svara vem som är direkt beslutsansvarig för designen på detta skal?

Om de inte helt glömt bort steve så är det ive.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-09 22:59

Till att började så ska jag säga att denna står högt upp på min inköpslista. Ska bara kolla lite bland konkurrenterna. Idag använder jag ett extrabatteri och det är ju ingen designmässing höjdpunkt. En sladd i till innefickan där batteriet ligger eller en telefon, en spad och en klump...

Sedan kan man konstatera att detta inte heller är en designmässing fullträff. Men här tycker jag funktion går före form. På sikt skulle man väl önska både form och funktion.

För egen del avgörs det av hur man laddar(har inte orkat läsa ännu) och om det går att ladda både telefon och batteri samtidigt respektive separat. Som det är idag är jag grymt trött på att vara tvungen att ha med två laddare och två sladdar på olika resor. Man kommer till hotellrummet sent med en halvfull telefon och ett tomt batteri. Då ska båda laddas över natten. Har man dessutom med en iPad kan den behöva laddas med en tredje laddare och sladd.

Om det finns konkurrenter med lightning och bättre design och kapacitet så är jag såklart intresserad. Men har inte hittat någon. Inte för att jag ägnat så stor energi ännu för att hitta någon, men om...

Ursprungligen av xms67:

Om det finns konkurrenter med lightning och bättre design och kapacitet så är jag såklart intresserad. Men har inte hittat någon. Inte för att jag ägnat så stor energi ännu för att hitta någon, men om...

Då ska du köpa Mophie Juice Air istället, http://eu.mophie.com/shop/juice-pack-air-ipho.... Definitivt en bättre produkt.

http://www.iphonehacks.com/2015/07/mophie-jui...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-09 23:30
Ursprungligen av keptang:

Då ska du köpa Mophie Juice Air istället, http://eu.mophie.com/shop/juice-pack-air-ipho.... Definitivt en bättre produkt.
http://www.iphonehacks.com/2015/07/mophie-jui...

Det tror jag verkligen, men den har ju microUSB vilket @xms67 helst ville undvika. (Vilket inte stör mig nämnvärt, allt annat jag använder har det: handsfree, kameror, GPS etc).

Ursprungligen av reboot81:

Det tror jag verkligen, men den har ju microUSB vilket @xms67 helst ville undvika. (Vilket inte stör mig nämnvärt, allt annat jag använder har det: handsfree, kameror, GPS etc).

Jepp, sant, det följer dock med och laddar både batterifodralet och telefonen. Verkar vara en riktigt bra produkt för ändamålet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 18:39
Ursprungligen av keptang:

Då ska du köpa Mophie Juice Air istället, http://eu.mophie.com/shop/juice-pack-air-ipho.... Definitivt en bättre produkt.

http://www.iphonehacks.com/2015/07/mophie-jui...

Ursprungligen av reboot81:

Det tror jag verkligen, men den har ju microUSB vilket @xms67 helst ville undvika. (Vilket inte stör mig nämnvärt, allt annat jag använder har det: handsfree, kameror, GPS etc).

Tack för tips! Finns det konverter microUSB/Lightning?

Ursprungligen av xms67:

Tack för tips! Finns det konverter microUSB/Lightning?

Du använder den medföljande kabeln bara istället för till Lightning-kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 19:16
Ursprungligen av keptang:

Du använder den medföljande kabeln bara istället för till Lightning-kabel.

Min tanke var att ta med lightningkabeln på olika resor så att man kan ladda telefon och iPad och sedan bara en lite plutt att sätta på sladden när man vill ladda skalet. Eller ladda skal+telefon.

Är detta skal annars så mycket bättre än Apple utöver design? Eller är det bara design..?

Ursprungligen av xms67:

Min tanke var att ta med lightningkabeln på olika resor så att man kan ladda telefon och iPad och sedan bara en lite plutt att sätta på sladden när man vill ladda skalet. Eller ladda skal+telefon.

Är detta skal annars så mycket bättre än Apple utöver design? Eller är det bara design..?

46% större kapacitet. Troligen bättre skyddad, ser så ut iallafall.

edit: Adaptrar finns det många av, här t.ex. http://www.ebay.com/itm/New-8-Pin-lightning-F...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-10 22:17
Ursprungligen av Erik Nyberg:

Han är dessvärre upptagen med att leta helt nya sätt att köra det Jobs byggde upp i botten.

Ursprungligen av juanito:

Jepp och det verkar som om inte Ive kan fylla skorna. Form och function är inte samma sak mera hos Apple. Men det såg vi ju redan med Ive's prestation på UI jämfört med Forstalls.

Ok att man gick för långt med skeuomorphism under Forstall och Jobs tid men en total avsaknad är katastrof. Även det reflekteras här, man går bort från one size fits all till detta :(. Kanske inte one size fits all alltid är så bra heller men nu börjar det likna Nokia. Man designar telefoner med den orginella iden att de alla ska ha skal (se kameran), och då kan man ju även ha ett eget batteri skal.

Det är inte detta som gjorde Apple stort, det är denna strategi som fick Nokia på fall nämligen att kapitalisera på det gamla, inte att göra nytt bättre än tidigare modeller.

Ja, någon gång ska väl ni domedagsprofeter få rätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-10 22:45

Fram och tillbaka, fram och tillbaka... Å ena sidan behöver inte utesluta andra sidan...

Svårt val... Men visst kan man ladda apples batteriskal separat..? Allt annat verkar ju orimligt. Hur mycket jag än tänker så blir lightningskontakten avgörande. Jag har "fasta" laddare vid sängen och på kontoret samt vill ha så lite med mig som möjligt då jag reser, vilket jag gör mycket. Att då slippa släpa på en microUSB eller liten adapter leder mig framåt... Tror jag slår till på ett Appleskal...

Ursprungligen av zappee:

Ja, någon gång ska väl ni domedagsprofeter få rätt

Med tanke på att Jobs tänkte i så många fler led än endast "profit" så har vi redan fått rätt. Dagens Apple släpper ogenomtänkta, undermåliga produkter som ofta känns rentav ofärdiga. Att de sedan säljer som smör spelar mindre roll för mig som konsument.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-11 12:07
Ursprungligen av zappee:

Ja, någon gång ska väl ni domedagsprofeter få rätt

Nokia höll på i närmare 20 år med sin strategi, Apple lär hålla länge än och kanske ändra strategi. Men det är deras focus det är fel på, det är precis som om de aldrig lärde sig till vad de ska säga nej. Även om de lärde sig av jobs att nej är viktigare än ja iaf när man ser till kvantitet.

Ett nej de borde ha sagt, kameran ska inte stå ut från skalet, gör inte telefonen så tunn.
Ett ja de borde ha sagt är att låta batteriet ta det utrymme kameran stipulerade.
Då hade aldrig detta skal behövts.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-11 14:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Skälet till bulan är att skalet är i ett stycke och är mjukt. I och med detta så går det inte att sprida ut batteriet över hela baksidan för då går skalet inte att trä på.

Meningen är väl att man trär i telefonen från ovansidan av batteriskalet och viker över den sista överdelen. Då tycker jag nog att de kunde kunde låtit extrabatteriet täcka hela bredden, alltså hela nedre 3/4-delen av baksidan. Och sluppit det höggravida utseendet.

Ursprungligen av xms67:

Men visst kan man ladda apples batteriskal separat..? Allt annat verkar ju orimligt. Hur mycket jag än tänker så blir lightningskontakten avgörande. Jag har "fasta" laddare vid sängen och på kontoret samt vill ha så lite med mig som möjligt då jag reser, vilket jag gör mycket. Att då slippa släpa på en microUSB eller liten adapter leder mig framåt... Tror jag slår till på ett Appleskal...

Man kan ladda Apples batteriskal separat. En lustig detalj är ju att den har en laddningsindikator - på insidan.

Det visar ju ändå på lite appletänk i denna produkt. Det är bara när du laddar separat du behöver en indikator. När skalet sitter på ska det fungera med telefonen som en enhet och en enkel indikator som bara kan visa skalets laddning kan då ge förvirrande information. Istället visas full info om interna och extrabatteriets laddning på skärmen, och skalets indikator är gömd.

Senast redigerat 2015-12-11 16:00
Ursprungligen av IngoX:

Meningen är väl att man trär i telefonen från ovansidan av batteriskalet och viker över den sista överdelen. Då tycker jag nog att de kunde kunde låtit extrabatteriet täcka hela bredden, alltså hela nedre 3/4-delen av baksidan. Och sluppit det höggravida utseendet....

Undrar om det finns något som hindrade dem från att göra på det sättet för det låter onekligen som ett alternativ?

Ursprungligen av BlackSmp:

Undrar om det finns något som hindrade dem från att göra på det sättet för det låter onekligen som ett alternativ?

Jag tänker att det är för att den skall kännas symmetriskt tunn på sidorna då den hålls i landskapsläge. Som vid spelande m.m. Jag tänker också att det främst är just spelande individer som har behov av ett batteriskal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-12 11:18
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag tänker att det är för att den skall kännas symmetriskt tunn på sidorna då den hålls i landskapsläge. Som vid spelande m.m. Jag tänker också att det främst är just spelande individer som har behov av ett batteriskal.

Jag spelar aldrig spel på min iPhone och har ofta behov av ett extra batteri. Reser mycket och sitter/springer på olika flygplatser i väntan på nästa flyg. Ofta, ofta batteriet tar slut sådana dagar. Trots att den är i flygplansläge under flygning och inte används så våldsamt mycket. Läser mest nedladdade dokument.

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag tänker att det är för att den skall kännas symmetriskt tunn på sidorna då den hålls i landskapsläge. Som vid spelande m.m. Jag tänker också att det främst är just spelande individer som har behov av ett batteriskal.

Det är onekligen en möjlig tanke.

Jag har också hört teorier om att den nedre delen innehåller antennförstärkningen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-12 15:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är onekligen en möjlig tanke.

Jag har också hört teorier om att den nedre delen innehåller antennförstärkningen

Inte vad jag kan se: https://www.ifixit.com/Teardown/Smart+Battery...

Batteriet i skalet är på 7.13 Wh, 1877 mAh.

mobil

batteri

6

6.91 Wh 1810 mAh

6+

11.1 Wh, 2915 mAh

6S

6.55 Wh, 1715mAh

6S+

10.45 Wh, 2750 mAh

Senast redigerat 2015-12-12 15:59
  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-12 16:39
Ursprungligen av Erik Sjölund:

Jag tänker att det är för att den skall kännas symmetriskt tunn på sidorna då den hålls i landskapsläge. Som vid spelande m.m. Jag tänker också att det främst är just spelande individer som har behov av ett batteriskal.

Kunde vara men det klingar dåligt med Tim Cooks utsaga om att den inte är tänkt som en pryl man använder ofta, utan vi mer speciella tillfällen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-12 16:43
Ursprungligen av reboot81:

Inte vad jag kan se: https://www.ifixit.com/Teardown/Smart+Battery...

Batteriet i skalet är på 7.13 Wh, 1877 mAh.

mobil

batteri

6

6.91 Wh 1810 mAh

6+

11.1 Wh, 2915 mAh

6S

6.55 Wh, 1715mAh

6S+

10.45 Wh, 2750 mAh

Dock så bedrar skenet då man får inte ut 7.13 Wh ur batteriet i praktiken. Eftersom spänningen transformeras från 3,8 V till 5 V (i skalet) och från 5V till vad som passar att ladda det interna batteriet (i telefonen) så blir det förluster på minst 20%.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-12 16:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är onekligen en möjlig tanke.

Jag har också hört teorier om att den nedre delen innehåller antennförstärkningen

eller så bara för att batteriet inte ska skärma antennerna och återigen skapa antennagate 2

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-13 09:25

Och för att den ska passa i allehanda laddockor utan att baksidan tar i.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-15 16:02
Ursprungligen av juanito:

Nokia höll på i närmare 20 år med sin strategi, Apple lär hålla länge än och kanske ändra strategi. Men det är deras focus det är fel på, det är precis som om de aldrig lärde sig till vad de ska säga nej. Även om de lärde sig av jobs att nej är viktigare än ja iaf när man ser till kvantitet.

Ett nej de borde ha sagt, kameran ska inte stå ut från skalet, gör inte telefonen så tunn.
Ett ja de borde ha sagt är att låta batteriet ta det utrymme kameran stipulerade.
Då hade aldrig detta skal behövts.

Inte för att vara sån, men vad vet du om deras fokus?
Och hur vet du att det är "fel"?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-16 08:26
Ursprungligen av zappee:

Inte för att vara sån, men vad vet du om deras fokus?
Och hur vet du att det är "fel"?

Vad jag vet om deras fokus, jo jag ser vilka produkter de producerar. Dessutom vet vi vad Nokia hade i sitt lab, samtidigt som de valde att inte producera dessa produkter.

Självklart är det trenden vi ser, vi ser inte var deras fokus ligger just nu, men tro mig fokus ändras inte över en natt med samma ledning, det är trögt att förändra ett stort företag. Själv jobbar jag i ett företag med knappt 20 000 anställda. Var fokus ligger återspeglas i produkterna.

Nokia produkter var de rätta för ekonomerna, men med ekonomerna vid rodret så gödde man jul grisen. Grisen bästa dag är dagen innan jul. Julen kom för Nokia när Apple presenterade iPhone. Om ingenjörerna på Nokia hade fått bestämma, hade juldagen inte kommit. Ekonomerna vill inte ta risker, framför allt inte ekonomiska risker. Apple sattsade allt på iPhone och tog en enorm ekonomisk risk med iPhone. Nokia, ville inte ta samma risk, därav resultatet. Dessutom hade de nästa 20 års erfarenhet av hur väl deras strategi fungerade. Men deras gris blev slaktad på ekonomernas altare.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-21 23:29
Ursprungligen av juanito:

Vad jag vet om deras fokus, jo jag ser vilka produkter de producerar. Dessutom vet vi vad Nokia hade i sitt lab, samtidigt som de valde att inte producera dessa produkter.

Självklart är det trenden vi ser, vi ser inte var deras fokus ligger just nu, men tro mig fokus ändras inte över en natt med samma ledning, det är trögt att förändra ett stort företag. Själv jobbar jag i ett företag med knappt 20 000 anställda. Var fokus ligger återspeglas i produkterna.

Nokia produkter var de rätta för ekonomerna, men med ekonomerna vid rodret så gödde man jul grisen. Grisen bästa dag är dagen innan jul. Julen kom för Nokia när Apple presenterade iPhone. Om ingenjörerna på Nokia hade fått bestämma, hade juldagen inte kommit. Ekonomerna vill inte ta risker, framför allt inte ekonomiska risker. Apple sattsade allt på iPhone och tog en enorm ekonomisk risk med iPhone. Nokia, ville inte ta samma risk, därav resultatet. Dessutom hade de nästa 20 års erfarenhet av hur väl deras strategi fungerade. Men deras gris blev slaktad på ekonomernas altare.

Vi vet dock inte vad Apple har i labbet.

För övrigt är inte företag jämförbara bara för att de råkar ha lika många anställda.
Jag tror inte Apple är som ett vanligt storbolag.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-22 10:18
Ursprungligen av zappee:

Vi vet dock inte vad Apple har i labbet.

sant, men det betyder inte att vi inte kan se vilket fokus de hade för de produkter de har ute nu.

Ursprungligen av zappee:

För övrigt är inte företag jämförbara bara för att de råkar ha lika många anställda.
Jag tror inte Apple är som ett vanligt storbolag.

Det tror inte jag heller, men jag är rädd för att det är dit de är på väg. Efter Steve, har man börjat betala dividender, samt de produkter de har producerat.
Fokus är fel, för de håller på att bli som alla andra.

Bevaka tråden