Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia Gateway Thomson TG789vn + Apple Airport Express

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Ny på forumet och min första fråga gäller hemnätverk och speciellt då det trådlösa. Min internetleverantör är Telia (fiber) och tjänsten är 100/100Mbit/s jag betalar för. I det trådade nätverket så har jag vad jag betalar för dvs. 100/100Mbit/s. Men i mitt trådlösa nätverk (wifi) kommer jag upp i enligt bredbandskollen cirka 30-40Mbit/s nedladdning och 40-60Mbit/s i uppladdning.

Min fråga är om jag kan tråda ut ifrån gateway till en Apple airport express och därifrån lägga till ett nytt trådlöst nätverk och stänga av wifi-funktionen på gateway och förhoppningsvis få en bättre hastighet på det trådlösa nätverket. Och går det med Airport att konfigurera 2 separata wifi-nätverk där det ena är 2.4GHz och det andra 5GHz?

Ursprungligen av Dobben70:

Min fråga är om jag kan tråda ut ifrån gateway till en Apple airport express och därifrån lägga till ett nytt trådlöst nätverk och stänga av wifi-funktionen på gateway och förhoppningsvis få en bättre hastighet på det trådlösa nätverket.

Ja. Kolla inställningarna om den går att brygga. Annars borde Telia kunna.

Ursprungligen av Dobben70:

Och går det med Airport att konfigurera 2 separata wifi-nätverk där det ena är 2.4GHz och det andra 5GHz?

Ja, de nyare modellerna har en modernare dual band.

@Dobben70 om du har flera tjänster som telefoni och TV från Telia så be deras support brygga sin "smart gateway".
Då får du alla tjänsterna plus Airport får agera router vilket den är hästlängder bättre på att göra.

Är det bara Internet och inga andra tjänster så kan du faktiskt lägga undan Tomson/technicolor-routern och bara använda Airport Extreme.

Be telia skicka sin bredbandsdelare(gratis) så slipper di deras hemska router.

1
Bevaka tråden