Intressanta tips, men när jag skapade en testkontakt på detta sätt så kan jag fortfarande inte messa till den?!?
Jag vet inte hur du gör rent praktiskt när du messar, men man kan skicka sms till vilken etikett som helst (hem, arbete, mobil etc) på flera olika sätt:
1) Via kontaktkortet - klicka på "Skicka meddelande" och sedan välja nummer.
Pratbubble-symbolen direkt vid numret syns dock bara om numret har etiketten Mobil eller iPhone (och eventuellt om det finns en tidigare konversation med numret i Meddelande-appen?)
2) Via allmänna sökfunktionen i iOS - börja skriva in namnet tills rätt kontakt syns, klicka på pratbubblan och välj bland alla nummer (oavsett etikett)
3) Via meddelandeappen - klicka för nytt meddelande, skriv in namnet och välj bland alla nummer för kontakten
4) Via Siri. Exempelvis går det utmärkt att be Siri: "Skicka ett sms till Kalle Anka, hemnummer". Om det inte är ett mobilabonnemang kommer det naturligtvis inte fram, men Siri gör ett försök.
5) Finns säkert fler sätt. Jag menar bara att det är ganska oväsentligt vad det står för etikett framför numret. Men jag håller ändå med om att "mobil" numera kunde vara det första i listan med fördefinierade etiketter, före hem, arbete osv. Jag har för mig att det går att redigera den mallen i OSX.
Ett tips är att det går utmärkt att lägga till egna etiketter (knacka på en etikett och välj "Lägg till anpassad etikett"). Exempelvis Hemligt, Reception eller varför inte Swish, nu när företag och organisationer kan ta emot betalningar på Swish-nummer som inte är telefonnummer.