Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagring av bilder.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ute och reser i 6 månader med en iPhone 6 16gb och en Canon PowerShot s120. Har runt 50 gb minne på dropbox och 50 gb på iCloud.

Vet nu bara inte var och hur jag ska lagra bilderna för trodde att iCloud fungerade på samma sätt som Dropbox, men tydligen inte?

Min tanke var att föra över bilder från kameran till mobilen (via wifi) och sen automatiskt synka till iCloud. Men tar jag bort bilderna i mobilen försvinner dem på iCloud. Är inte det jäkligt konstigt och onödigt?

Varför jag frågar om någon har ett smartare tips är för att mina 50gb försvinner snart från Dropbox (öppningserbjudande i 2 år) och då sitter jag helt plötsligt bara med iCloud där inget sparas...

Tacksam för hjälp och tips!

Betala ~90kr/månad för 1TB utrymme på Dropbox?

Eller Google Photos, kostnadsfritt och obegränsat om du vill.

Ursprungligen av keptang:

Betala ~90kr/månad för 1TB utrymme på Dropbox?

Eller Google Photos, kostnadsfritt och obegränsat om du vill.

Tänkte på det med men reser med en låg budget. 9kr för iCloud föll mig mer i smaken, men då är iCloud helt onödigt egentligen?

Finns det någon baksida med Google Photos?

Ursprungligen av smekis1:

Finns det någon baksida med Google Photos?

Max 16 megapixel om man använder gratisvarianten, om det är relevant för dig får du avgöra.

edit: Flickr har väl fortfarande 1TB gratis utrymme har jag för mig, kanske ett alternativ för dig, https://www.flickr.com/, prova.

Ursprungligen av keptang:

Max 16 megapixel om man använder gratisvarianten, om det är relevant för dig får du avgöra.

edit: Flickr har väl fortfarande 1TB gratis utrymme har jag för mig, kanske ett alternativ för dig, https://www.flickr.com/, prova.

Japp, 1TB gratis och med automatisk backup på iOS enheter med deras app, funkar förträffligt, dessutom kan man sätta att bilder/filmer som den laddar upp till inte visas för någon annan än dig så sedan kan man i lugn och ro lägga in andra album man skapar för visning för tex vänner, alla eller så.

Senast redigerat 2016-01-02 03:44

Grymt!! Var nära att skaffa Dropbox 1TB! Men nu blir det flickr, för hela slanten.. Tusen tack!

Ursprungligen av smekis1:

Är ute och reser i 6 månader med en iPhone 6 16gb och en Canon PowerShot s120. Har runt 50 gb minne på dropbox och 50 gb på iCloud.

Vet nu bara inte var och hur jag ska lagra bilderna för trodde att iCloud fungerade på samma sätt som Dropbox, men tydligen inte?

Min tanke var att föra över bilder från kameran till mobilen (via wifi) och sen automatiskt synka till iCloud. Men tar jag bort bilderna i mobilen försvinner dem på iCloud. Är inte det jäkligt konstigt och onödigt?

Varför jag frågar om någon har ett smartare tips är för att mina 50gb försvinner snart från Dropbox (öppningserbjudande i 2 år) och då sitter jag helt plötsligt bara med iCloud där inget sparas...

Tacksam för hjälp och tips!

Det är så iCloud är tänkt att fungera, och på många sätt är det överlägset Dropbox fotofunktion iom att du både kan äta kakan och behålla den. Med detta menar jag så klart funktionen Optimera Lagring som är kopplad till iCloud Bildbibliotek som introducerades under 2015.

Aktivera den så kommer du spara plats på enheten dynamiskt samtidigt som du fortfarande kan se äldre bilder. Dvs. bilderna sparas i optimerade versioner och i takt med att utrymmet på enheten minskar sköter iOS detta automatiskt med att ta bort originalbilder och lagra dessa i iCloud för att sedan ladda ned dem när de behövs för redigeringar, betraktning etc, för att sedan ta bort dem igen efter ett tag.

Mer om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Ursprungligen av smekis1:

Grymt!! Var nära att skaffa Dropbox 1TB! Men nu blir det flickr, för hela slanten.. Tusen tack!

Tänk på att du bara kan lagra typ bilder på Flickr och inge annan data.

Ursprungligen av pushloop:

Det är så iCloud är tänkt att fungera, och på många sätt är det överlägset Dropbox fotofunktion iom att du både kan äta kakan och behålla den. Med detta menar jag så klart funktionen Optimera Lagring som är kopplad till iCloud Bildbibliotek som introducerades under 2015.

Aktivera den så kommer du spara plats på enheten dynamiskt samtidigt som du fortfarande kan se äldre bilder. Dvs. bilderna sparas i optimerade versioner och i takt med att utrymmet på enheten minskar sköter iOS detta automatiskt med att ta bort originalbilder och lagra dessa i iCloud för att sedan ladda ned dem när de behövs för redigeringar, betraktning etc, för att sedan ta bort dem igen efter ett tag.

Mer om det här: https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Spara bilderna till iCloud fungerar väl endast via WiFi eller fungerar det med mobil data nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-02 13:42

Hur funkar det med iCloud drive ihop med iCloud ?
Där speglas de väl inte?

Ursprungligen av keptang:

Spara bilderna till iCloud fungerar väl endast via WiFi eller fungerar det med mobil data nu?

Wi-Fi för uppladdning, Wi-Fi eller mobildata för nedladdning av original för redigering o.dyl.

Ursprungligen av MorganB:

Hur funkar det med iCloud drive ihop med iCloud ?
Där speglas de väl inte?

Det är två separata funktioner. Du ser inte bilderna i iCloud Bildbibliotek i iCloud Drive.

Ursprungligen av pushloop:

Wi-Fi för uppladdning, Wi-Fi eller mobildata för nedladdning av original för redigering o.dyl.

Yep, var så jag mindes det att uppladdning endast sker på WiFi.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-02 17:30

S120 kan ladda upp bilder direkt till bl.a. Flickr. http://www.canon.se/for_home/product_finder/c...
Frågan är hur det fungerar i praktiken att ladda upp X antal bilder via hotell/cafe-wifi.

Annars är ju SD-kort billiga.

Ursprungligen av reboot81:

S120 kan ladda upp bilder direkt till bl.a. Flickr. http://www.canon.se/for_home/product_finder/c...
Frågan är hur det fungerar i praktiken att ladda upp X antal bilder via hotell/cafe-wifi.

Annars är ju SD-kort billiga.

Till större bilder från systemkamera etc typ RAW använder jag en WD My Passport Wireless och laddar upp när jag har WiFi då det blir mycket data på ett 4G ab.

Man ska ju inte glömma Onedrive som också automatiskt lagrar bilder från iOS enheter men även kan användas till annan data typ Dropbox men kostar ju en slant.

1
Bevaka tråden