Uppträder ibland i två av mina datorer som båda går med 10.4.11
Såvitt jag förstår så händer det i min PPCG5 (Beda) när jag kollat och växlat mellan olika videos från Youtube. Får för mig att den inte hinner göra sig av med info innan jag hittat en annan video.
Den andra datorn (Cecilia) som är en PB G4 har gjort så här när den stått på länge utan att vara aktiverad. Bilden kommer från den datorn. Kan inte förklara det bättre.
Precis som Jesper skriver kan kernel-panic orsakas av både mjuk- och hårdvara, eller en viss kombination av dem. Det kan vara svårt att felsöka om det händer sällan och sporadiskt. Men om du hittar en viss aktivitet som utlöser det kan man börja felsöka systematiskt genom att koppla ur hårdvara (tex externa enheter eller internminne) eller avinstallera program och systemtillägg som man misstänker.
Här finns lite mer info att läsa, visserligen anpassat till nyare systemversion än din, men i grunden är det lika. Om kernel-panic
Det hör inte till trådens fråga, men på sikt och i all välmening skulle jag råda dig att försöka migrera alla dina viktiga projekt till din nya MacBook Pro (jag vet att du har andra invändningar mot detta). Om du överhuvudtaget lyckas ringa in felet på dina G5:or kan det bli omotiverat dyrt att korrigera ett hårdvarufel på så gamla maskiner. Och om det är mjukvarurelaterat kan det bero på att de programversioner du använder, som du kanske måste använda t.ex bara för att kunna surfa på moderna websidor, inte riktigt lirar med 10.4, och det är program som knappast uppdateras och korrigeras längre. I vilket fall finns det risk att du stöter på detta problem mer och mer.
Jag tycker det är lovvärt att använda maskiner så länge det går, men gör det med inställningen att de är en hobby, och försök hitta ett arbetsflöde för viktiga saker (ditt bokprojekt?) på din nyaste maskin där risken för sådant här är mindre. Kernel-panic är ett femomenalt sätt att förlora många timmars arbete när man har som mest bråttom!