- JohannesKBA
- Medlem ●
- Kungsbacka, Sweden, Sweden
- 2015-12-29 22:41
Har försökt sammanfatta rubriken så bra det går, men nu gräver vi djupare
Jag försöker komma på anledningen till min långsamma WiFi-anslutning hemma, och tror mig ha ställt in allt rätt enligt konstens alla regler, men rätta mig om jag har fel!
Börjar från början:
Jag bor i ett förhållandevis litet hus, enplansvilla på ca 100 kvm med hyfsat bra förhållanden till att kunna få ut bra signal i alla rum. Fibern kommer in i mitt sovrum i ena hörnet av huset och det är också där jag har den mesta av utrustningen.
Vad jag använder för att testa anslutningen:
* Fiberbredband via Open Universe, leverantör T3
* Time Capsule 2TB av senaste generationen, införskaffad sommaren 2015
* AirPort Express, senaste generationen, införskaffad någon gång 2015
* MacBook Air 2014 (i7, 512GB SSD, 8GB RAM), införskaffad november 2014
* Thunderbolt display, införskaffad nu i december 2015
* iPhone 5S
* iPad Mini WiFi
TC och AE är placerade i var sin ände av sovrummet med Ethernet-kabel mellan. WAN på TC får sin anslutning från bredbandsuttaget och tar emot inställningar från leverantören via DHCP. En av LAN-portarna på TC är dessutom ansluten till Thunderbolt-skärmens LAN-port och om jag inaktiverar WiFi på MBA:n får jag ut 120/15mbit, vilket är klart godkänt med tanke på att jag enligt avtal skall få ut 100/10. AE är i sin tur kopplad till en stereoanläggning och AirPlay fungerar ypperligt från valfri enhet. So far so good.
Nu till de trådlösa inställningarna: Då jag tänkt att utöka med ytterligare en AE samt Apple TV 4 hyfsat snart är min tanke redan från början att ha WiFi aktiverat på samtliga AirPort-kompatibla enheter och köra roaming mellan dem. TC är alltså ställd till att "skapa ett trådlöst nätverk" under Trådlöst -> Nätverksläge i AirPort-verktyget. AE är ställd likadant (Skapa ett trådlöst nätverk) med samma SSID och samma lösenord via WPA2 Personal, däremot är Router-läget (till skillnad från TC) under Nätverk i AirPort-verktyget inställt på "Av (bryggläge)", allt enligt Apples Supportsida för AirPort. Radioläge och kanaler är inställda på Automatiskt för både 2,4GHz samt 5GHz på båda enheterna. För närvarande är iPaden ansluten via WiFi till TC, iPhonen via WiFi till AE och MBA:n via WiFi till TC.
MBA:n kommer som bäst upp i ca 30-35Mbit/s och jag är 2 meter ifrån TC:n. Om jag är i köket (längst bort från TC) ligger det på ca 10Mbit/s.
iPhonen kommer upp i 7-12Mbit/s var jag än är i huset.
iPaden ligger på ca 10Mbit/s i sovrummet men tappar anslutning om jag är i köket, ibland är hastigheten 3-4Mbit/s.
På mitt jobb har jag ställt in ett trådlöst nätverk på en betydligt större yta (2000kvm) med ett gäng accesspunkter från Cisco och där kommer mina trådlösa enheter upp i otroligt mycket högre hastigheter.
Är det någon som har en hum om vad jag kan göra? Om jag exempelvis inaktiverar WiFi på telefonen kommer jag upp i 40Mbit/s via 4G, men då kommer jag inte åt mina andra enheter och inställningar och så vill man ju inte ha det Kan tilläggas också att TC:n är backup för MBA:ns Time Machine och den aktiveras ju med jämna mellanrum, men den har inte gjort backup vid tillfällena då jag mätt upp hastigheterna.
Tacksam om någon hade velat ta sig tid att läsa detta. Ha det!