Jag får inte ut den hastigheten jag bör få och undrar om min Airport Extreme är flaskhalsen!
Från Fiber som går in i lägenheten är det draget till alla uttag i varje rum. Hastigheten är 250/100, får det även utmätt på datorn med BBK.
En kabel går in i min APE på WAN porten, den fördelar sedan DNS adresser till övriga enheter. Kabeln går sedan från APE in i en Zyxel GS 1100-16 Switch. Där går allt trådar till
* Förstärkare
* BD
* Dune Base 3D
* Nvidia Sheild 4k
* Synology DS 1815+ Server
* Philips Hue
* Samsung TV
* PS4
De trådlösa enheterna 2 st Apple TV4, 2st iPhone 6S, 2 st iPad Mini, 1 st Macbook 12" körs med Wifi över 5Ghz nätet.
När jag kopierar en fil från Macbooken till NAS så kommer jag inte upp i mer än 70mb/sec borde komma upp i 90-110?
Alla kablar är skärmade Cat 6a
Frågan är om Airporten är flaskhalsen? Hade hemma en Asus RT-AS87U igår, konfigurerade den utifrån de steg man skulle fylla i, tyckte hastigheten blev ännu sämre än vad APE gav! Vilket är konstigt med tanke på hur bra den skall vara. Kanske missade ngt?
Jag undrar mest vad är det jag gör fel, vad behöver jag byta ut?
NAS:en levererar ju 110mb/sec över Gigabit men ändå hackar det på Apple TV4 i sovrummet, att dra den trådad är ju sämre eftersom den inte har Gigabit.
Kan jag kopplat allt fel? I hallen där fibern kommer in sitter en Genexis DRG886 och en 16 portars Patch, skulle jag inte gå via Airporten så har jag ju ingen Kommunikation enheterna i mellan. Bytte ut min Netgear GS108 (250kr) switch 8 portars och trodde det skulle hjälpa.
Att kopiera en fil till Synology från datorn:
Filstorlek 4,82Gb
802.11 ac
AirPort 2,4 GHz
6 min 19 sek
AirPort 5Ghz
1 min 07 sek
För flera år sedan hade jag en Qnap 669 Pro, har för mig att en liknande fil tog 35-40 sek att överföra! Synologyn är ju betydligt snabbare nu och APE är också nyare.
Någon som är duktig på detta ?