Vilka temperaturer ser du på processorn? Kan vara kylpastan som gett upp och behöver ersättas.
Har kollat med smcFanControll under hela dagen och det visade från början 75 grader och 3950rpm på fläkten med 14 flikar öppnade i Chrome och med Evernote också igång. Temperaturen har varierat mellan 55-85 under dagen, fläkten var mellan 2800 - 4000rpm, allt beroende på hur mycket jag hade meckat i Chrome. Öppnar jag flera flikar med YouTube filmer för att se på dem i tur och ordning så flippar fläkten ut ordentligt.
Jag har fortfarande för mig att detta inte hände innan El Capitain.. inte så tydligt i alla fall.
Minimiantal flikar jag behöver öppnade i Chrome är 4 (Gmail-privat, Gmail-företag, Todoist, GoogleCalendar) och då blir temperaturen ca 65-70 grader med fläkten på ca 2800.
Just i denna stund är det väldigt tyst med 71 grader och 2104 rpm. Chrome är igång med 12 flikar samt Evernote och Messages, men jag har nu även öppnat locket på laptopen. Brukar egentligen ha det stängt och köra allt från min 10 år gamla Apple Cinema Display 20". Testade att öppna locket med förhoppning om att fler öppna ytor skulle kyla ned datorn mer effektivt.
Nja, även med locket öppet så ökade temperaturen till 76 grader och fläkten är på 3600rpm efter ca 20 min.
Jag har stängt locket och ska kolla.. Efter ca 30 min så är det 79 grader och 3440 rpm
Fick även tips om att köra SMC reset (bra ledning på Apples supportsidor) och visst är det ett bra tips om att pensla på ny kylpasta nu efter att det har ändå gått två år.
Detta gör jag dock inte själv utan lämnar in hos Bellafix i Hbg, det var de som uppdaterade min 2009 års MB Pro 15" till ElCapitain och SSD HD plus nytt RAM.