Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är mina iCloudbilder?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-01-12 14:17

Hur når jag mina bilder jag har i iCloud? Jag har några hundra Mb bilder i telefonen men 4,9 Gb i iCloud. Jag har ingen synkning av bilder till någon dator. Kan jag nå molnbilderna på något sätt för att spara dem lokalt?
Bilder.app är fanimig det sämsta Apple har gjort.

Det hade gått fortare för dig om du googlat och läst på apples hemsida

Bilder är enkelt och bra om man förstår hur man skall använda det

Här har du och läsa och om du vill finns det text och svar på alla dina frågor för ett par timmars studier

http://www.apple.com/se/support/icloud/photos...

Din Hemma-map/Bilder, högerklicka på Bilder bibliotek och välj "Visa paketets innehåll" men tar en jäkla tid då varje bild ligger djup begravda i en egen map.

Alternativ: Starta Bilder, välj Alla bilder i sidlistan, menyn Redigera/Markera allt och sedan drar du dom till nån hårdisk-map. Går betydligt snabbare.

Tycker att Bilder är riktigt bra för iOS bilder, och nu då det börjar komma lite plug-ins för det har det börjat gå att fixa det mesta ihop med dom inbyggda verktygen.

Han har ju ingen synkning till någon dator och då är det lite svårt att göra som du skriver

Han har kanske inte ens har en dator?

Svårt att hjälpa när man inte vet förutsättningarna

Bättre att han läser på apples sidor så kan han välja själv vad han vill veta

Ursprungligen av MalcomX:

Han har ju ingen synkning till någon dator och då är det lite svårt att göra som du skriver

Han har kanske inte ens har en dator?

Svårt att hjälpa när man inte vet förutsättningarna

Bättre att han läser på apples sidor så kan han välja själv vad han vill veta

Ah, missade att han inte hade nån sync till dator, men var har han då iCloud, bara på mobil/Platta? Då blev det genast jobbigare då iOS Bilder inte kan markera Alla med en knapp...

Enda jag kommer på är att logga in på WEB-iCloud, men det är också lite tidsödande då det ofta strular när man markerar en massa och vill ha ner på datorn...

Nu tycker jag att det är bättre att folk läser lite själv och lär sig. Speciellt dem som tycker att allt är dåligt för att man inte orkar läsa på.

Men om man har en dator, så är det enklast (som du skrev tidigare) att synka till appen bilder i en Mac eller för PC ladda ner apples program. Har man ingen dator, så lånar man en väns dator, skaffar sig ett USB minne och laddar ner bilderna på detta.

Hur man gör, finner man på apples hemsida som är öppen för alla
Eller så återkommer man här, när man skapat sig förutsättningarna för att göra det man skall göra

Själv har jag allt på iCloud från alla mina enheter och sedan har jag gjort en backup av både phostoslibrary samt exporterat alla bilder till en extern HDD. På dator och andra enheter har jag valt att optimera. Det är bara i molnet och på extern HDD som bilderna ligger i full storlek. Jag har mer än 80 GB bilder och filmer

Ursprungligen av MalcomX:

Nu tycker jag att det är bättre att folk läser lite själv och lär sig. Speciellt dem som tycker att allt är dåligt för att man inte orkar läsa på.

Men om man har en dator, så är det enklast (som du skrev tidigare) att synka till appen bilder i en Mac eller för PC ladda ner apples program. Har man ingen dator, så lånar man en väns dator, skaffar sig ett USB minne och laddar ner bilderna på detta.

Hur man gör, finner man på apples hemsida som är öppen för alla
Eller så återkommer man här, när man skapat sig förutsättningarna för att göra det man skall göra

Själv har jag allt på iCloud från alla mina enheter och sedan har jag gjort en backup av både phostoslibrary samt exporterat alla bilder till en extern HDD. På dator och andra enheter har jag valt att optimera. Det är bara i molnet och på extern HDD som bilderna ligger i full storlek. Jag har mer än 80 GB bilder och filmer

Tja, det ser så enkelt ut när man läser om det men är inte riktigt så enkelt när du vill ladda hem många bilder från iCloud-molnet som många med mig har erfarit.

Beror på vad du menar med många?

Jag har aldrig haft några problem med att använda iCloud för vardaglig användning.

Visst tar det en stund att ladda hem alla bilderna när man som jag har 80 GB
Men de flesta har inte ens i närheten och att ladda hem 10 GB är en baggis

När jag drar ner allt till en enhet så gör jag det optimerat.
Vill jag ta en ny kopia av allt, så ställer jag sedan i att det skall vara i full kvalité när enheten synkat klart all information om varje bild

Som sagt, det handlar om att göra rätt och lära sig av misstagen

  • Medlem
  • 2016-01-12 15:59

Vad är det som har hänt med 99mac? I går var det folk som försökte pracka på en frågeställare en lösning hen uttryckligen inte var intresserad av och här får jag ett lmgtfy-svar.
@MalcomX, gör inte mig till en kverulant som tycker att allt är dåligt för att jag pekar ut Bilder-app som skräp. Att Bilder.app är värdelöst är inte precis en kontroversiell åsikt.
Att vända sig till 99mac för rena kunskapsfrågor har sedan 2002 (när jag blev medlem) fram till åtminstone förra året varit ganska välkommet, och ganska många av mina 15.000+ inlägg (bla under 8 år som admin här) har besvarat sådant som man mycket väl hade kunna googla fram. Jag tyckte nu inte att Google gav mig det svar jag ville ha, därför ställde jag frågan här.
Och hade du inte varit så styv i korken så hade du kanske sett att jag var ute efter lokal lagring av bilderna, och du skulle ha kunnat gissa att det inte var i telefonen jag ville lagra dem (eller annars fråga om ett förtydligande).
Att du inte vet att jag är en skapligt avancerad macanvändare kan jag förstå eftersom du är ganska ny här och jag har blivit mindre aktiv, men sättet du svarar på är måttligt trevligt oavsett kunskapsnivå hos TS.

Jag hittade nu informationen på den länk @MalcomX gav i början, efter lite letande. Tack för det!
Men hur svårt hade det varit att vänligt peka åt rätt håll i stället för att vifta med en jä*la uppfostrande pekpinne? Det var inte helt självklart hur man ska göra heller, när man väl hittade dit.

Men då din sågning av appen bilder faktiskt grundade sig i okunskap så kan det bli som det blev

Du har fått lite lösningar, men då du säger dig vara så erfaren av både mac och detta forum, så borde du förstå att ge lite mer information när du ställer en fråga

Är du nöjd med hjälpen som du fått så gå vidare

Ny? Nej jag är inte ny!
Jag har varit här sedan det startade och jag har haft mac och sedan också PC sedan begynnelsen (1980 talet)

Ursprungligen av MalcomX:

Beror på vad du menar med många?

Jag har aldrig haft några problem med att använda iCloud för vardaglig användning.

Visst tar det en stund att ladda hem alla bilderna när man som jag har 80 GB
Men de flesta har inte ens i närheten och att ladda hem 10 GB är en baggis

När jag drar ner allt till en enhet så gör jag det optimerat.
Vill jag ta en ny kopia av allt, så ställer jag sedan i att det skall vara i full kvalité när enheten synkat klart all information om varje bild

Som sagt, det handlar om att göra rätt och lära sig av misstagen

Ok, tala då om för mig hur du märker upp och laddar hem säg 5500 bilder (ca 10GB från en iPhone 6+) från iCloud, för jag går bet.
Hittar inte att markera alla, utan en och en.
När dom sparas vill den fråga om varje bild typ hur och var.
Efter ca 150 bilder krashar skiten

  • Medlem
  • 2016-01-12 16:11

Ditt konto är på 2011, men det spelar ingen roll.
Min sågning av Bilder.app bottnar förstås inte endast i det här enskilda problemet. Den är bara kass i största allmänhet. En googling på "pictures.app is crap" ger 5,4 miljoner träffar, så jag är inte helt ensam om att tycka det…

Ursprungligen av Baron:

...En googling på "pictures.app is crap" ger 5,4 miljoner träffar, så jag är inte helt ensam om att tycka det…

Appen heter Photos, inte Pictures.

"Photos app is crap" ger 5 träffar (och minst en av de träffarna gäller Google Photos).

  • Medlem
  • 2016-01-12 16:22

Crap!

  • Medlem
  • 2016-01-12 16:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Appen heter Photos, inte Pictures.

"Photos app is crap" ger 5 träffar (och minst en av de träffarna gäller Google Photos).

Men "Photos.app is crap" ger 8 miljoner träffar.

Ursprungligen av Baron:

Men "Photos.app is crap" ger 8 miljoner träffar.

Även det innehåller annat än Apple Photos, som Googles och annat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-12 17:23

Mig veterligen kan man nå alla iCloudbilder genom Bilder.crapp, men du måste lära dig ett ologiskt program.
Se även till så att det är påslaget under Systeminställningar -> iCloud -> Bilder.

Ursprungligen av reboot81:

Mig veterligen kan man nå alla iCloudbilder genom Bilder.crapp, men du måste lära dig ett ologiskt program.
Se även till så att det är påslaget under Systeminställningar -> iCloud -> Bilder.

Nu var det ju inte Bilder appen på datorn då TS inte hade datorn synkad utan från Bilder på iCloud i webläsaren.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-12 19:14
Ursprungligen av CekariYH:

Nu var det ju inte Bilder appen på datorn då TS inte hade datorn synkad utan från Bilder på iCloud i webläsaren.

Jo, men alternativen är att ladda ner bilderna en och en från iCloud.com eller sätta på iCloud/bilder på datorn och därifrån komma åt bilderna enklare.

Ursprungligen av reboot81:

Jo, men alternativen är att ladda ner bilderna en och en från iCloud.com eller sätta på iCloud/bilder på datorn och därifrån komma åt bilderna enklare.

Det var ju det jag tyckte från början även om jag inte uttryckligen skrev att sätta på synkning.

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, tala då om för mig hur du märker upp och laddar hem säg 5500 bilder (ca 10GB från en iPhone 6+) från iCloud, för jag går bet.
Hittar inte att markera alla, utan en och en.
När dom sparas vill den fråga om varje bild typ hur och var.
Efter ca 150 bilder krashar skiten

Jag laddade ner 21.000 bilder och 1500 videos till min iPhone6s optimerade för iPhone.

Ursprungligen av Baron:

Men "Photos.app is crap" ger 8 miljoner träffar.

8 miljoner som inte läst manualen

Ursprungligen av MalcomX:

Jag laddade ner 21.000 bilder och 1500 videos till min iPhone6s optimerade för iPhone.)

Det är väl inget svar på hur du gjorde från iCloud på WEBben till datorn???

  • Medlem
  • 2016-01-12 20:41
Ursprungligen av CekariYH:

Även det innehåller annat än Apple Photos, som Googles och annat.

"apple Photos.app is crap" ger 13,3 miljoner träffar. Men det är inte det som är viktigt utan att Photos.app är en kass applikation för alla som har lite större krav på en desktop-app för bildhantering än vad IOS kan erbjuda.

  • Medlem
  • 2016-01-12 20:44
Ursprungligen av MalcomX:

Jag laddade ner 21.000 bilder och 1500 videos till min iPhone6s optimerade för iPhone.

8 miljoner som inte läst manualen

Det framgår inte av manualen. Inte den jag hittade iaf. Det krävs viss erfarenhet av hur liknande procedurer går till, och då är manualen ofullständig.
Apple har ju här helt lämnat idén om att manualer inte ska behövas. Den som är van vid andra lösningar kan ha svårt att ta in Photos.app både i desktop och iCloud.

Ursprungligen av Baron:

"apple Photos.app is crap" ger 13,3 miljoner träffar. Men det är inte det som är viktigt utan att Photos.app är en kass applikation för alla som har lite större krav på en desktop-app för bildhantering än vad IOS kan erbjuda.

Vad är det som är kasst? Jag har ju PS CS6 men använder ändå Bilder för snabba grejor från iOS enheterna.

  • Medlem
  • 2016-01-12 20:57

Det går tex inte att nå filen utan att exportera den från en databas. Du kan alltså aldrig få originalfilen från Bilder när den väl är importerad.
Gränssnittet är bedrövligt. Om det ska avvika från hur praxis för bildhantering ser ut ska man väl ändå komne med något som är bättre än praxis (som Apple brukade göra förr) i stället för något som är sämre.
iPhoto var inte superbra, men det gick i alla fall att förstå och använda. Eftersom Aperture försvann kan man gott gnälla på att funktioner saknas trots att "normalanvändaren" inte behöver dem.

Ursprungligen av Baron:

Det går tex inte att nå filen utan att exportera den från en databas. Du kan alltså aldrig få originalfilen från Bilder när den väl är importerad.
Gränssnittet är bedrövligt. Om det ska avvika från hur praxis för bildhantering ser ut ska man väl ändå komne med något som är bättre än praxis (som Apple brukade göra förr) i stället för något som är sämre.
iPhoto var inte superbra, men det gick i alla fall att förstå och använda. Eftersom Aperture försvann kan man gott gnälla på att funktioner saknas trots att "normalanvändaren" inte behöver dem.

Det beror väl på var du ställer in var originalet ska ligga, på iCloud-molnet eller på datorn, och man behöver inte exportera, bara dra från Bilder till valfri map på datorn.

Lite spartanskt, men efter ett tag vänjer man sig, men har det mesta man behöver för dom flesta, och det finns ju numer även plug-ins till det.

Tycker faktiskt det är bättre än iPhoto nu när man lärt sig, men fortfarande långt ifrån Aperture, Lightroom etc, men det är väl inte meningen att det ska ersätta dessa även om Apple "tror" att det ersätter Aperture.

  • Medlem
  • 2016-01-12 21:22

Importera en bild i Bilder och dra sedan ut den ur appen igen, så kommer du att märka att det inte är samma bild. Det sm sker är en export.
Det går inte att droppa en bild på Photoshop eftersom droppen är en export, inte en dropp av en fil från en filyta.Det går alltså inte att hantera bilden i Bilder i några andra program som Wordpress, InDesign eller Photoshop utan att först exportera ut den ur Bilder till en ny kopia.
Värdelöst!

Ursprungligen av Baron:

Importera en bild i Bilder och dra sedan ut den ur appen igen, så kommer du att märka att det inte är samma bild. Det sm sker är en export.
Det går inte att droppa en bild på Photoshop eftersom droppen är en export, inte en dropp av en fil från en filyta.Det går alltså inte att hantera bilden i Bilder i några andra program som Wordpress, InDesign eller Photoshop utan att först exportera ut den ur Bilder till en ny kopia.
Värdelöst!

Japp, det håller jag med om att du får en kopia av bilden om du drar den från Bilder, och det tycker iaf jag är bra, för det som jag tycker är värt att Photoshoppa ska inte in där igen utan läggs på min DAS efter redigering efter ett helt annat sorterings/lagrings system än bilder.

  • Medlem
  • 2016-01-12 22:08

Vad lagrar du de bilderna i för system då? Känns knöligt.

Bevaka tråden