Media på lösa medium? Plastskivor? Jisses, snacka om anakronistisk satsning. När kommer det nya kasettbandet med superHIFI?
Detta är verkligen en dödsdömd grej - någon på Samsung flippade ut för några år sedan och ingen hade mod att stoppa projektet och visa verkligheten utanför labbet (kanske är han en styrelseledamots svärson...typ...).
(ett lite generellt svar, inte direkt riktat till dig som kritik)
Tja. Jag har sett plastbitens dödsruna skriven många gånger men det är egentligen först nu, ca 10 år efter att Bluray blivit allmänt tillgängligt, som streamingtjänster nått kvalitet som ens är i närheten. Jag köpte Blurayspelare 2009, bluraybrännare för backuper 2010, och även om Bluray nu skulle vara dött och begravet så är det en 2 x 1000kr investering som var väl värd pengarna (sedan kostar såklart de filmer jag köpt etc också).
Hade många kompisar som köpte TV för 20000 men fortsatte med DVD-spelare och sedan gick över till "mediaspelare" (som såklart mest användes till piratat material). Nu säger en del av dessa, "vad var det jag sa, streamat är framtiden, skivor forntiden", ja, men under tiden har jag sett film i bra kvalitet medan de fått nöja sig med DVD, streamat eller piratat (och då ofta just från Bluray).
Nej, för lagligt sedd kvalitetsfilm har Bluray varit en succé för oss användare.
Jag inser att optisk media var mer rationellt 2006 (när exempelvis PS3 kom med Bluraystöd) än 2016, men trots HEVC/h.265 så måste man i praktiken sitta på ett väldigt bra bredband och ha en väldigt bra leverantör om man ska streama i bra kvalitet. Jag tror absolut att Netflix etc kommer att sända 4K-filmer som slår vanlig Bluray på fingrarna, men för de flesta kommer 4K Bluray säkert att vara ett bättre val i minst 5 år, jag tror mer än 5 år globalt sett.
De flesta mediaspelare har dessutom problem att sända 24fps-signaler, något alla Blurayspelare klarar såvitt jag vet. (De flesta datorer klarar det också, men inte med defaultinställningar). (Det finns visserligen en del sopiga TV-apparater som gör om 24fps till 25, 30, 50 eller 60fps, då spelar det ju ingen roll med bra källmaterial).
F.ö. eftersom detta är ett Macforum, så vill jag avsluta med att jag är besviken på Apples hållning till Bluray. Jag inser att de hellre vill tjäna pengar på Itunes, men en Mac Mini med blurayspelare hade varit en väldigt bra grej 2010 (eller tidigare, men 2010 hade det inte handlat om stora extra pengar). (Det går givetvis att se Bluray på de flesta moderna Macar, men det krävs ju ofta externa läsare då, samt lite handpåläggning).