Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony blandar analogt och digitalt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vinylspelare är en oväntad trend på CES, och Sony lanserar ett nytt flaggskepp riktat mot audiofiler som vill digitalisera sina vinyler i superhög kvalitet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-07 16:03

Eller så köper man en spelare som spelar upp vinylskivan med avläsning via laser istället för vanlig pickup, så sliter det inte på skivan

Ursprungligen av zinned:

Eller så köper man en spelare som spelar upp vinylskivan med avläsning via laser istället för vanlig pickup, så sliter det inte på skivan

Nästa grej, en laservinylspelare med USB

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-07 16:32
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nästa grej, en laservinylspelare med USB

De är ju billiga också, går väl loss på bara kring 100k eller mer

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-01-13 02:17

Hur länge dröjer det innan CD-spelare dyker upp som retropryl?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-13 20:07
Ursprungligen av jas:

Hur länge dröjer det innan CD-spelare dyker upp som retropryl?

Jag har en Sony Walkman CD-spelare i lådan, den får väl nästan kallas antik nu?
Har också en Sony Walkman Minidisk (nästan CD) och en walkman kassettspelare.

Museum eller?

Ursprungligen av mattiL:

Jag har en Sony Walkman CD-spelare i lådan, den får väl nästan kallas antik nu?
Har också en Sony Walkman Minidisk (nästan CD) och en walkman kassettspelare.

Museum eller?

Minidisk var verkligen ett besynnerligt stycke teknologi. Om jag fattat rätt var den tänkt att ersätta kassettbandspelare, men komprimerade musiken till skillnad från bärbara CD-spelare. Inte heller särskilt praktiskt att överföra, på min Minidisk (tror från Panasonic) var låtarna tvungna att "spelas av" i realtid från en CD. Sen kom mp3 och ja... resten är historia.

Kan dock tänka mig att Minidisk-spelare har en självklar plats hos framtidens hipsters, för spelarna är snygga och lite opraktiskt futuristiska.

CD är också komprimerat - hårt komprimerat och bara 16 bitar. Minidisk var bara mera komprimerat och inte ens 16 bitar (om jag minns rätt...var det 12 bitar?). That's all. Grejen var att man kunde spela in på Minidisk (DAT var overkill för många och kostade för mycket). Minst en MD-recorder - lite större än ett ciggpaket och en liten mick kopplad till den - fanns i måååånga replokaler :-). Förutom just inspelningfunktionen var det - för mig och många andra - en fullständigt meningslös produkt. Den var också en del av hemstudion...man "mastrade" ner skisserna på MD och kunde lätt distribuera/spela upp musiken för andra på andra ställen. Brusfria kasettband m.a.o.
Det kom modeller som högg upp det man spelade in automatiskt i tracks...om man nu t.ex. spelade in en vinyl eller CD - tystnad på mera än en specifik tid (sekund?) en track-marker. Det funkade ju fint för nästan all populärmusik...men för konstmusik var det ofta en meningslös funktion som sabbade musikstyckena.
Man använde optiskt för inspelning från CD-spelare etc.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Minidisk var verkligen ett besynnerligt stycke teknologi. Om jag fattat rätt var den tänkt att ersätta kassettbandspelare, men komprimerade musiken till skillnad från bärbara CD-spelare. Inte heller särskilt praktiskt att överföra, på min Minidisk (tror från Panasonic) var låtarna tvungna att "spelas av" i realtid från en CD. Sen kom mp3 och ja... resten är historia.

Kan dock tänka mig att Minidisk-spelare har en självklar plats hos framtidens hipsters, för spelarna är snygga och lite opraktiskt futuristiska.

Ursprungligen av Demiurgen:

CD är också komprimerat - hårt komprimerat och bara 16 bitar. Minidisk var bara mera komprimerat och inte ens 16 bitar (om jag minns rätt...var det 12 bitar?). That's all. Grejen var att man kunde spela in på Minidisk (DAT var overkill för många och kostade för mycket). Minst en MD-recorder - lite större än ett ciggpaket och en liten mick kopplad till den - fanns i måååånga replokaler :-). Förutom just inspelningfunktionen var det - för mig och många andra - en fullständigt meningslös produkt. Den var också en del av hemstudion...man "mastrade" ner skisserna på MD och kunde lätt distribuera/spela upp musiken för andra på andra ställen. Brusfria kasettband m.a.o.
Det kom modeller som högg upp det man spelade in automatiskt i tracks...om man nu t.ex. spelade in en vinyl eller CD - tystnad på mera än en specifik tid (sekund?) en track-marker. Det funkade ju fint för nästan all populärmusik...men för konstmusik var det ofta en meningslös funktion som sabbade musikstyckena.
Man använde optiskt för inspelning från CD-spelare etc.

Brusfria kassettband - bra beskrivning!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2016-01-14 14:11
Ursprungligen av Demiurgen:

CD är också komprimerat - hårt komprimerat och bara 16 bitar.

Få eller knappt inga verk utnyttjar den fulla dynamiken hos CD-systemet!

1
Bevaka tråden