Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

double commander i stället för finder

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av calinou:

Mappen var under favoriter. Jag har hittat den med ikonen som ser ut som ett hus. Då har jag bläddrat där och mappen dokument finns där. Hur lägger jag tillbaka den i fältet till vänster/under favoriter?

Öppna din hemkatalog.

Dra dokumentfoldern till favoriter.

Lite grundläggande om Finder: http://www.apple.com/se/voiceover/info/guide/...

Det är bra att lära sig om vad som finns och hur det funkar innan man börjar leta efter nått annat

Ursprungligen av CekariYH:

Lite grundläggande om Finder: http://www.apple.com/se/voiceover/info/guide/...

Det är bra att lära sig om vad som finns och hur det funkar innan man börjar leta efter nått annat

Tack för länken men har du själv läst vad som står där?
Det förutsätter dock att man lär sig detta först http://www.apple.com/se/accessibility/ios/voi...
samt inte använder sig in av musen.

Ursprungligen av Borttaget:

Öppna din hemkatalog.

Dra dokumentfoldern till favoriter.

Tack för hjälpen! nu är den tillbaka på sin plats.

Senast redigerat 2018-07-23 13:58

Tack för länken men har du själv läst vad som står där?
Det förutsätter dock att man lär sig detta först http://www.apple.com/se/accessibility/ios/voi...
samt inte använder sig in av musen.

Oops, fel länk Prova denna istället: https://www.apple.com/se/support/macbasics/to... där finns en massa matnyttigt.

Tack för er tips på motsvarande utforskaren. Jag har tittat på alla i form av de videos som finns på Youtube. Det finns tyvärr inte lika bra som man skulle önska. En del känns för avancerade för mig. Tack för att ni hjälp mig!

Jag har inget nytt att tillföra men känner precis som calinou och tackar för alla tips och följer tråden. Hoppas på fler tips och gärna vad calinou kommer fram till funkar bäst. Jag har nog blivit en sån där gammal hund som inte orkar lära sig vissa nya saker och efter alla år med utforskaren är det ju så man vill ha det

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-14 20:18

Tex, vet att att du öppnar fler fönster för Finder genom att högerklicka på Finderikonen i Dockan och Finder också kan visa två paneler från olika ställen i ett fönster?

Men nu pratar du väl om flikar, för Finder har väl inte dualpane möjlighet?

Tror inte TS vill ha fler funktioner utan att hon har ett komplett filträd till vänster, och vald mapps innehåll till höger. (Vilket jag oxå hade trivts med).
Men jag säger slutligen som förut, en bra struktur och det är inte långt man behöver dra filerna.

Ursprungligen av reboot81:

Tror inte TS vill ha fler funktioner utan att hon har ett komplett filträd till vänster, och vald mapps innehåll till höger. (Vilket jag oxå hade trivts med).
Men jag säger slutligen som förut, en bra struktur och det är inte långt man behöver dra filerna.

Ja, flikar är det ju och inte paneler, så det blev ju inte samma sak, blandade ihop Finder med Path Finder :-/

Japp, jag vet det, men vet ingen app för Mac som kan det tyvärr.
Precis och två genvägar på skrivbordet eller Dockan så kommer man rätt snabbt till skott utan mellanlagring etc.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-14 21:32

Ja, flikar är det ju och inte paneler, så det blev ju inte samma sak, blandade ihop Finder med Path Finder :-/

Japp, jag vet det, men vet ingen app för Mac som kan det tyvärr.
Precis och två genvägar på skrivbordet eller Dockan så kommer man rätt snabbt till skott utan mellanlagring etc.

Är inte genvägar på skrivbordet bökiga att nå med dra och släpp om man har skärmen full av fönster? Bättre då att använda sig av Favoriter till vänster i Finder, eller genom "knappar" uppe i Finder. Håll inne ⌘ och markera en mapp/enhet/program och börja dra upp till verktygsfältet i Finder. Släpp. Nu har du genvägar till dessa här upp som du kan klicka eller släppa filer/mappar på.

För total överblick i Finder, välj visningsläge Som lista ⌘+2, markera en mapp med undermappar, tryck ⌥+⌘-→ (högerpil)
Själv anser jag inte att flikar ger så mycket i Finder, men har gärna flera öppna fönster. Att köra filhantering i Finder med endast ett öppet fönster skulle inte funka för mig.

Bild: här har jag genvägar till mapparna Glidecam och Brev, samt programmet Förhandsvisning som jag kan släppa det mesta på.

Är inte genvägar på skrivbordet bökiga att nå med dra och släpp om man har skärmen full av fönster? Bättre då att använda sig av Favoriter till vänster i Finder, eller genom "knappar" uppe i Finder. Håll inne ⌘ och markera en mapp/enhet/program och börja dra upp till verktygsfältet i Finder. Släpp. Nu har du genvägar till dessa här upp som du kan klicka eller släppa filer/mappar på.

För total överblick i Finder, välj visningsläge Som lista ⌘+2, markera en mapp med undermappar, tryck ⌥+⌘-→ (högerpil)
Själv anser jag inte att flikar ger så mycket i Finder, men har gärna flera öppna fönster. Att köra filhantering i Finder med endast ett öppet fönster skulle inte funka för mig.

Bild: här har jag genvägar till mapparna Glidecam och Brev, samt programmet Förhandsvisning som jag kan släppa det mesta på.

Jo, men har dom viktiga åtkomliga i Dropzone i menyraden också. Japp använder oftast två finderfönster också,

Är kass på dom flesta tangentbords-komandona då jag glömmer så fort nuförtiden, så gör det mesta med musen ihop ett fåtal tangenter, och så har jag gjort en några för F-tangenterna, som helskärmsbild till skrivbordet etc
Japp, så har jag också men ville inte krångla till det för TS tills hon lärt sig grunderna i Finder iaf

Yoink är jäkligt bra att ha också för att temp-lagra tills man "får tid" att flytta dom till rätt ställe. Jag är ju en sån där som har et rörigt skrivbord, både på skärmen och fysiskt då jag använder skrivborden som arbetsyta , och använder Yoink när jag vill rensa utan att slänga. Saknar Yoink på det fysiska dock

Jag ska inte behöva anpassa min struktur för den skull. Men håller med att det blir ohanterligt i Finder.

Tack för tipset om snabbkommandon i Finder. Bra att kunna utnyttja den potential som finns i Finder tills man hittar en som liknar utforskaren. Det fungerar bra med de kommandon du har tipsat om dock undrar jag hur man gör för att lägga knappen förhandsvisning på verktygsfältet. På mitt verktygsfält så finns det en annan knapp "överblick" och jag förstår inte riktigt på vad den syftar. Det kommer upp en mapp när man klickar på den.
Om jag minns rätt så kunde jag i utforskaren se en fil:s innehåll bara genom att peka på eller markera den. Finns det den möjlighet i Finder?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-15 09:36

På mitt verktygsfält så finns det en annan knapp "överblick" och jag förstår inte riktigt på vad den syftar. Det kommer upp en mapp när man klickar på den.
Om jag minns rätt så kunde jag i utforskaren se en fil:s innehåll bara genom att peka på eller markera den. Finns det den möjlighet i Finder?

Överblick (Quick Look) är nog den bästa funktionen som finns i Finder. Markera en fil och tryck på mellanslagstangenten (enklare än att trycka på knappen i verktydsfältet).

Använd piltangenterna för att titta på nästa fil. Funkar på alla vanliga filertyper, bild eller kalkylark osv. Funkar även på bilagor i Mail-appen.

Man kan ju också från menyn i Finder aktivera förhandsvisning som default. Innehåll/Visa förhandsvisning. så får man förhandsvisning direkt när man klickar på mappar/filer i Finder.

Ursprungligen av IngoX:

Överblick (Quick Look) är nog den bästa funktionen som finns i Finder. Markera en fil och tryck på mellanslagstangenten (enklare än att trycka på knappen i verktydsfältet).

Använd piltangenterna för att titta på nästa fil. Funkar på alla vanliga filertyper, bild eller kalkylark osv. Funkar även på bilagor i Mail-appen.

Toppenbra! det underlättar väldigt när man t ex vill "städa" i dokumentmappen.

Hittade den här på MAS, men har inte testat den: https://itunes.apple.com/se/app/crax-commande...

Hittade den här på MAS, men har inte testat den: https://itunes.apple.com/se/app/crax-commande...

Fantastiskt bra demofilm på Youtube som visade allting på bara 5 minuter. Bra med snabbkommandon, att man kan färga filerna efter deras filtyp (det kan man väl inte göra i finder?) och mycket annat lärorikt. Dock kanske lite för svårt och invecklad. Tyvärr är inte någon variant av utforskaren som man kan konstatera på filmen.
Hade man fått se en sådan demofilm för Finder då hade det varit lätt att lära sig.
Tack i alla fall för tipset!

Hade man fått se en sådan demofilm för Finder då hade det varit lätt att lära sig.

En sådan video för Finder finns säkerligen på YouTube.

Ursprungligen av barbapappa_86:

En sådan video för Finder finns säkerligen på YouTube.

Inte vad jag har hittat. Jag föredrar att man visar utan att prata runt - som i det fallet.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-21 15:27

Sök på Youtube på "osx finder"

Bevaka tråden