- Redaktionen
- Skribent ●
Nu blir det gratis att använda chattappen Whatsapp. Prenumerationsavgiften tas bort och intäkterna ska framöver komma från andra håll.
Då kommer det väl en massa spam till WhatsApp oxå Reklam från banker och flygbolag....
Säkert. Jag mejlade dock och krävde att få ha dagens användarvillkor fram till dess att jag har betalat. Jag begärde svar. De lär strunta i det. Men ändå.
Säkert. Jag mejlade dock och krävde att få ha dagens användarvillkor fram till dess att jag har betalat. Jag begärde svar. De lär strunta i det. Men ändå.
Bra, det är ett rättmätigt krav att få vad man betalat för, även när det blivit gratis! Men vet du själv om det överhuvudtaget står något angående reklam i det användaravtal du godkände?
När det gäller deras första betalningsmodell där man betalade en engångsavgift för appen så har de i alla fall hållt vad de lovat. På min konto-info har det hela tiden stått Abonnemang: livstid.
Bra, det är ett rättmätigt krav att få vad man betalat för, även när det blivit gratis! Men vet du själv om det överhuvudtaget står något angående reklam i det användaravtal du godkände?
När det gäller deras första betalningsmodell där man betalade en engångsavgift för appen så har de i alla fall hållt vad de lovat. På min konto-info har det hela tiden stått Abonnemang: livstid.
Jag vet vad som gäller nu, det står här: https://www.whatsapp.com/legal/#Privacy
Citat:
"We do not sell or share your Personally Identifiable Information (such as mobile phone number) with other third-party companies for their commercial or marketing use without your consent or except as part of a specific program or feature for which you will have the ability to opt-in or opt-out. We may share your Personally Identifiable Information with third party service providers to the extent that it is reasonably necessary to perform, improve or maintain the WhatsApp Service. ... We may collect and release Personally Identifiable Information and/or non-personally-identifiable information if required to do so by law, or in the good-faith belief that such action is necessary to comply with state and federal laws (such as U.S. Copyright Law), international law or respond to a court order, subpoena, or search warrant or equivalent, or where in our reasonable belief, an individual’s physical safety may be at risk or threatened. WhatsApp also reserves the right to disclose Personally Identifiable Information and/or non-personally-identifiable information that WhatsApp believes, in good faith, is appropriate or necessary to enforce our Terms of Service, take precautions against liability, to investigate and defend itself against any third-party claims or allegations, to assist government enforcement agencies, to protect the security or integrity of the WhatsApp Site or our servers, and to protect the rights, property, or personal safety of WhatsApp, our users or others."
Gillade skarpt whatsapp tills jag försökte aktivera på flera lurar. Det är så dumt gjort att appen kopplar sig till ditt nummer och inte konto. Riktigt kortat i dessa tider. Jag vill ha samma konto på jobb som privat lur.
Riktigt jobbigt, tyvärr är inte Whatsapp ensamma om det.
Jag vet vad som gäller nu, det står här: https://www.whatsapp.com/legal/#Privacy
Ha, snyggt att du kollade upp användaravtalet. Jag läste vidare och den intressanta passusen i avtalet - om det är reklam och spam vi oroar oss över - är ju denna lite längre ner:
"We are not fans of advertising. WhatsApp is currently ad-free and we hope to keep it that way forever. We have no intention to introduce advertisement into the product, but if we ever do, will update this section."
Avtalet i övrigt är ju skrivet så att det på intet sätt hindrar WhatsApp att ändra det utan ditt samtycke och börja med reklam, men formuleringen är en ganska stark moralisk förbindelse. Särskilt som de i avtalet länkar till denna blogpost från 2012 som närmast är ett brandtal mot reklam:
WhatsApp Blog: Why we don't sell ads
Två år senare säljer Jan Koum och Brian Acton WhatsApp till Mark Zuckerberg för rekordsumman 19 miljarder dollar i kontanter och Facebookaktier. (Kuriosa är att de innan de startade WhatsApp utan framgång hade sökt jobb på Facebook) Redan då spekulerades ju i att de reklamfria dagarna var över. Idag när de tar bort abonnemangsavgiften på $1/år säger Jan Koum så här:
"Naturally, people might wonder how we plan to keep WhatsApp running without subscription fees and if today's announcement means we're introducing third-party ads. The answer is no. Starting this year, we will test tools that allow you to use WhatsApp to communicate with businesses and organizations that you want to hear from."
WhatsApp Blog: Making WhatsApp free and more useful
Tro honom om man vill. De hoppas alltså få in intäkter från företag som vill använda WhatsApp i direktkomunikation som kunderna själva önskar (för reservationer, support mm). Det ingår i samma plan som Facebook har, att vara världens största aktör inom direkt kommunikation, textmeddelanden och kanske även tal.
WhatsApp kompletterar Facebooks Messenger genom att de tidigt blev störst i många utvecklingsländer där Facebook inte blivit marknadsledande. Och främsta skälet för WhatsApp att slopa avgiften efter det första fria året sägs vara att det hindrar dem från att växa på marknader där många inte har kreditkortsnummer. Det ska också ha varit anledningen till att de gärna blev uppköpta. Facebook har gett dem ekonomiskt andrum de senaste åren. I många länder ska de inte alls brytt sig om att avsluta abonnemang som inte förnyats. Abonnenterna och deras framtida kommunikation är ju största tillgången.
Mer läsning:
WIRED 2016-01-18: Whatsapp is nearing a billion users - now it's time to find the money
Ha, snyggt att du kollade upp användaravtalet. Jag läste vidare och den intressanta passusen i avtalet - om det är reklam och spam vi oroar oss över - är ju denna lite längre ner:
"We are not fans of advertising. WhatsApp is currently ad-free and we hope to keep it that way forever. We have no intention to introduce advertisement into the product, but if we ever do, will update this section."
Avtalet i övrigt är ju skrivet så att det på intet sätt hindrar WhatsApp att ändra det utan ditt samtycke och börja med reklam, men formuleringen är en ganska stark moralisk förbindelse. Särskilt som de i avtalet länkar till denna blogpost från 2012 som närmast är ett brandtal mot reklam:
WhatsApp Blog: Why we don't sell ads
Två år senare säljer Jan Koum och Brian Acton WhatsApp till Mark Zuckerberg för rekordsumman 19 miljarder dollar i kontanter och Facebookaktier. (Kuriosa är att de innan de startade WhatsApp utan framgång hade sökt jobb på Facebook) Redan då spekulerades ju i att de reklamfria dagarna var över. Idag när de tar bort abonnemangsavgiften på $1/år säger Jan Koum så här:
"Naturally, people might wonder how we plan to keep WhatsApp running without subscription fees and if today's announcement means we're introducing third-party ads. The answer is no. Starting this year, we will test tools that allow you to use WhatsApp to communicate with businesses and organizations that you want to hear from."
WhatsApp Blog: Making WhatsApp free and more useful
Tro honom om man vill. De hoppas alltså få in intäkter från företag som vill använda WhatsApp i direktkomunikation som kunderna själva önskar (för reservationer, support mm). Det ingår i samma plan som Facebook har, att vara världens största aktör inom direkt kommunikation, textmeddelanden och kanske även tal.
WhatsApp kompletterar Facebooks Messenger genom att de tidigt blev störst i många utvecklingsländer där Facebook inte blivit marknadsledande. Och främsta skälet för WhatsApp att slopa avgiften efter det första fria året sägs vara att det hindrar dem från att växa på marknader där många inte har kreditkortsnummer. Det ska också ha varit anledningen till att de gärna blev uppköpta. Facebook har gett dem ekonomiskt andrum de senaste åren. I många länder ska de inte alls brytt sig om att avsluta abonnemang som inte förnyats. Abonnenterna och deras framtida kommunikation är ju största tillgången.
Mer läsning:
WIRED 2016-01-18: Whatsapp is nearing a billion users - now it's time to find the money
Ditt inlägg ovan skulle göra sig fin som artikel tycker jag. Intressant!
I sak: Ja, vi får väl se. För egen del behöver jag appen i kontakt med ett syskon. Hon har inget annat socialt medium att ta till.
I morse fick jag ett meddelande i Whatsapp om att jag nu har "livstid". Jag köpte för fem år, och vad jag kan förstå så var det bara lurendrejeri. Alla har alltid kunnat använda appen. Tja, det kostade väl en 20-lapp, så jag överlever, men det är i alla fall ohederligt.
Edit: Jag klagade på köpet i Google App Store och fick genast följande meddelande:
"Hej!
Det var tråkigt att höra att du inte är nöjd med Five Years Service (WhatsApp Messenger).
Vi har gjort en återbetalning på SEK23.53 till den betalningsmetod som du använde vid köpet. ..."
Med iMessage och fria SMS (till dom som inte har en iPhone...typ 10% i min krets) så behöver man väl inget annat? Alltså; EN app för allt. Apples lösning med iMessage/SMS-integrationen (som dessutom är transparent mellan enheter...även Macar) är nog bland det elegantaste IT jag sett senaste 5 åren.
Med iMessage och fria SMS (till dom som inte har en iPhone...typ 10% i min krets) så behöver man väl inget annat? Alltså; EN app för allt. Apples lösning med iMessage/SMS-integrationen (som dessutom är transparent mellan enheter...även Macar) är nog bland det elegantaste IT jag sett senaste 5 åren.
Jag använder oftast Messenger (facebook) och iMessage. Men jag har inte fria sms och alla har inte en iPhone.
Med iMessage och fria SMS (till dom som inte har en iPhone...typ 10% i min krets) så behöver man väl inget annat? Alltså; EN app för allt.
När man ska koordinera en mindre grupp människor i tid, rum och tanke är gruppchat en bra funktion. Och även vänner som inte har iPhone kan faktiskt ha något värdefullt att bidra med till gruppen. Då räcker inte iMessage.
Edit: Jag klagade på köpet i Google App Store och fick genast följande meddelande:
"Hej!
Det var tråkigt att höra att du inte är nöjd med Five Years Service (WhatsApp Messenger).
Vi har gjort en återbetalning på SEK23.53 till den betalningsmetod som du använde vid köpet. ..."
Ja men det var väl strålande! Rätt ska vara rätt. Även om det i detta fall väl var Googles returrätt mer än WhatsApp som ordnade det.
Har man fria SMS så är just det där faktumet att alla inte har en iPhone en ickefråga. Har inte alla mobilabb idag fria SMS?
Folk försökte dra in mig i Messenger...men jag hoppar inte på det. Alltså; vad jag menar är att det finns en miljars chat/mess-appar därute och det kommer nya hela tiden - det är absurt. Jag har ett liv att leva och när det gäller appar och IT så ägnar jag hellre tid åt att utforska mycket annat som kommer och som kan tillföra livet något eller förenkla min vardag så att jag kan ägna mera tid åt mitt barn t.ex. När det gäller korta textmeddelanden och kanske en bild så är detta löst sedan länge; fallet är avslutat för min del och mede iMessage/SMS så har jag en lösning som täcker upp alla på hela planeten...jag behöver inte för en millisekund fundera på om mottagaren kan ta emot mitt mess. Lösningen är fulländad och jag går vidare i livet och gör annat - att ha 12 unika appar för olika tekniker... för att skicka "Ska vi ta ett fika på måndag" är inte min grej.
Jag använder oftast Messenger (facebook) och iMessage. Men jag har inte fria sms och alla har inte en iPhone.
Har man fria SMS så är just det där faktumet att alla inte har en iPhone en ickefråga. Har inte alla mobilabb idag fria SMS?
Många kommunicerar med personer i andra länder, då hjälper inte fria SMS inom Sverige speciellt mycket.
Då får man använda minsta gemensamma nämnare, vilket blir en tredjeparts app som t.ex. Whatsapp eller någon annan.
Om man nu inte enbart känner människor med iPhone, eller personer som inte har iPhone så fria SMS inom Sverige kan användas.